۲۸ ژانویه؛ روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات / کدام پیام‌رسان امنیت بالاتری دارد؟

۲۸ ژانویه به عنوان روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات نام‌گذاری شده است که هدف از تعیین چنین روزی افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به حریم شخصی و حفاظت از داده‌ها است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حریم شخصی یا خصوصی به این معنا است که افراد بتوانند داده‌های مربوط به خود را از دیگر اطلاعات مجزا کنند و با انتخاب خود آنها را به دیگران نشان دهند. حریم خصوصی در زمینه‌های مختلف معانی خاصی دارد و این تعاریف برای هر فرد، شرکت، فرهنگ یا کشور متفاوت است.

حریم خصوصی اطلاعات به چه معناست؟

حریم خصوصی اطلاعات جنبه‌ای از فناوری اطلاعات است که به میزان توانایی فرد در تعیین اینکه چه اطلاعاتی از او با دیگران به اشتراک گذاشته شود اشاره می‌کند. در بسیاری از کشورها به مناسب این روز مراسمی برگزار می‌شود که بر آگاهی رسانی عموم افراد در خصوص اهمیت حفاظت از حریم خصوصی در پردازش و ذخیره سازی اطلاعات شخصی به ویژه در بسترهای آنلاین توجه دارد. افزایش روز افزون ضریب نفوذ اینترنت و استفاده از گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند از یک سو و آنلاین شدن انجام بسیاری از فرآیندها از سوی دیگر، لزوم توجه به مباحث حفظ حریم خصوصی اطلاعات افراد را بیش از هر زمان دیگر پررنگ می‌سازد.

حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهمترین و پرچالش‌ترین موضوعات مربوط به استفاده از شبکه‌های اجتماعی به موضع حریم خصوصی اختصاص پیدا می‌کند. منظور از حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات و داده‌های دیجیتالی بوده که به زندگی انفرادی هر فرد مرتبط است و دلیلی برای آگاهی سایرین از آن‌ها وجود ندارد. دسترسی اشخاص ثالث به اطلاعات مذکور می‌تواند سبب خطراتی برای صاحب اصلی اطلاعات باشد.

امنیت و حفظ حریم خصوصی در پیام رسان تلگرام

یکی از موضوعاتی که باعث شده تلگرام در بین کاربران به شدت محبوب شود، مسئله امنیت بالای آن است. تلگرام به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران اهمیت بسیار زیادی می‌دهد. این پیام رسان به منظور تبادل داده‌ها و پیام‌های کاربران از روش رمزگذاری استفاده می‌کند. در حالت عادی زمانی که یک گفتگوی معمولی گروهی یا انفرادی از طریق تلگرام انجام می‌دهید، از حالت رمزگذاری کلاینت_سرور (Server-Client Encryption) مبتنی بر کلود چت (Cloud Chat) استفاده می‌شود، اما برای گفتگوهای سکرت چت رمزگذاری کلاینت_کلاینت (Client-Client Encryption) به عنوان یک لایه امنیتی مضاعف استفاده می‌شود بنابراین از آنجایی که تمام اطلاعات مبادله شده در تلگرام رمزگذاری می‌شوند این شبکه اجتماعی از نظر امنیت به عنوان یک مسنجر فوق العاده در نظر گرفته می‌شود.

حفظ امنیت در پیام‌رسان سیگنال

ارتباطات در برنامه سیگنال رمزگذاری سراسری می‌شوند بنابراین تنها افراد حاضر در یک ارتباط می‌توانند به پیام و محتوا دسترسی پیدا کنند و حتی خود شرکت هم نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. علاوه بر این، استیکرها نیز در این پیام رسان رمزگذاری مخصوص خود را دارند. سیگنال به پروتکل رمزگذاری مجهز است و تا حد زیادی امنیت داده کاربران را تضمین می‌کند. تنها داده‌ای که کاربران در اختیار توسعه دهندگان سیگنال قرار می‌دهند شماره تلفن است. ظاهر و قابلیت‌های موجود در سیگنال تا حد زیادی شبیه برنامه تلگرام است. نرم افزار سیگنال را می‌توان روی گوشی موبایل یا رایانه نصب کرد.

