کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۴۲ روز است هیچ بارشی در استان اصفهان نداشته‌ایم، گفت: حوزه زاینده‌رود شکننده است و از طرفی تنها چهار درصد از تالاب گاوخونی نم و رطوبت دارد که آن را به تهدیدی برای چند استان کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه فروش امروز چهارشنبه (۸ بهمن ماه) در نشستی خبری با اشاره به دلایل آلودگی هوا روزهای اخیر کلانشهرهای ایران، اظهار کرد: در دی ماه شرایط استقرار توده هوای سرد و سنگینی داشتیم که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

وی افزود: در دی ماه تنها ۴ روز سالم داشتیم و در حال حاضر نیز حدود یک هفته است که آلاینده‌ها در اصفهان تجمع دارد و پیش‌بینی می‌شود این روند تا روز جمعه نیز ادامه داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر سد زاینده‌رود ۱۸۴ میلیون متر مکعب آب دارد، گفت: بارندگی در استان از اول مهر ماه ۷۴ میلیمتر بوده که در بلند مدت ۳۰ درصد کاهش داشته و در کوهرنگ نیز ۴۳۶ میلی‌متر است که در مقایسه با میزان ۵۵۵ میلی‌متری بلند مدت آن با روند کاهشی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه کم بارشی و عدم جا بجایی هوا شرایط خاصی ایجاد کرده است، افزود: همچنان ۷۵ درصد از مساحت استان در معرض خشکسالی قرار دارد به طوری که آبرسانی به ۱۶۹ روستا در استان اصفهان به صورت سیار انجام می‌شود.

شیشه فروش تاکید کرد: حوزه زاینده‌رود شکننده است و از طرفی تنها چهار درصد از تالاب گاوخونی نم و رطوبت دارد که آن را به تهدیدی برای چند استان کشور تبدیل کرده است.

وی اصفهان گفت: لازم است وزارت نیرو و سازمان محیط زیست همان طور که عزم و اراده برای احیای دریاچه ارومیه داشتند، به موضوع احیای تالاب گاوخونی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

باز و بسته شدن متناوب زاینده‌رود عامل فرونشست زمین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری افزود: باز و بسته شدن متناوب زاینده‌رود موجب تشدید فرونشست زمین می‌شود، لازم است اقدام ویژه‌ای برای تسریع در اجرای طرح‌های تأمین آب حوزه زاینده‌رود انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۴۲ روز است هیچ بارشی در استان اصفهان نداشته‌ایم، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان بهمن‌ماه نیز بارشی نداشته باشیم، استان همچنان در معرض خشکسالی قرار دارد.

کد خبر 471244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.