کرونا در غذاهای چرب ماندگاری بیشتری دارد

نحوه انتقال ویروس کرونا از مواد غذایی، خوراکی‌های چربی سوزی سرشار از کلسیم، خواص شگفت‌انگیز شلغم، کره بادام زمینی یک میان وعده مفید و ماندگاری بیشتر کرونا در غذاهای چرب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است که منجمد کردن مواد غذایی، راه از بین بردن کرونا نیست، اظهار کرد: مواد غذایی به دو طریق ممکن است باعث انتقال آلودگی شوند، مواد غذایی ممکن است خاستگاه آلودگی باشند و یا اینکه دچار آلودگی ثانویه شده باشند.

سیدامیر محمد مرتضویان با بیان نتایج تحقیقات انجام شده در این انستیتو درباره ماندگاری کرونا در شیر، افزود: نتایج تحقیقات انستیتو نشان داده است که حرارت ۷۵ درجه سلسیوس در ۱۵ ثانیه به شیر، در از بین بردن ویروس کرونا در شیر پرچرب ناتوان است. در فرآورده‌های سنتی بسیار محتمل است که کرونا انتقال یابد شیر سنتی در منزل حتماً به دمای نزدیک به جوش رسانده شود

وی تصریح کرد: احتمال انتقال کرونا در بستنی‌های پاستوریزه بسیار کمتر از بستنی‌های سنتی است، تحقیقات نشان داده که انجماد راه از بین بردن کرونا نیست. کرونا در فرآورده‌های اسیدی مانند دوغ و آب میوه‌ها نیز دوام دارد، اگر دوغ و یا آبمیوه به کرونا آلوده شود، این ویروس پس از یک ماه باقی ماندن در ماده غذایی باز هم نابود نمی‌شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور درباره آلودگی فرآورده‌های گوشتی به کرونا، گفت: گرم کردن فرآورده‌هایی مانند همبرگر و سوسیس موجب از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود. احتمال آلودگی نان در نانوایی‌ها وجود دارد بعد از آوردن نان به منزل، قبل از مصرف داخل مایکرو ویو و یا فر قرار گرفته و تا دمای ۸۰ درجه داغ شود.

وی اظهار کرد: آجیل را نیز می‌توان قبل از مصرف با قرار دادن در معرض حرارت از آلودگی‌های احتمالی پاک کرد، اما متأسفانه فرآورده‌های قنادی را نمی‌توان حرارت داد به همین دلیل احتمال سرایت کرونا از طریق آن وجود دارد. غذا به ویژه غذاهای غیر صنعتی و کارخانه‌ای می‌تواند عامل سرایت کرونا باشد، توصیه کرد که غذای رستوران‌ها نیز در منزل قبل از مصرف داغ شوند.

کره بادام زمینی یک میان وعده مفید

بادام زمینی علاوه بر پروتئین، منبع خوبی از فیبر و چربی‌های سالم و گیاهی است و کره بادام زمینی از لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام زمینی است. کره بادام زمینی را می‌توان به عنوان یک میان وعده جذاب و متفاوت به ویژه برای کودکان و جوانان مطرح کرد که اغلب به همراه میوه‌ها یا سبزی‌ها مصرف می‌شود.

از خصوصیات ویژه کره بادام زمینی عبارتند از:

تأمین انرژی: پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب موجود در کره بادام زمینی کمک می‌کنند تا انرژی لازم روزانه فرد تا حدودی تأمین شود و همچنین در پایدار نگه داشتن قند خون مؤثر است و از افت ناگهانی آن جلوگیری می‌کند.

ایجاد احساس سیری: اسید چرب غیر اشباع و پروتئین موجود در کره بادام زمینی سبب ایجاد احساس سیری می‌شود. به طور کلی کره بادام زمینی بسیار سنگین است و هضم آن به آهستگی انجام می‌شود که می‌تواند باعث کاهش مصرف تنقلات و همچنین مانع از پرخوری شود. اما توجه داشته باشیم که همواره باید در مصرف کره بادام زمینی میانه روی کنیم؛ حدود دو قاشق غذاخوری میزان متعادلی برای مصرف است، زیرا مصرف زیاد و روزانه این ماده غذایی می‌تواند منجر به اضافه وزن زیاد شود.

علاوه بر این، به طور کلی بادام زمینی و کره بادام زمینی به واسطه ترکیبات غذایی که دارند، می‌توانند نقش مفیدی بر سلامت داشته باشند. از جمله «فیتوسترول» موجود در کره بادام زمینی برخلاف کلسترول، برای سلامت قلب مضر نیست و همچنین می‌تواند خواص ضد سرطانی نیز داشته باشد.

توجه داشته باشید که بادام زمینی از مواد غذایی آلرژی زا است و حساسیت به آن می‌تواند شدید باشد. در نتیجه افرادی که به این ماده غذایی آلرژی دارند، از مصرف کره بادام زمینی خودداری کنند. همچنین در هنگام خرید کره بادام زمینی برچسب تغذیه‌ای آن را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که از روغن هیدروژنه در آن استفاده نشده باشد.

