افتتاح ۲۵۴۶ پروژه عمرانی در دهه فجر در اصفهان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان از افتتاح دو هزار و ۵۴۶ پروژه عمرانی در دهه فجر، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی صبح امروز - چهارشنبه هشتم بهمن ماه- در نشستی با حضور خبرنگاران با ارائه گزارشی از پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر، اظهار کرد: اعتبارت ملی حدود ۳۷۷ میلیارد تومان، ملی و استانی ۴۴۱ میلیارد تومان و اعتبارات متوازن یک هزار و ۳۰۲ میلیارد تومان بوده که بخش عمده‌ای از اعتبارات بودجه سال جاری بیش از ۶۴ درصد تا کنون تخصیص پیدا کرده که حدود یک هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه، حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه تمام اختصاص داده شد، افزود: از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش آب، ۲۰۰ میلیارد تومان به آزادراه شرق، ۲۰۰ میلیارد تومان به مترو اصفهان – بهارستان و سایر اعتبارات نیز به پروژه‌های کوچک اختصاص یافته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: در سال جاری در هفته دولت یک هزار و ۸۴۰ پروژه افتتاح شد و در دهه فجر نیز دو هزار و ۵۴۶ پروژه با اعتبار چهار هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه هشت درصد اعتبارات این پروژه‌ها ملی، ۱۰ درصد ملی-استانی، ۵۱ درصد شهرداری و تعاونی‌ها و ۲۹ درصد بخش خصوصی بوده است، افزود: ۲۲۱ پروژه ملی، ۱۶۷ پروژه استانی، ۳۸۷ پروژه در بخش خصوصی و در شهرداری‌ها یک هزار و ۵۵۹ پروژه و دهیاری‌ها ۱۷۲ پروژه به بهره برداری می‌رسد.

کلنگ زنی ۷۴ پروژه جدید در استان

وی با اشاره به کلنگ‌زنی ۷۴ پروژه در دهه فجر در شهرستان‌ها ادامه داد: یک هزار و ۵۰ پروژه مربوط به مخابرات، ۲۶۷ پروژه توسط جهاد کشاورزی، ۲۴۰ پروژه شهرداری‌ها و ۱۱۵ پروژه در شرکت توزیع برق کلنگ‌زنی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه صنعت فولاد در کنار اعتبارات ارزی، اعتبارات ریالی نیز دارد، گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در بخش تأمین آب مورد نیاز شهرک‌ها از محل تصفیه پساب ۲۳ پروژه با اعتبار ۳۷۷ میلیارد تومان بهره برداری پروژه خواهد شد.

غلامی افزود: بیشترین افتتاحیه در شهرستان‌های اصفهان، تیران و کرون و کاشان بوده و در نظر داریم بهره‌برداری از پروژه‌ها با حضور وزرا، معاونان وزرا، استاندار و معاونان استانداری انجام شده و افتتاحیه‌ها اغلب به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

عملیات اجرایی دو هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی محرومان آغاز شده است

وی ادامه داد: همچنین ساخت سه هزار منزل مسکونی برای محرومان با ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، در دستور کار بوده است که به هر متقاضی ۵۰ میلیون تومان وام پنج درصد تعلق می‌گیرد. از این تعداد تاکنون دو هزار و ۷۰۰ واحد عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در این طرح یک هزار و ۱۵۰ واحد نیز برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ساخته می‌شود که به هر واحد ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام پنج درصد تعلق می‌گیرد.

۹۳ هزار نفر متقاضی مسکن ملی بوده‌اند

غلامی افزود: در بخش اقدام ملی با توجه به مرحله سوم ثبت نام، ۹۳ هزار و ۵۲۸ نفر ثبت نامی داشته‌ایم که از این تعداد تا کنون شرایط ۱۷ هزار و ۸۹۰ نفر تأیید شده‌اند و در حال طی شدن ادامه مراحل هستند.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی سهمیه استان را تا حدود ۷۰ هزار واحد اعلام کرده بود. امید است هر چه سریع‌تر شرایط لازم برای تأیید سایر پرونده‌ها نیز فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: تاکنون زمین ۴۷ هزار و ۴۲۰ واحد تخصیص و نهایی شده است و مصوبات آن از شورای برنامه‌ریزی استان گرفته شده است.

