نقش مردم در  توسعه روستایی نادیده گرفته شده است

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: شاید نتوان جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها را گرفت و باید ادعا کنیم شهری شدن در دنیای امروز یک ضرورت است اما می‌توان روند این پدیده را کنترل کرد که این امر منوط به توجه بیشتر به توسعه روستاها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله کیانی امروز (سه‌شنبه) در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه نگاه سنتی به روستاها تغییر کرده و باید نقش آن‌ها در توسعه کشور بیشتر شود، اظهار کرد: توسعه روستا و مشارکت روستاییان در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها باید مدنظر تصمیم‌گیران باشد زیرا بومیان هر محل شرایط خود را بیشتر از هر کسی می‌شناسند، اما تاکنون نقش مردم در توسعه روستایی کشور نادیده گرفته شده است.

وی با تاکید بر لزوم آموزش روستاییان و ترویج مسائل فنی، کشاورزی و فرهنگی، افزود: در راستای اصلاح روش‌های آبیاری در کشور، باید جهت کمتر تلف شدن این سرمایه اقدامات مورد نیاز انجام شود؛ اصلاح و مدیریت منابع آب، خصوصی سازی و ایجاد تشکل‌های مشارکتی و تعاونی و ایجاد و ترویج مکانیزم بازار و قیمت، منتج به بهره‌برداری پایدار منابع آب خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: دولت باید به توسعه تعاونی‌های روستایی که در بسیاری از کشورها در عمل موفق بوده و آنها توانسته‌اند خود را نشان دهند کمک کرده و با نگاهی نو در تقویت آن‌ها بکوشد.

وی با تاکید بر اینکه ارائه تسهیلات بانکی و جلب سرمایه‌گذاران نقش کلیدی در توسعه روستاها دارد، ادامه داد: اختصاص اعتبارات لازم جهت ترویج فناوری‌های جدید، توسعه تعاونی‌های روستایی، بانک‌های محلی و سهمیه برای مناطق محروم‌تر و همچنین توسعه ارتباطات از طریق مؤسسات واگذاری زمین نقش ارزنده‌ای در توسعه روستاها دارد.

کیانی با تاکید بر لزوم تقویت صنایع روستایی و دستی، اضافه کرد: دولت باید برای شکل‌گیری و توسعه صنایع دستی در روستاها طرح‌ها و برنامه‌هایی داشته باشد زیرا یکی از راه‌های کسب درآمد خانواده روستایی، صنایع دستی است و صادرات آن افق‌های جدیدی را روی روستاییان باز خواهد کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، این صنایع را یکی از مهم‌ترین راهکارهای اشتغالزایی از طریق ارزش افزوده دانست و گفت: این صنایع هزینه‌های کمتری بر کشور تحمیل کرده و می‌توانند منابع کسب درآمد روستایی و توسعه ملی باشند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: بروکراسی‌ها و ارجاع نامه‌ها و گردش درخواست‌های مردم میان چند اداره در طول زمانی نسبتاً طولانی، رسیدن به نتیجه را برای توسعه روستاها سخت خواهد کرد بنابراین نیاز به تغییرات ساختاری در برنامه‌ریزی‌های این حوزه لازم بوده و برنامه‌ریزان کشور به شکل جدی باید در خصوص این موانع در جنبه‌های مختلف توسعه چاره‌اندیشی کنند.

کیانی با تاکید بر اینکه باید بدانیم بدون توسعه روستایی در پروژه توسعه موفق نخواهیم شد، افزود: شاید نتوان جلوی مهاجرت از روستاها به شهرها را گرفت و باید ادعا کنیم شهری شدن در دنیای امروز یک ضرورت است، اما می‌توان روند این پدیده را کنترل کرد که این امر منوط به توجه بیشتر به توسعه روستاها است.

کد خبر 471001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.