خواص شگفت‌انگیز شلغم

یک مشاوره تغذیه و رژیم درمانی، گفت: شلغم یکی از سبزیجات بسیار مفیدی است که نقش قوی‌ترین آنتی بیوتیک‌ها را بازی می‌کند، مصرف شلغم به صورت پخته و خام، نقش مهمی در درمان انواع بیماری‌ها دارد. شلغم نه تنها دارای ویتامین و خواص معدنی ارزنده‌ای است، بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم بشمار می‌رود.

مصیب محمدی، افزود: امروزه، شلغم در بسیاری از نقاط دنیا، از جمله ایالات متحده و کانادا کشت می‌شود که کالیفرنیا ونیو جرسی بیشترین میزان تولید را دارند. شلغم مزه خوب و شیرینی دارد و در نتیجه شما می‌توانید آن را حتی خام هم مصرف کنید. بنابراین، باید بدانید که مصرف منظم و به اندازه شلغم منظم مزایای زیادی به شما خواهد داد.

وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان، هر صد گرم شلغم دارای ۳۵ کیلو کالری انرژی، ۱ گرم پروتئین، ۷ گرم قند، ۲/۰ گرم چربی، ۱/۱ گرم فیبر، ۴۵ میلی‌گرم گوگرد، ۲۸۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۶۰ میلی‌گرم کلسیم، ۳۶ میلی‌گرم ویتامین C است.

محمدی توضیح داد: خوردن شلغم می‌تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی و عفونی بالا برده و سبب التیام علائم زکام و سرماخوردگی شده، از ابتلای افراد به سرماخوردگی خصوصاً در فصول سرد سال جلوگیری نماید. ترکیبات شلغم خلط آور بوده، درمان کننده سرفه‌های خشک و گلودرد و ملین سینه و التیام دهنده تنگی نفس ناشی از زکام است و با کمک به لینت مزاج، سموم و میکروب‌ها را از بدن خارج می‌کند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی، تاکید کرد: با استفاده از بخور شلغم آب‌پز یا بخارپز می‌توانید به التیام سردرد ناشی از سرماخوردگی و سینوزیت و خروج اخلاط مجاری تنفسی کمک کنید و سینوس‌ها و گرفتگی بینی را به این طریق رفع کنید. شلغم برای افرادی که مبتلا به آسم هستند، بسیار مفید است.

محمدی اظهار کرد: شلغم مقدار زیادی ویتامین C دارد که به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شود. علاوه بر آن، شلغم نیز خواص ضد التهابی دارد که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا مشکلات تنفسی مختلف بویژه آسم را بهبود دهد. شلغم، درست مثل بیشتر داروهای گیاهی، ترکیبات خیلی زیادی را شامل می‌شود که به عنوان ضد التهاب عمل می‌کنند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی، ادامه داد: شلغم دارای مقدار مناسبی ویتامین K است که به خاطر خواص ضد التهابی مشهور است در نتیجه، از بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی یا سکته، جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در شلغم توانایی کاهش سطح کلسترول در بدن را از طریق کاهش جذب روده‌ای را دارد و اگر سطح کلسترول پایین باشد، از ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی مختلف جلوگیری خواهد کرد.

محمدی تاکید کرد: شلغم به دلیل دارا بودن مقدار مناسبی کلسیم و پتاسیم برای سلامت اسکلت بدن (استخوان‌ها و ماهیچه‌های) بسیار مفید است. شلغم سرشار از فیبر است مصرف متعادل آن می‌تواند یبوست را برطرف کند.

کرونا در غذاهای چرب ماندگاری بیشتری دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه کرونا در غذاهای چرب ماندگاری بیشتری دارد، اظهار کرد: نمی‌توان با قاطعیت گفت که غذا عامل انتقال کرونا نیست. افرادی که از تغذیه سالم و کافی برخوردار نیستند شانس ابتلاء به کرونا و مرگ و میر بیشتر است، افرادی که دچار اختلالات تغذیه و یا چاقی هستند نسبت به دیگر افراد استعداد بیشتری برای ابتلاء به کرونا دارند.

علیرضا زالی، افزود: بسیاری از افراد چاق به رغم چاقی از کمبود عناصر کمیاب تغذیه‌ای رنج می‌برند، افزود: چاقی شانس ابتلاء و مرگ و میر را افزایش می‌دهد. طبق بیانیه‌های سازمان جهانی بهداشت شواهد قطعی برای اینکه غذا به عنوان عامل اصلی انتقال کرونا در نظر گرفته شود، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اما نتایج جدیدترین تحقیقاتی که در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور انجام شده نشان می‌دهد نمی‌توان با قاطعیت گفت که غذا عامل انتقال کرونا نیست. همچنین طبق این تحقیقات ممکن است با فرم‌های جدید کرونا رو به رو شویم که در آنها شاهد گردش دهانی و مقعدی ویروس کرونا باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: یکی دیگر از نتایج این تحقیقات ضرورت توجه بیشتر به غذا است نسبت به برگزاری نشست مشترک بین دانشگاه و صنایع غذایی برای خطر زدایی از مواد غذایی اعلام آمادگی داریم شاید لازم باشد پروتکل‌های بهداشتی تازه در حوزه صنایع غذایی در دوران کرونا تدوین شود.

