احداث "خانه اجتماعی" برای سالمندان در لهستان

مقامات شهر گدنیا در لهستان، مرکزی را برای سالمندان شهر احداث کرده‌اند تا این قشر آسیب‌پذیر بتوانند در دوران پاندمی کرونا تعاملات بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این مرکز که پیش از این یک مدرسه قدیمی بوده است به عنوان پایگاهی برای دیدار سالمندان و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی و ورزشی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

پس از گسترش شیوع ویروس کرونا، بحث جداسازی سالمندان، در مرکز توجه قرار گرفت چرا که این افراد در خطر بیشتری از مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ قرار داشتند علاوه بر خطر ابتلای ویروس، روحیه سالمندان نیز موضوع دیگری بود که به دلیل تنها ماندن در خانه به طور جدی در معرض خطر قرار داشت.

مسئولان شهر گدنیا در لهستان برای حفظ روحیه و نشاط افراد پیر شهر، مرکز تجمع نظام‌مندی را برای سالمندان طراحی کردند که تمام قوانین بهداشتی نیز در آن برای حضور ایمن افراد رعایت می‌شود.

در همین راستا مدرسه قدیمی متعلق به سال ۱۹۲۰ بازسازی شد و از حیث معماری و طراحی برای افراد سالخورده مناسب سازی شد. برای تسهیل دسترسی به این مکان که در مرکز شهر قرار دارد، حمل و نقل عمومی نیز کاملاً سازگار شده است.

برای اینکه سالمندان حس خوبی در این مکان داشته باشند داخل مرکز شبیه یک "خانه اجتماعی" طراحی شده است به طوری که علاوه بر آشپزخانه و اتاق پذیرایی، یک باشگاه ورزشی کوچک، مسیر پیاده‌روی و همچنین یک پلتفرم برای اجرای موسیقی یا برنامه‌های شاد نیز در نظر گرفته شده است.

تمام این اقدامات برای افزایش کیفیت ارتباط سالمندان با یکدیگر و همچنین نسل جوان انجام گرفت چرا که این مکان تنها برای آن‌ها ایجاد نشده است بلکه به عنوان فضایی برای معاشرت و انتقال تجربیات با جوانان نیز در نظر گرفته شده است.

تنها نبودن و داشتن همنشین برای افراد مسن دو مؤلفه مؤثر حفظ سلامت روحی است. مسئولان شهری معتقدند احداث این مرکز پاسخی به نیاز ساکنین ارشد این شهر است. به گفته معاون شهردار مدرن سازی این مرکز با مشاوره کاربران اصلی که همان سالمندان باشند، در گام‌های بعدی برنامه‌ریزی شهری قرار دارد.

کد خبر 471026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.