نمی‌دانیم مظلومیت اصفهان را به کدام مسئول بگوییم

رئیس شورای شهرستان اصفهان با بیان اینکه وضعیت بارندگی در غرب اصفهان خوب نیست، گفت: شرق اصفهان بسیار محروم‌تر از غرب است و نمی‌دانیم این مظلومیت را به کدام مسئول بگوییم که درک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پورمحمد شریعتی‌نیا امروز (سه‌شنبه) با حضور در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به وضعیت آلودگی هوای اصفهان و تبعاتی که برای شهرهای استان دارد، اظهار کرد: اجرای خط دو مترو سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری اصفهان هزینه دارد اما مدیریت شهری عزم خود را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌کار گرفته و یک چهارم بودجه شهر برای ساخت شهری زیر شهر اصفهان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه قبل از ورود تی بی ام برای عملیات حفاری، ایستگاه مترو بدون اینکه خاکبرداری مشخص باشد احداث شده که یک دستاورد برای شهر اصفهان است، افزود: در خرید اتوبوس اصفهان بهتر از سایر کلانشهرها عمل کرده و اقدامات برای مقابله با آلودگی هوا از طریق توسعه حمل‌ونقل عمومی دنبال می‌شود.

رئیس شورای شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین چالش فلات مرکزی آب است، تصریح کرد: در سال‌های بعد از انقلاب یک هزار و ۹۵۰ میلیون متر مکعب روی حوضه زاینده‌رود بارگذاری انجام شده که تنها ۳۵۰ میلیون متر مکعب آن تأمین شده است؛ بنابراین حدود یک هزار و ۵۵۰ میلیون متر مکعب توسط وزارت نیرو از حق محیط زیست، کشاورزان غرب و شرق، شهرداری و سایر بهره‌برداران قانونی این حوضه آبریز برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: دولت بدون مجوز محیط‌زیستی و در نظر گرفتن حق کشاورزان و شهرداری آب را در استان برداشت می‌کند که در نتیجه آن، آبخوان‌ها خالی شده و فرونشست زمین اتفاق افتاده است.

شریعتی‌نیا خاطرنشان کرد: مشکلات از زمانی آغاز شده است که مدیریت از وسعت حوضه آبریز به استانی تبدیل شد و بلاهای امروز ناشی از مدیریت چندگانه است.

وی افزود: بخشی از بویین میاندشت و فریدون‌شهر در حوضه آبریز جنوب هستند و بخشی دیگر از بویین میاندشت در حوضه آبریز قم‌رود است؛ اخیراً از ناحیه‌ای بین امامزاده عبدالله و قم‌رود بازدید کردم، حدود دو تا سه متر مکعب در ثانیه آب در رودخانه فصلی قم جاری بود؛ این آبی است که از بویین میاندشت و فریدون‌شهر استان اصفهان می‌رود.

رئیس شورای شهرستان اصفهان تصریح کرد: کاش شانسی که شهروندان قم داشتند را ما نیز داشتیم و نمی‌خواهم اظهارنظر سیاسی کنم، رویکردم اجتماعی است؛ این وضعیت غرب اصفهان است اما شرق اصفهان بسیار محروم‌تر از غرب است و نمی‌دانیم این مظلومیت را به کدام مسئول بگوییم که درک کند.

شریعتی‌نیا ادامه داد: زمانی در برف‌انبار فریدون‌شهر برف روی برف می‌نشست اما روز گذشته از آنجا عبور می‌کردم، دیدم تنها یک رد سفیدی از بارش برف نشسته بود بنابراین با این وضعیت بارندگی باید تمام شوراهای استان در کنار یکدیگر برای پاسخ به نیازهای شهرها و روستاهای استان از جمله تأمین آب تلاش کنند.

وی با اشاره به اقدام شورای شهر برای تأمین آب استان در هفته جاری، گفت: یک شرکت برای تأمین آب اصفهان از طرق مختلف تأسیس شده و شهرداری اصفهان نیز یکی از سهامداران آن است؛ برای تأسیس در بودجه سال گذشته و برای توسعه فعالیت این شرکت چند روز، رقم بودجه‌ای قرار داده شد تا آب استان از خلیج فارس تأمین شود.

کد خبر 471049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.