زالی با تاکید بر ضرورت اعمال برخی تغییرات در طبخ مواد غذایی در دوران شیوع کرونا، ادامه داد: از جمله این موارد می‌توان به گرم کردن مجدد شیر پاستوریزه قبل از مصرف و استفاده از ماکروویو برای گرم کردن نان و غذا قبل از مصرف اشاره کرد. لازم است صنعت کشور به سمت مکانیزاسیون فرایند تولید مواد غذایی حرکت کند، در فرایند تولید مواد غذایی که حضور نیروی انسانی کمتر است به مراتب آلودگی کمتر مشاهده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اهمیت تغذیه سالم و داشتن یک سبد غذایی کافی در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها، اظهار کرد: باید از این نگاه افراطی و خطرناک پرهیز شود که فکر کنیم مواد غذایی می‌تواند فرد را در برابر بیمار نشدن تضمین کند. ویروس کرونا در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد به مدت دو سال، بقا دارد فرایند انجماد برای از بین بردن کرونا تأثیری ندارد.

وی با بیان اینکه ثابت شده اسید معده انسان تا حد زیادی موجب کاهش قدرت بیماری‌زا بودن کرونا می‌شود، اضافه کرد: ممکن است در افراد مسن یا همچنین افرادی که از داروهای ضد اسید معده استفاده می‌کنند، اسید معده کاهش یافته و فرد در معرض ابتلاء به کرونا قرار گیرد. آلودگی مواد غذایی در فرایند طبخ، بسته بندی و حمل و نقل محتمل است، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی درباره کسانی که با مواد غذایی سر و کار دارند باید سختگیرانه تر باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: نانوایی‌ها و قنادی‌ها یکی از محل‌های مهم است باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها توجه ویژه شود. چربی موجود در مواد غذایی موجب مصونیت ویروس می‌شود و کرونا در غذاهای چرب ماندگاری بیشتری دارد، قند نیز ویروس کرونا را در برابر حرارت مقاوم می‌کند.

خوراکی‌های چربی‌سوزی سرشار از کلسیم

کلسیم نقش عمده‌ای در سوزاندن چربی‌های بدن دارد و کسانی که این ماده معدنی را به میزان کافی در بدنشان ندارند، کنترلی هم روی اشتهایشان نخواهند داشت. یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم می‌توانند منجر به کاهش فشار خون، کلسترول و تنظیم قند خون شود. در اینجا بهترین گزینه‌های چربی سوز سرشار از کلسیم عبارتند از:

کلم بروکلی: یک فنجان از آن ۵۵ کالری و ۶۲ میلی گرم دارد و تأمین کننده ۶ درصد از نیاز به کلسیم است.

اسفناج: ۲ فنجان از این سبزی ۱۴ کالری دارد و ۶ میلی گرم کلسیم که ۶ درصد از نیاز به کلسیم را رفع می‌کند.

شاهی: شاهی در هر یک فنجان، ۴ کالری و ۴۰ میلی گرم کلسیم دارد و ۴ درصد از میزان نیاز به کلسیم را برطرف می‌کند.

پنیر رومانو: ۳۰ گرم از آن، معادل ۱۰۸ کالری و ۲۹۸ میلی گرم کلسیم است که ۳۰ درصد از میزان نیاز به کلسیم را در روز تأمین می‌کند.

دانه کنجد: ۳۰ گرم از دانه کنجد معادل ۱۶۰ کالری است که ۲۷۷ میلی گرم کلسیم به بدن می‌رساند. این میزان، ۲۸ درصد نیاز به کلسیم را برطرف می‌کند.

ارده: ۲ قاشق غذاخوری از ارده معادل ۱۶۰ کالری و ۱۱۲ میلی گرم کلسیم دارد که ۱۲ درصد نیاز به کلسیم را برطرف می‌کند.

پنیر خامه‌ای: ۳ گرم از پنیر خامه‌ای بدون چربی معاد ۲۹ کالری دارد. این میزان ۹۸ میلی گرم کلسیم دارد و ۱۰ درصد نیاز به کلسیم را در روز برطرف می‌کند.

کلم پیچ: یک فنجان از این سبزی، ۳۶ کالری دارد؛ به همراه ۹۳ میلی گرم کلسیم. این میزان از کلسیم، ۹ درصد از نیاز بدن به کلسیم را رفع می‌کند.

بادام: ۳ گرم بادام معادل ۲۲ بادام است که ۱۷۰ کالری و ۷۵ میلی گرم کلسیم دارد و ۸ درصد از نیاز به کلسیم را تأمین می‌کند.

کد خبر 471006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.