شیراز به عنوان شهر ملی دوچرخه انتخاب شد

شهردار شیراز گفت: انتخاب شیراز به عنوان شهر ملی دوچرخه با مشارکت مردم و نخبگان مذهبی و خردمندان شهر اتفاق افتاده و بدون حمایت آنها کسب این عنوان فاخر امکان پذیر نبود.

به گزارش خبرنگار ایمنا حیدر اسکندرپور امروز (سه شنبه) در مراسم اهدای نشان شهر ملی دوچرخه به شیراز با طرح این پرسش که آیا بزرگ بودن پروژه‌ها به معنای خوب بودن آنها است، اظهار کرد: در سال‌های اول و دوم آغاز به کار مدیریت شهری در دوره جدید، گروهی انتظار داشتند تا به همان سبک و سیاق گذشته به اولویت بندی و اجرای پروژه‌ها بپردازیم و عملکرد ما تا حدود زیادی با پیشینیان مقایسه می‌شد. این در حالی بود که مدیریت فعلی بنا نداشت آن مسیر را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در دوره معاصر نگاه متفاوتی به اجرای پروژه‌ها داشته و مسیر متفاوتی را برگزیده که به رشد کیفی زندگی شهروندان می‌انجامد خاطرنشان کرد: بزرگی و کوچکی طرح‌ها از نظر حجم و اعتبار نمی‌تواند شاخص مناسبی برای کارآمدی آنها باشد. بلکه شاخص اصلی به اثرگذاری و نقش آنها در کیفیت زندگی شهروندان باز می‌گردد. گاهی پروژه‌های کوچک و نرم افزاری کیفیت زندگی شهروندان را متحول می‌کنند.

شهردار شیراز با بیان اینکه مدیریت فعلی شهری نگاه نرم‌تری به پروژه‌ها دارد، تصریح کرد: شهرداری شیراز در دوره معاصر به دنبال تبدیل فضاهای مرده و گمشده شهری به مجموعه‌هایی فعال و سرزنده است.

اسکندرپور با اشاره به حمایت شهرداری از سیستم حمل و نقل عمومی گفت: سهم امسال شهرداری از اوراق مشارکت ۲۰۰ میلیون تومان است که با این اعتبار می‌توان ۵۰ دستگاه اتوبوس را خریداری کرد. این اتوبوس‌ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به بهره برداران تحویل می‌شوند و آنها با پرداخت ۱۰ درصد از هزینه‌های انجام شده می‌توانند از آنها استفاده می‌کنند. به منظور حمایت از رانندگان شریف اتوبوسرانی ۲۰ درصد از بهای اتوبوس‌ها هم به صورت قسطی پرداخت شده و ۷۰ درصد باقیمانده در قبال انجام کار و ارائه خدمات انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به هر دستگاه اتوبوس سالیانه ۵۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌شود اظهار کرد: در تداوم حمایت‌های شهرداری شیراز از سیستم حمل و نقل عمومی، مجموعه مدیریت شهری ۱۰ میلیارد تومان هم به دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی سوبسید پرداخت می‌کند. البته در کنار اینها خط دوم متروی کلانشهر شیراز هم با قدرت در حال انجام است که اجرای هر کیلومتر آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد. این در حالی است که شهرداری به ازای هر بلیط مبلغ ۲۱ هزار تومان هزینه کرده و مبلغ ناچیزی را از شهروندان در یافت می‌دارد.

شهردار شیراز افزود: چنان که مشاهده می‌کنید شهرداری شیراز هزینه‌های زیادی را برای حمایت از حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کند اما در زمینه دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی شاهد هجمه‌های فراوانی هستیم. به یاد داشته باشیم که راه اندازی و رونق سیستم‌های حمل و نقل عمومی نیازمند سرمایه گزاری و حمایت و پشتیبانی است.

اسکندرپور به پروژه‌های انسان محور شهرداری اشاره کرد و افزود: در تمامی مناطق یازدهگانه شهرداری شیراز شاهد احداث و بهره برداری از پروژه‌های انسان محور و تقویت محورهای تعاملی هستیم. این پروژه‌های نرم به نحوی تعبیه شده است که قابلیت ارائه خدمات به همه اعضای خانواده و تمامی طیف‌های سنی را داشته باشند و بسان پروژه‌هایی که در گذشته به بهره برداری می‌رسیدند با محدودیتی از لحاظ مخاطب مداری روبرو نخواهند بود

کد خبر 471109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.