بورس ۷ دی؛ ابهام قاتل بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز سه‌شنبه (هفتم بهمن‌ماه) به ابهاماتی از جمله قیمت‌گذاری دستوری سیمان و تاثیرات آن بر بازار سرمایه اشاره گرد.

محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بررسی روند طی شده در بورس امروز سه‌شنبه (هفتم بهمن ماه) اظهار کرد: شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز افت معادل ۱.‌۷ درصد تجربه کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز افت ۱.۳ درصد داشته است، ارزش بازار نیز به عدد چهار تریلیون و ۸۳۰ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات نیز در حدود ۰۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به روزهای گذشته نرمال بوده و افت خاصی را تجربه نکرده است.

وی افزود: نمادهای فارس، فملی، شستا، تاپیکو، اخابر، کگل و پارسان بیشترین تأثیر منفی و کاهش ارزش بازار و نمادهای شپنا، شتران، ومعادن، شبریز، کویر، افق و شخارک نیز بیشترین افزایش ارزش بازار را داشته‌اند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خودرویی‌ها همچنان در صد حجم معاملات هستند، گفت: نمادهای خساپا، خودرو، شپنا، شتران، وپارس، وبصادر و کمند به ترتیب دارای بیشترین حجم معاملات بوده و نمادهای دارایکم، پالایش، شپنا، شستا، شتران، کمند و شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشته‌اند.
رضایی افزود: رشد ۱۲۳۳ میلیارد تومانی ارزش معاملات دارا یکم و ۱۰۹۳ میلیارد تومانی نماد پالایش یکم نشان‌دهنده التهاب و نوسانات این روزها است و بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از طریق این صندوق ضرر کرده بودند احتمالاً این روزها در حال فروش سهام خود هستند.
وی ادامه داد: امروز نماد پالایش یکم با رشد ۸.۷ درصدی حدود ۳۴ درصد بالاتر از NAV خود در حال معامله است، یکی از مهمترین دلایل این اختلاف محدوده دامنه نوسان صندوق‌های ETF دولتی نسبت به سهام موجود در سبد دارایی‌های آنهاست، عمده این سهم‌ها با دامنه نوسان پنج درصدی ، اما صندوق پالایش با دامنه نوسان ۱۰ درصدی معامله می‌شود، بنابراین سهامداران باید به NAV ابطال این صندوق‌ها توجه لازم را داشته باشند و دچار هیجانات مثبت و منفی نشوند حاصل از نوسانات قیمتی نشوند و به ارزش واقعی آنها توجه داشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: از جمله اخبار مهم این روزها گمانه زنی‌ها در مورد افزایش یارانه‌ها و دوبرابر شدن حداقل مقدار آن است، از دیدگاه اقتصادی این نکته حائز اهمیت است که با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، آیا توان پاسخگویی و تأمین چنین هزینه‌ای را دارد.
رضایی افزود: همچنین بسیاری از اقتصاددانان معتقدند اثرات این افزایش، تورمی خواهد بود زیرا دولت این روزها شرایط مالی نا مساعدی داشته و دائماً با ابزارهای مختلفی از جمله انتشار اوراق مرابحه در حال تأمین مالی است، بنابراین افزایش یارانه‌ها بدهی‌های دولت را نیز افزایش می‌دهد که این موضوع اثرات منفی به بازار سرمایه مخابره می‌کند.
وی ادامه داد: اجرای جداسازی بازارها با هدف، جلوگیری از اثرات معاملات بزرگ و مربوط به حقوقی‌ها بر معاملات خرد نیز از جمله اخبار مهم و تأثیرگذار این روزها است که گمانه زنی‌های متفاوتی درباره آن می‌شود و باید منتظر اخبار شفاف‌تری از این موضوع باشیم.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته بسیار منفی این روزها تداوم فروش اوراق مرابحه بوده که نیازمند منابع مالی بسیاری زیادی است، امروز حدود ۱,۵۳۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه معامله شده که بخش زیادی از آن را وزارت اقتصاد و دارایی به فروش رسانده است.
رضایی افزود: چنین فشاری که از هفته‌های قبل شروع شده و احتمالاً در روزهای آتی نیز ادامه دارد، منابع محدود بازار را با چالش بسیار زیادی مواجه خواهد کرد به طوری که بسیاری از بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت منابع خود را به این اوراق اختصاص می‌دهند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر این حجم از انتشار اوراق بدهی، منفعت و مرابحه، صرفاً سیگنال‌های منفی و تورمی به بازار منتقل می‌کندو از جمله عواملی است که در افت این روزها دخیل است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: برای انتخاب رئیس سازمان بورس نیز اختلاف نظرهایی به وجود آمده است، با این حجم از ابهام بسیاری از سرمایه‌گذاران اشتیاقی به سرمایه‌گذاری مجدد ندارند، پیش‌بینی می‌کنیم تا میانه‌های بهمن ماه تا حدود زیادی در بخش‌های کلان اقتصادی اتفاق بیفتد و حرکت مثبت بازار آغاز شود.
رضایی افزود: قیمت گذاری دستوری نیز از جمله مسائلی است که بازار سرمایه را با ابهامات جدی رو به رو کرده است، در حالی که هنوز تکلیف قیمت گذاری فولاد مشخص نشده اخبار قیمت‌گذاری سیمان با هدف حمایت از مصرف کننده عنوان می‌شود، در حالی که همه به طور واضح می‌دانیم قیمت سیمان بخش کمی از هزینه‌های ساخت را شامل می‌شود.
این تصمیمات که عمدتاً کارشناسی نیست حقوق سهامداران را تضییع می‌کند، لازم است برای اظهار نظر درباره بازار سرمایه قوانینی باشد زیرا همانطور که شاهد هستیم هر خبر و اظهار نظری تأثیراتی بر بازار سرمایه دارد.
کد خبر 471054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.