بررسی برنامه آی مسیج و حفظ امنیت کاربران

آی مسیج (iMessage) یکی دیگر از برنامه‌های ایمن در زمینه پیام‌رسانی بوده که توسط شرکت اپل ساخته شده است. بنابراین تنها روی سیستم عامل iOS و گوشی‌های آیفون کار می‌کند. البته نسخه اندروید آن نیز ساخته شده است و کاربران اندرویدی نیز می‌توانند از قابلیت‌های این برنامه استفاده کنند. شرکت اپل در نرم افزار iMessage از نوعی رمزنگاری پیشرفته و سطح بالای امنیتی برای تبادل پیام‌ها و اطلاعات کاربران استفاده کرده است به گونه‌ای که هیچ فرد ثالثی نمی‌تواند پیام‌های تبادل شده بین دو دستگاه اپل را رهگیری یا شنود کند.

حفظ امنیت کاربران در برنامه داست (Dust)

برنامه داست همانند دیگر رقیبان خود از قابلیت رمزگذاری پیشرفته end-to-end encryption استفاده کرده است تا از این طریق امنیت پیام‌های تبادل شده کاربران حفظ شود. هیچیک از اطلاعات و گفتگوهای کاربران روی حافظه سرورهای Dust ذخیره نمی‌شود و چت‌ها بلافاصله پس از دریافت شدن، توسط مخاطب از سرور حذف می‌شود بنابراین به طور قطع مشخص است که امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران از اصلی‌ترین ویژگی‌های پیام رسان داست است.

امنیت کاربران در برنامه ویکر می و سایلنس

پیام رسان ویکر می (Wicker Me) نیز همانند دیگر پیام رسان‌های ذکر شده از قابلیت end-to-end encryption یا رمزنگاری پیشرفته برخوردار است و از دو سیستم عامل اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند از طریق این یپام رسان تصاویر، ویدئو و پیام‌های متنی را به صورت کاملاً خصوصی و محرمانه برای مخاطب خود ارسال کنند. برنامه پیام رسان سایلنس (Silence) نیز به قابلیت encryption یا رمزنگاری پیشرفته مجهز است و قابل نصب روی هر دو سیستم عامل اندروید و iOS است. این پلتفرم برای ارسال پیام متنی نیاز به اتصال به شبکه جهانی اینترنت وای فای یا دیتا ندارد. علاوه بر این لازم نیست کاربران در این برنامه ثبت نام کنند. اپلیکیشن سایلنس که به صورت کاملاً رایگان در دسترس افراد قرار گرفته است، تجربه امنی را برای ارسال پیام‌های متنی فراهم کرده است.

حفظ امنیت کاربران در واتس‌اپ

واتس‌اپ یک پیام رسان متعلق به فیس بوک و یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام رسان در سراسر جهان است. برنامه واتس‌اپ به صورت پیش فرض کد گذاری شده است و امکان غیرفعال کردن این قابلیت وجود ندارد. بدین ترتیب پیام فرد تنها توسط دریافت کننده خوانده می‌شود و هیچ فرد دیگری به آن دسترسی نخواهد داشت. امکان برقراری تماس‌های صوتی و تصویری نیز به عنوان زیرمجموعه همین قابلیت امنیتی قرار گرفته است.

فیس بوک به عنوان مالک واتس‌اپ به تازگی تغییراتی در سیاست‌های آن اعمال کرده است که طی آن کاربران باید داده‌های شخصی خود را با این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند یا اینکه حساب‌های کاربری خود را پاک کنند. بعضی از اطلاعاتی که توسط واتس‌اپ جمع آوری می‌شود شامل شماره‌های تلفن کاربران، شماره‌های ذخیره شده در دستگاه، نام پروفایل‌ها، تصاویر پروفایل‌ها و پیام استاتوس می‌شود. شرکت آمریکایی واتس‌اپ که تاریخ اولیه تغییر سیاست‌های این برنامه را هشت فوریه اعلام کرده بود، آن را به دلیل سردرگمی کاربران و انتشار اطلاعات غلط در این باره سه ماه به تعویق انداخت.

کد خبر 471127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.