خطیب‌زاده: آغوش ما برای عربستان همواره باز بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به محض آنکه عربستان سیاست‌های غلط خود را اصلاح کند همانند ملت‌های منطقه آغوش ما برای این کشور باز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید خطیب زاده در حاشیه آئین اختتامیه پنجمین جایزه بین‌المللی خشت طلا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره انتخاب شهرداری تهران به عنوان نایب رئیس متروپلیس گفت: آنچه که در دیپلماسی عمومی ایران در حال اتفاق افتادن است، یک محدوده جدیدی از دیپلماسی کشور است. دیپلماسی سنتی و دیپلماسی در فضای بین‌الملل به دلیل تغییراتی که در فضای بین‌المللی ایجاد شد دچار تغییرات شد.

وی ادامه داد: آنچه که در فضای دیپلماسی شهری در حال رخ دادن است نگاه جهانی و عمل محلی و حکمرانی محلی یکی از ارکان جدید در فضای دیپلماسی و تعاملات میان کشورها و میان ملل مختلف جهان است. شاید در هیچ دوره‌ای به این اندازه میان نهادهای مدنی و وزارت امور خارجه و شهرداری تهران تعامل و رابطه وسیع نزدیک نبوده و هم شهردار تهران و معاونت‌های مختلف آن روابط بسیار نزدیکی با وزارت امور خارجه دارند و خوشحالیم که آقای حناچی به عنوان معاون مترو پلیس انتخاب شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران از باز کردن سفارت عربستان در کشور خود استقبال می‌کند گفت: همواره از گشایش‌های در روابط با کشورهای مختلف استقبال می‌کنیم و درخصوص عربستان نیز می‌گویم که آغوش ما برای عربستان همواره باز بوده و به محض آنکه سیاست‌های غلط خود را اصلاح کنند همانند ملت‌های منطقه آغوش ما برای عربستان سعودی باز است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره جزئیات رایزنی سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران گفت: هیأت سیاسی طالبان به ریاست معاون سیاسی این گروه، آقای ملابرادر بامداد امروز وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت. آنچه که در طول مدت اقامت هیأت طالبان اتفاق خواهد افتاد، ملاقات با مسئولان عالی رتبه ایران، وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان است.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته گفت و گوهای ویژه‌ای میان نماینده ویژه ما و همتایان خود در روسیه و آلمان و همچنین با نماینده سازمان ملل متحد انجام شد. شب گذشته نیز نماینده ویژه ما با جناب آقای اتفر و وزیر امور خارجه افغانستان رایزنی‌هایی داشتند و درباره این سفر گفت و گوهایی انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این سفر مسائل مرتبط با مذاکرات صلح افغانستان و روند دستیابی به صلح پایدار در افغانستان مورد قرارمی گیرد افزود: برای صلح افغانستان سرمایه گذاری زیادی کردیم و ملت ایران میزبان بسیاری از افغانستانی‌های عزیز در ایران در این سال‌ها بودند و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا شاهد یک افغانستان باثبات و پر از صلح و آرامش باشیم که همه افغانستانی‌ها فارغ از قومیت، مذهب و نژاد بتوانند در آن زندگی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت بایدن تمایل به مذاکره با ایران را دارد و می‌خواهد از کمک کشورهای اروپایی استفاده کند، آیا ایران هم تمایلی به مذاکره با دولت بایدن دارد گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن بوده و مبنی بر این است که ایالات متحده به عنوان ناقض قطعنامه ۵۳۱ و ناقض برجام باید به این اقدامات خود پایان دهد و تصمیم‌هایی را که علیه ملت ایران اعمال کرده به طور مؤثر رفع کند و به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ که برخی از این جریانات شروع شد برگردد. برای این هم احتیاج به هیچ مذاکره دو جانبه ای نیست و وقتی این اقدامات مؤثر انجام شود قطعاً شاهد فضای متفاوتی خواهیم بود.

کد خبر 471074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.