غلامی افزود: در بخش بهسازی مسکن روستایی برای ۱۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده بود که تا کنون هشت هزار و ۵۵۰ واحد به بانک معرفی شده است. در بخش بازسازی مسکن روستایی نیز در سال جاری نیز ۳۸ واحد شهری، ۶۰ واحد روستایی و ۸۵۶ واحد تعمیری داشتیم که تا کنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

شورای برنامه‌ریزی ۷۴۲ مصوبه داشته است

وی همچنین درباره جلسات کمیسیون ماده ۵، اظهار کرد: در سال ۹۸، ۱۶۶ جلسه کمیسیون ماده ۵ داشتیم که بیش از یک هزار و ۲۵۰ مصوبه داشت و در سال ۹۹ تا ابتدای بهمن ماه ۱۱۴ جلسه با بیش از ۶۵۰ مصوبه برگزار شده است. یکی از جلسات مفیدی که برگزار می‌شود، شورای برنامه‌ریزی و کارگروه امور زیربنایی است. این جلسات تا کنون ۷۴۲ مصوبه داشته که عمدتاً به دستگاه‌ها و بخش خصوصی ابلاغ شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در بخش‌های مختلف سعی کردیم پروژه‌های خاص استان را به صورت ویژه پیگیری کنیم. در بخش حمل و نقل، در نظر داریم ارتباط مرکز استان به شهرستان‌ها و ۹ استان مجاور به صورت بزرگراهی باشد که اکنون ارتباط بزرگراهی برای ۲۴ شهرستان فراهم شده است.

غلامی افزود: احداث آزادراه‌ها نیز در دستور کار است که مهم‌ترین آن کریدور شمال-جنوب است که حدود ۲۴۰ کیلومتر آن در استان اصفهان است و قطعه اول آن به طول ۶۳ کیلومتر در سال جاری افتتاح شد.

وی ادامه داد: برای قطعه سوم نیز که از پلیس راه مبارکه تا پل ایزدخواست ادامه دارد، فراخوان مشارکت داده شده است. عملیات اجرایی این کریدور از سمت شیراز شروع و بیش از ۵۰ درصد آن نیز انجام شده است.

اتصال همه شهرهای مجاور با خطوط ریلی به اصفهان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: از جمله اقدامات خوب بخش حمل و نقل ریلی، این است که برای همه شهرهای مجاور کلان‌شهر اصفهان و بر طبق مصوبات شورای عالی ترافیک، مجوزات لازم برای احداث ریل گرفته شده و عملیات اجرایی این خطوط شروع شده است. امیدواریم سال آینده بتوانیم خط اصفهان-بهارستان را افتتاح کنیم. همچنین تا کنون در ۱۰ کیلومتر از مسیر اصفهان-مجلسی آغاز به کار شده است.

غلامی افزود: در نظر داریم برای هر خطی یک ذی‌نفع مشخص کنیم تا مسئولیت آن را بر عهده داشته باشد. صنایعی که در محور اصفهان-شاهین شهر هستند به عنوان ذی‌نفع در کنار شهرداری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه خط ۲ مترو اصفهان نیز اکنون با سرعت خوبی در حال پیشرفت است، ادامه داد: قرار بود به موازات رینگ سوم کلان‌شهر اصفهان که عملیات اجرایی آن در ابتدای دهه ۷۰ شروع شده بود، حلقه چهارم نیز عملیاتی شود تا مانع اشباع رینگ سوم از ترافیک شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: اکنون عملیات اجرایی رینگ چهارم با تقاطع‌های غیر همسطح آفتاب به پایان رسیده است و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی نیز به سرعت در حال ساخت است.

غلامی افزود: در جنوب اصفهان نیز توافقات لازم انجام شده است تا رینگ چهارم عملیاتی شود. شهرداری خمینی شهر نیز فعالیت‌های مربوطه در حوزه خود را شروع کرده است.

