پایان خوش خدمتی

وزارت خزانه‌داری دولت جدید آمریکا در حالی که دولت سابق این کشور به ریاست دونالد ترامپ جنبش انصارالله یمن را در فهرست تروریستی قرارداده و تحریم کرده بود، از این تصمیم عقب نشینی کرده و معافیت موقت تحریم‌ها علیه این جنبش را صادر کرد. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگ یمن وارد مراحل حساس و سرنوشت‌ساز خود شده و شکست‌های تمام‌عیار آل سعود و حامیان غربی و متحدان عربی ریاض در یمن معادلات منطقه را برهم زده است.

در حال حاضر، دست بالای مقاومت یمن در نبرد با ائتلاف سعودی طی چند هفته گذشته سبب شد دونالد ترامپ در واپسین روزهای ریاست جمهوری‌اش، برای نجات سعودی‌ها از باتلاق یمن، دست به تدابیر تازه بزند؛ بر این اساس، وزارت خزانه داری آمریکا، جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و سه تن از رهبران این جنبش یعنی «عبدالله یحیی الحکیم»، «عبدالمالک بدرالدین الحوثی» و «عبدالخالق الحوثی» را به عنوان تروریست تلقی کرد.

درواکنش به این اقدام، ۲۵ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری جورجی میکز، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌ای، تصمیم کوته‌بینانه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در تروریستی اعلام کرد جنبش انصارالله یمن را محکوم کردند.

وزارت خزانه‌داری دولت جدید ایالات متحده اما در حالی که دولت سابق این کشور به ریاست دونالد ترامپ، جنبش انصارالله یمن را در فهرست تروریستی قرار داده و تحریم کرده بود از این تصمیم عقب نشینی کرده و معافیت موقت تحریمی برای این جنبش صادر کرده است و مجوز معاملات و تراکنش‌های مالی با جنبش انصار الله یمن را تا تاریخ ۲۶ فوریه صادر کرد.

دولت جدید واشنگتن، تمامی تبادلات مالی با انصارالله یمن را برای یک ماه تا بازنگری دقیق تحریم‌های اعمالی توسط دونالد ترامپ آزاد کرد. طبق این مجوز شرکت‌ها و بانک‌های دخیل در معاملات با یمن تا تاریخ ۲۶ فوریه به خاطر تبادلات مالی با انصارالله تحت تحریم قرار نمی‌گیرند. با این حال محمد علی الحوثی عضو ارشد انصارالله اعلام کرد که "ما از آمریکا هراسی نداریم و ملت ما امروز با پایداری خود، ثبات در برابر رویارویی با تهدیدات و دشمن را مورد تاکید قرار داد. اینکه ایالات متحده، انصارالله را در فهرست تروریسم خود قرار داده مایه افتخار ماست و مفتخریم که مایه هراس آمریکا شده‌ایم. "

اکنون هر چه سعودی‌ها در اعلام شکست در جنگ یمن و پذیرش تبعات آن وقت تلف کنند با عوارض بسیار سخت‌تری در آینده مواجه خواهند شد، اما باید دید با سرکار آمدن دولت جدید آمریکا که نظری کاملاً متفاوت با ترامپ دارد، مناقشه یمن را به کدام سمت خواهد برد؟

دولت بایدن دید متفاوتی نسبت به بحران یمن دارد

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دونالد ترامپ در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود تحت فشار عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، جنبش انصار الله یمن در فهرست سازمان‌های تروریستی قرارداد.

به گفته وی، اما دولت جو بایدن دید متفاوتی نسبت به ترامپ در زمینه مناقشه یمن دارد و بر این اساس، تحریم‌ها علیه جنبش انصارالله را لغو کرد که این اولین گام بایدن برای اثبات حسن نیت خود به کشورهای منطقه‌ای است.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، دموکرات‌ها همواره معتقد بودند که عربستان سعودی باید هرچه سریع‌تر به جنگ یمن خاتمه دهد و قطعاً این اقدام می‌تواند نشان دهد که دولت جدید آمریکا قصد حمایت از سیاست‌های خصمانه سعودی‌ها در بحران یمن را ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: دولت جو بایدن قصد دارد با فشار بر عربستان سعودی، مناقشه یمن را خاتمه دهد؛ البته آل‌سعود نیز سعی دارد به صورت آبرومندانه از جنگ یمن خارج شود.

