۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
هر شهروند، یک کشاورز شهری

جنبش جدیدی در کشور بلژیک شکل گرفته است که طی آن یک شرکت نوآفرین قسمتی از پشت‌بام‌ها و فضاهای شهری بدون استفاده را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا در آن محصولات کشاورزی پرورش بدهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از شرکت‌های نوآفرین بلژیکی تحت حمایت مقامات ارشد، پشت‌بام سازه‌های متروکه و زمین‌های خالی بدون استفاده بروکسل، پایتخت کشور، را بین افراد علاقمند تقسیم می‌کند تا مشارکت‌کنندگان، در آن‌ها محصولات کشاورزی و درختان میوه پرورش دهند. البته تمام مراحل کشت محصولات بر عهده کارکنان خود شرکت خواهد بود، اما پرورش و نگهداری از سبزیجات و میوه‌ها به مردم واگذار می‌شود. جالب است بدانید که شرکت فوق، نرم‌افزاری روی گوشی‌های تلفن همراه کشاورزان شهری قرار می‌دهد تا رسیدن و زمان چیدن محصولات را به آنان هشدار دهد. در نهایت، محصولات رسیده بین کارکنان شرکت نوآفرین و کشاورزان، به طور مساوی تقسیم می‌شود.

طی چند سال اخیر، دسترسی مردم بروکسل به سبزیجات و میوه‌های خیلی تازه کاهش یافته بود چرا که تمام این محصولات از شهرهای اطراف وارد می‌شد. در نتیجه این رویداد، گروهی از کارکنان بزرگ‌ترین مدرسه آشپزی شهر تصمیم گرفتند به پرورش محصولات کشاورزی در فضاهای خالی اطراف محل زندگی خود یا در پشت‌بام منازل بپردازند. اما متأسفانه این گروه هر ساله با شکست در پرورش محصولات مواجه می‌شدند چرا که از یک سو، از دانش کافی برای محصولات کشاورزی برخوردار بودند اما زمان کافی برای رسیدگی به آن‌ها را نداشتند.

این اقدام زمینه را برای آغاز فعالیت‌های شرکت نوآفرین بلژیکی بروکسل جهت آموزش شهروندان در خصوص پرورش محصولات کشاورزی فراهم آورد. کارکنان این شرکت پس از مشورت با یکدیگر به این نتیجه رسیدند که هر شهروند می‌تواند یک کشاورز باشد و به تولید سبزیجات و میوه‌ها در محل زندگی خود بپردازد تا همیشه به مواد غذایی سالم و تازه دسترسی داشته باشد. در نهایت، کارکنان شرکت نوآفرین بلژیکی تصمیم گرفتند کارگاه‌هایی برای علاقمندان پایتخت بلژیک برگزار کنند و پرورش محصولات کشاورزی و درختان میوه را به آنان آموزش دهند.

در پایان این جلسات آموزشی، شرکت‌کنندگان موظفند با نظارت مستقیم کارکنان شرکت به پرورش سبزیجات و میوه‌ها در حیاط‌ها، بالکن‌ها و پشت بام‌های خود بپردازند. افرادی هم که از داشتن فضای خالی در محل زندگی خود محروم هستند، بخشی از یک پشت بام سازه‌های متروکه شهر یا زمین‌های بدون استفاده را دریافت خواهند کرد. در نهایت، محصولات کشاورزی به طور برابر بین کارکنان شرکت و پرورش‌دهندگان تقسیم خواهد شد.

جالب است بدانید که کارکنان شرکت نوآفرین بلژیکی تنها به انجام این اقدام در بروکسل اکتفا نکردند بلکه، به طور همزمان افرادی را به پاریس، پایتخت فرانسه فرستادند تا در آنجا نیز به فعالیت در این زمینه بپردازند. در واقع، در پاریس نیز، مردم می‌توانند با مراجعه به مرکزی که برای فعالیت این گروه بلژیکی در نظر گرفته شده است، آمادگی خود برای شرکت در کلاس‌های آموزش کشاورزی را اعلام کنند و پس از اتمام دوره، به پرورش محصولات، درست مشابه با ساکنان بروکسل، بپردازند. البته زمین‌های کشاورزی یا پشت‌بام خانه‌های متروکه در بروکسل و پاریس به طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد، بلکه هر یک از آن‌ها موظفند به ازای هر ماه اجاره فضا، ۴۰ دلار به کارکنان شرکت نوآفرین بلژیکی تحویل دهند.

هر چهار متر مربع زمین کشاورزی به دو نیم تقسیم می‌شود؛ محصولاتی که در یک بخش این زمین پرورش دارد، به طور کامل متعلق به کشاورز است و محصولت نیمه دیگر زمین در اختیار کارکنان شرکت نوآفرین قرار خواهد گرفت.

یکی از مهم‌ترین اهداف کارکنان شرکت نوآفرین بلژیکی از آموزش و تخصیص فضای کشاورزی به علاقمندان، پیوند انسان با طبیعت است که بدون شک، مزایای بسیاری برای آنان در پی دارد. بدیهی است که بسیاری از مردم، نه تنها در بلژیک بلکه در سراسر دنیا، به پرورش محصولات کشاورزی و استفاده از سبزیجات تازه علاقمند هستند، اما فضا یا زمان کافی برای انجام این کار را ندارند. اقداماتی نظیر آنچه که شرکت نوآفرین بلژیک انجام می‌دهد، زمینه را برای آموزش افراد علاقمند فراهم می‌آورد و مردم را در صورت نداشتن فضا در منازل خود، از مکان‌های عمومی بهره‌مند می‌سازد.

علاوه بر این، از آنجا که بسیاری از مردم زمان کافی برای کاشت و پرورش محصولات کشاورزی و میوه‌ها را ندارند، کارکنان شرکت کارآفرین شخصاً به کاشت محصولات می‌پردازند و نرم‌افزارهایی روی گوشی‌های تلفن همراه کشاورزان خانگی نصب می‌کنند که تنها زمان آبیاری و در صورت رسیدن محصولات، برداشت آنان را به کشاورزان هشدار می‌دهد. بنابراین، هر شهروند بروکسلی و پاریسی بدون نیاز به فضا در منزل خود یا مدت زمان زیادی برای پرورش محصولات می‌توانند همیشه به سبزیجات و میوه‌های تازه دسترسی داشته باشند.

کد خبر 471147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.