بهره‌برداری از پروژه دوم آبرسانی به اصفهان تا خردادماه

وی ادامه داد: در بخش آب نیز شرکت آب منطقه‌ای و آبفا هر دو درگیر اجرای سامانه دوم هستند، امیدواریم تابستان سال آینده با افتتاح این خط مشکل آب شرب حل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: پروژه کوهرنگ ۳ اکنون به حدود ۹۱ درصد پیشرفت رسیده و امیدواریم مقدمات شروع عملیات بتن‌ریزی سد شروع شود. عملیات اجرایی تونل کامل شده است و می‌توانیم با سیستم پمپاژ، روان آب‌ها را به زاینده رود منتقل کنیم.

غلامی با اشاره به اینکه شرکتی با سهامداران ذی‌نفع برای طرح انتقال آب از خلیج فارس شکل گرفته است، ادامه داد: سد سرداب نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و در نیمه اول سال آینده اجرایی خواهد شد. مطالعات زیست محیطی پروژه بهشت آباد نیز به سازمان محیط زیست تحویل داده شده است.

وی افزود: اکنون در برخی از صنایع استان برای آبیاری فضای سبز از پساب استفاده می‌شود، تا کنون حدود ۱۱۰ میلیون متر مکعب در سال قرار داد استفاده از پساب با صنایع و شهرداری‌ها منعقد شده و امید است بتوان آن را کاملاً عملیاتی کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در بخش کشاورزی نیز با هدف بهبود الگوی کشت، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و کاشت گیاهان مقاوم به کم‌آبی، برنامه سازگاری با کم آبی استان مصوب شده است تا از آن برای شیوه‌های نوین آبیاری و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استفاده کنیم.

شناسایی یک میلیون ۹۰ هزار کانون گرد و غبار در استان

غلامی با بیان اینکه یکی از منابع آلاینده اصفهان، کانون‌های گرد و غبار است. حدود یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار در استان شناسایی شده که در بیش از ۳۷۰ هزار هکتار از این کانون‌ها اقدامات مقابله‌ای انجام شده است.

وی ادامه داد: آلودگی هوای اصفهان سه منشأ صنایع، کانون‌های گرد و غبار و آلاینده‌های متحرک دارد. در بخش صنعت استان، حساسیت زیادی بر استفاده از مازوت در صنایع وجود دارد، همه نیروگاه‌ها اکنون از سوخت گاز استفاده می‌کنند، تا شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان هم هیچ کدام از صنایع از مازوت استفاده نمی‌کنند و به تعداد محدود کارخانه سیمانی که در شرق اصفهان از مازوت استفاده می‌کردند، تذکرات لازم داده شده است.

آزادراه شرق یک پروژه محیط زیستی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: آزادراه شرق یک پروژه زیست محیطی است. مجموع سفرهایی که از ورودی شمالی شهر اصفهان آغاز و وارد شبکه شهری می‌شوند و با عبور از شبکه شهری از استان خارج می‌شوند، بخش عمده‌ای از آلودگی‌های شهری را ایجاد می‌کنند که انتظار می‌رود با احداث آزاد راه شرق، همه سفرهایی که به سمت جنوب انجام می‌شود، اصفهان را دور بزنند و وارد شبکه شهری نشوند.

غلامی افزود: حدود ۳۷ هزار و ۷۸۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم با اجرای پروژه‌های عمرانی در استان اصفهان داشته‌ایم.

لزوم گسترش صنعت گردشگری در استان

وی ادامه داد: مطالعات طرح آمایش استان انجام و نهایی شده است که بر اساس آن، اصفهان به ۷ منطقه تقسیم و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است که بر اساس این فاکتورها، پروژه‌ها در هر منطقه اجرایی شود، به عنوان نمونه در مناطقی که امکان ایجاد صنایع وجود ندارد، به دنبال گسترش صنعت گردشگری خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان باید به سمت صنایع دانش بنیان و صنعت سبز گردشگری حرکت کند زیرا جاذبه‌های خاص گردشگری و بوم گردی از کوچک‌ترین روستاها تا بزرگترین شهرها در استان وجود دارد و به صورت گسترده در فصول مختلف سال می‌توانیم پذیرای گردشگران باشیم‌.

کد خبر 471225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.