۵ شهرستان اصفهان مهاجرت معکوس داشته‌اند

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان گفت: وقتی اعضای شوراها گلایه می‌کنند که زمین برای مسکن روستایی دچار محدودیت است، موید مهاجرت معکوس به روستاهاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی رحمانی امروز (سه‌شنبه) با حضور در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان، با بیان اینکه ۹۲۵ طرح هادی برای روستاهای استان اصفهان تهیه شده است، اظهار کرد: ۸۵۲ روستای استان دارای دهیاری بوده و با کد آبادی در ساختار حکومتی شناخته شده‌اند.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی اصفهان ۱۲ درصد و میانگین کشوری ۲۶ درصد است، افزود: ۷۰ درصد درآمد حاصل از ارزش افزوده به حساب شهرها رفته و ۳۰ درصد در اختیار روستاها قرار می‌گیرد و می‌توان گفت بودجه مناسبی در دو دوره اخیر دولت به روستاها اختصاص یافته است؛ بودجه دهیاری‌ها در دولت تدبیر و امید ۸۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان با بیان اینکه بودجه روستاها از محل عوارض سوخت، آلایندگی، ارزش افزوده و درآمدهای محلی است، تصریح کرد: برخی روستاهای با جمعیت کم، بودجه کمی دریافت می‌کنند که بیش از ۶۰ درصد از روستاهای استان از این دسته هستند و شاید اگر اعتبارات ۱۰ روستا جمع شود، به اندازه یک پروژه نمی‌شود بنابراین وظیفه شوراها و دهیاران این است که برای مردم این موضوع را تبیین کنند.

وی با بیان اینکه پنج شهرستان استان مهاجرت معکوس داشته‌اند، تاکید کرد: وقتی اعضای شوراها گلایه می‌کنند که زمین برای مسکن روستایی دچار محدودیت است، موید مهاجرت معکوس به روستاهاست و سعی شده با سیاست‌هایی از جمله ایجاد بازارچه‌های محلی و ایجاد زیرساخت در روستاها از مهاجرت روستاییان جلوگیری کنیم.

رحمانی با بیان اینکه افزایش اشتغالزایی در روستاها به نقطه مطلوب نرسیده اما برای بهبود آن تلاش می‌شود، خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات بین پنج تا ۲۰ میلیون با بهره‌بانکی کم برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در روستاها بوده و ۹۰ میلیارد تومان از دفتر امور روستایی استانداری و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌گذاری از سوی سایر دستگاه‌ها در روستاها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ روستای گردشگری در استان ثبت شده و ۱۰۰ روستای دیگر نیز در نوبت ثبت هستند، گفت: حدود ۴۰۰ خانه بوم‌گردی در روستاهای اصفهان ایجاد شده که از این لحاظ اصفهان در رده نخست کشور قرار گرفته است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: در شیوع کرونا زمانی که کشور با کمبود ماسک مواجه شد، دهیاری‌ها با همکاری کمیته سلامت روستاها اقدام به توزیع اقلام بهداشتی در روستاهای استان کردند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش شده تا دهیار به عنوان بالاترین رده حاکمیتی در روستا شناخته شود، افزود: برای تدوین برنامه پنج ساله روستاها پیگیری زیادی شده اما روستاهایی که ارائه کردند کمتر از ۳۰ عدد است.

رحمانی خاطرنشان کرد: تبدیل روستاها به شهر با کارشناسی وزارت کشور باشد نه پیشنهاد یک نماینده مجلس و تنها در شرایط خاص اتفاق افتد زیرا یکی از تبعات شهر شدن چند روستا این است که مردم باید پول تعرفه خدماتی بیشتری پرداخت کنند و هزینه‌های زیادی برای اداره آن به دولت تحمیل می‌شود.

وی افزود: یک روستا در سمیرم با دو هزار نفر جمعیت تبدیل به شهر شده و اداره دهیاری آن هزینه‌های زیادی را تحمیل کرده است درحالی که دهیاری روستای اصفهانک با چهار نیرو به بهترین شکل اداره می‌شود.

کد خبر 470997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.