ترامپ قصد داشت شرایط را برای پایان جنگ یمن دشوارتر کند

سیدرضا صدرالحسینی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: درج نام انصارالله و مقام‌های آن در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی وزارت خارجه دولت سابق آمریکا را باید آخرین حربه ترامپ به نفع سعودی‌ها دانست.

به گفته وی، در طول شش سال گذشته، ترامپ امتیازهای بسیار زیادی در عرصه بین‌المللی خصوصاً در مسئله بحران یمن برای سعودی‌ها ایجاد کرده بود و این در حالی است که عربستان در طی سال‌های گذشته، بسیاری از کشتی‌های حامل غذا و دارو را در جنوب یمن توفیق کرد.

به گفته این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، این کار اقدامی سوری در واپسین روزهای حیات سیاسی ترامپ بود که نمی‌تواند مانع اقدامات و عکس‌العمل‌های سیاسی و میدانی انصارالله در یمن شود. تأثیر این اقدام بدون تردید در مرحله اول روی گفت‌وگوهای صلح خواهد بود که توسط مارتین گریفیث، نماینده و فرستاده سازمان ملل در امور یمن جریان دارد.

صدرالحسینی معتقد است، اگر به وقایع سال گذشته میلادی با محوریت یمن توجه کنیم می‌بینیم که سختی‌های زیادی بر مردم این کشور تحمیل شده و شاهد اعمال بسیاری از مسائل غیر انسانی و آزاردهنده به خصوص در حوزه دارو، درمان و غذا بودیم؛ تا جایی که سازمان ملل و برنامه جهانی غذا بارها اعلام کرد که قحطی در یمن افزایش پیدا کرده و گرسنگی مردم به صورت علنی مشاهده می‌شود و این در حالی است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بارها اقدام به بمباران فرودگاه صنعا کرده که همین مسئله باعث وقوع فجایع انسانی زیادی شده و روند زندگی روزمره شهروندان یمنی تا حد زیادی مختل کرده است.

وی می‌گوید: ترامپ در ۱۰ روز آخر دوره ریاست جمهوری خود نیز از خوش‌خدمتی به شاهزاده سعودی دست بر نداشت و قصد داشت در روزهای واپسین حضور خود در کاخ سفید، با وارد کردن نام دولت نجات ملی یمن به فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده‌، شرایط را برای پایان جنگ یمن دشوارتر کند.

به اعتقاد این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، اگرچه این اقدامات برای ایجاد فشار بین‌المللی بیشتر علیه صنعا و تحمیل کردن شروط احتمالی عربستان در هرگونه گفت‌وگو برای صلح انجام شد، اما این اقدام در کنار تلاش بن‌سلمان برای سرپوش گذاشتن بر اختلاف‌های شدید بین عربستان و امارات در جنوب یمن، آخرین تیر از خشاب پادشاه سعودی است که اگر به هدف نخورد پایان تجاوز عربستان بر کشورهای دیگر خواهد بود.

به گفته صدرالحسینی، ترامپ تنها با مشارکت و کمک به تجاوز ظالمانه علیه یمن بسنده نکرد و در اقدامی جنایتکارانه با هدف از بین بردن روحیه ملت مجاهد این کشور و پایداری رهبران آن، جنبش انصارالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

وی خاطرنشان می‌کند: این اقدام خصمانه ترامپ و اقدامات مشابه گذشته وی، آرمان جنبش‌های مقاومت منطقه را نشانه گرفته و هدف آن مجازات کسانی بود که سلطه واشنگتن بر مقدرات منطقه و منابع و تصمیمات ملت‌های آزاده را برنمی‌تابیدند و مخالف اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط کشورهای عرب با این رژیم بودند.

کد خبر 471115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.