بیکاری فارغ‌التحصیلان دختر بیش از پسران است/اعطای تسهیلات ارزان قیمت به زنان کارآفرین

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: بیکاری دختران سه تا چهار برابر پسران است که امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح‌های مفید درصد این بیکاری را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار عصر امروز (سه شنبه) در دیدار با زنان کارآفرین استان اصفهان، اظهار کرد: بانوان کارآفرین استان اصفهان در عرصه‌های مختلف بازرگانی، صنعت، کشاورزی و گردشگری بسیار فعال بوده و به رغم تحریم‌ها و دشواری‌های بسیار همچنان در حال تلاش هستند؛ تلاش این بانوان یادآور تلاش‌های حضرت خدیجه (س) در جزیره‌العرب است، زیرا در زمانی که زن را زنده به گور می‌کردند آن حضرت بنیان تجارت حلال را گذاشت آن هم قبل از اسلام که احکام حلال و حرام وجود نداشت.

وی افزود: این بانو در شرایطی دشوار پیامبر (ص) را شناخت و خلاف گفته‌ها ازدواج با پیامبر اسلام (ص)، نخستین ازدواج این بانوی گرانقدر بود؛ او جزو اولین کسانی بود که اسلام آورد و مسئولیت اجتماعی خود را شناخت و در راه این مسئولیت اجتماعی همه زندگی و ثروت خود را گذاشت؛ با ثروت این زن بنیان‌های اسلام محکم شد.

مشارکت اقتصادی از مهمترین محورهای عدالت جنسیتی

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در دولت دوازدهم برای ارتقای جایگاه زنان و خانواده با طراحی یک سند و مبتنی بر برنامه حرکت کردیم، همچنین از سال ۹۶ شاخص‌هایی را بر اساس برنامه توسعه کشور تحت عنوان شاخص‌های عدالت جنسیتی با ۸ محور مطرح کردیم که در کنار ورزش، بهداشت و آموزش، مشارکت اقتصادی هم در این شاخص‌ها دیده شده که از اهمیت بسیار برخوردار است، لذا برای دستیابی به این هدف با همه استانداران کشور قراردادی به منظور ارتقای جایگاه و بهبود وضعیت زنان منعقد شد.

وی با بیان اینکه سند ارتقای زنان و خانواده برنامه‌ای نتیجه محور است، اظهار کرد: این برنامه بر اساس مقتضیات استان‌ها مطرح شد و استان اصفهان هم در حال حاضر دارای سندی است که می‌تواند به بسیاری از مسائل زنان پاسخ دهد، البته این استان می‌تواند به عنوان پیشگام و الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

ابتکار با بیان اینکه موضوع توان افزایی زنان برای کار و اشتغال از آموزش تا مهارت‌های تخصصی و دستیابی به اشتغال پایدار مطرح است، گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی اصفهان برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در مشاغل خانگی فعالیت می‌کند، چراکه انجام ۸۰ درصد مشاغل خانگی برعهده زنان است، این در حالی است که این مشاغل به سمت دانش بنیان شدن، پیشرو و آینده‌نگر بودن حرکت کرده و معاونت زنان ریاست جمهوری هم از آنها حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی دو فعالیت مهم انجام شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته مشاغل خانگی استانداردی خاصی نداشت، اما با هماهنگی سازمان استاندارد، استانداردهایی برای این مشاغل در نظر گرفته شد، از سوی دیگر در مشاغل خرد هم از زنان سرپرست خانواری که نیاز مبرم به اشتغال داشتند از طریق سازمان‌های مردم نهاد و واگذاری تسهیلات قرض‌الحسنه حمایت شد.

۲۳۰۰ زن در استان اصفهان از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شدند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از مشکلات زنان عدم دسترسی به منابع مالی و عدم امکان وثیقه گذاری است، تصریح کرد: در استان اصفهان تاکنون دو هزار و ۳۰۰ زن سرپرست خانوار از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کردند تا کار خود را توسعه دهند، همچنین برای حمایت از مشاغل خرد با بانک مرکزی هماهنگی شد و مقرر شد برای واگذاری وام‌های با مبالغ اندک و قرض‌الحسنه، اوراق سهام عدالت این زنان به عنوان وثیقه استفاده شود که این فرصت خوبی برای فعالان مشاغل خرد بود.

ابتکار اظهار کرد: دیگر خواسته زنان کارآفرین فراهم کردن فرصت مناسب برای رقابت با دیگران و عرضه کالاهای تولیدی آنان بود، لذا از دو سال گذشته امکان رقابت زنان کارآفرین در عرصه ملی با رأی گیری مردمی و ایجاد یک درگاه ایجاد شد و بانوان کارآفرین عرصه‌های فعالیت خود را در قالب کلیپ‌های مختلف معرفی می‌کنند و مردم هم به آنها رأی می‌دهند، در پایان هر دوره ۱۰ بانوی شهری و ۱۰ بانوی روستایی دارای بالاترین آرا انتخاب می‌شوند که از استان اصفهان هم در این دوره‌ها زنان فعالی شرکت داشتند.

کمپین "زنان نسل تحریم" فعال است

وی در خصوص دیگر فعالیت زنان کارآفرین گفت: از ایجاد "کمپین زنان نسل تحریم" هم ۲ سال می‌گذرد، این کمپین در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است تا به حال ۲۵۰ بانوی فعال اقتصادی تولیدات خود را از طریق آن با ساخت کلیپ‌های مخصوص معرفی کرده‌اند، همچنین طرح کمند را برای فعالیت‌های دانش بنیان دانشجویان اجرا کردیم که شامل برگزاری یک دوره مهارتی برای دختران دانشجو است.

برگزاری استارتاپ‌های تخصصی دختران

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در زمینه ایجاد استارتاپ‌های تخصصی برای دختران هم اگر اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد بدهد می‌توانیم یک دوره استارتاپ تخصصی برای دختران استان برگزار کنیم، البته با استفاده از امکانات مجازی قطعاً تعداد بیشتری از این رویداد استارتاپی بهره‌مند می‌شوند و پس از آن هم امکان برگزاری دوره‌های عملی وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمار دختران فارغ‌التحصیل در ایران رو به افزایش است، گفت: بیکاری دختران سه تا چهار برابر پسران است و دختران بیش از پسران با بیکاری مواجه هستند که امیدواریم بتوانیم با طرح‌های مفید درصد این بیکاری را کاهش دهیم.

کد خبر 471098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.