سرطان در ایران ۱۰ سال زودتر اتفاق می‌افتد/لزوم توجه به غربالگری‌ها

یک متخصص جراحی پستان با تاکید بر لزوم پیگیری غربالگری‌ها، گفت: مطابق آمار کتاب‌ها انتظار داریم در ۵۰ و ۶۰ سالگی شیوع سرطان سینه بین زنان داشته باشیم، اما در کشور به نظر می‌رسد سن شیوع پنج تا سال ۱۰ کمتر از ۵۰ سال باشد.

رسول فاتحی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص عوامل مؤثر در بروز سرطان سینه در بین زنان، اظهار کرد: ژنتیک و عوامل محیطی در بروز سرطان سینه نقش دارد، ژن افراد و خصوصیت‌های ژنتیکی از ابتدای خلقت و نسل به نسل به ارث می‌رسد و قابل تغییر نیست، این موارد را باید پذیرفت.

تأثیر عوامل محیطی در بروز سرطان‌ها

وی اضافه کرد: عوامل محیطی مانند مصرف سیگار، قلیان و دخانیات و در معرض آلاینده‌ها بودن دومین دسته علت‌های تأثیرگذار در بروز سرطان سینه بین زنان است و بر اساس شواهد موجود در سال‌های متوالی می‌توان نسبت به تأثیرگذاری این عوامل نظر داد.

این فلوشیپ جراحی پستان، توضیح داد: افرادی که سیگار مصرف می‌کردند اعتقادی به سرطان‌ زا بودن آن نداشتند و بعد از گذشت سال‌های متوالی مشخص شد سیگاری‌ها بیشتر سرطان می‌گیرند، در حال حاضر ثابت شده سیگار و استعمال دودهای مختلف، استفاده از کودهای شیمیایی از موارد تأثیرگذار در بروز بیماری‌های سرطانی است.

فاتحی‌فرد، تصریح کرد: سال‌های قبل بسیاری از محصولات ساختمانی با ترکیبات پشم شیشه بود که در حال حاضر سرطان‌ زا بودن این محصولات به اثبات رسیده و استفاده از این ترکیبات ممنوع است.

سرطان سینه با تشخیص زودهنگام درمان شدنی است

وی در خصوص روند درمان بیمار مبتلا به سرطان سینه و طول درمان برای بهبودی، افزود: این اتفاق وابسته به زمان تشخیص بیماری است، اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود با یک عمل جراحی قابل درمان است، اما اغلب موارد تشخیص این سرطان در مرحله پیشرفت بیماری اتفاق می‌افتد به دلیل اینکه بیماران توده‌های موجود را دیر تشخیص می‌دهند و مراجعه دیرهنگام به پزشک دارند.

این متخصص جراحی پستان، اظهار کرد: رسیدن بیماری به این مرحله علاوه بر عمل جراحی انجام کارهای اضافه‌تری مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی را به دنبال دارد، باید بیمار پنج سال تحت نظر پزشک باشد تا سرطان وخیم نشود. باید بدانیم با پیشرفت گسترده علم در سال‌های اخیر، ایران نیز همگام با دنیا در این مسیر در حال حرکت است به نتیجه‌های خوبی در درمان سرطان رسیدیم.

اهمیت خودمراقبتی و پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

فاتحی‌فرد با تاکید بر اهمیت خودمراقبتی و پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان به زنان توصیه کرد: باید برخی از عوامل مانند ژنتیک را بپذیریم و نمی‌توانیم در مورد آنها تأثیر بگذاریم، امیدوارم در آینده با پیشرفت بیشتر علم بتوانیم این موارد را کنترل کنیم، اما نکته اساسی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه در بین خانم‌ها توجه به تأثیر عوامل محیطی است.

وی ادامه داد: توجه به داشتن تغذیه سالم، دوری کردن از محیط‌های حاوی آلاینده‌ها، مواد شیمیایی و حذف استرس‌ها از زندگی در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه بین زنان بسیار مهم است، افراد مبتلا به سرطان بیشتر افرادی هستند که استرس زیادی در زندگی دارند، این استرس‌ها برای زنان خوب نیست و توصیه می‌کنم تا حد ممکن از زندگی خود استرس را دور کنند.

این فلوشیپ جراحی پستان درباره شیوع این سرطان در اصفهان در بین استان‌ها، توضیح داد: انتظار می‌رود در محیط‌های صنعتی و آلوده‌تر شیوع سرطان بالاتر باشد، اوایل بر این باور بودیم آمار شیوع سرطان‌ها در اصفهان بیشتر از استان‌های دیگر باشد، ولی در عمل می‌بینیم مطابق آمار ارائه شده در مرکز تحقیقات سرطان ایران تقریباً شیوع در همه کشور به یک اندازه است.

لزوم توجه به انجام غربالگری‌ها

وی اضافه کرد: در حقیقت فاکتورهای شیوع سرطان‌ها متعدد است و نمی‌توان به یک عامل بسنده کرد و بگوییم به دلیل اینکه اصفهان کلانشهری صنعتی است شیوع سرطان هم در آن بالا است. در زمینه شیوع سرطان در مقایسه با کشورهای دیگر تقریباً همپای آنها پیش می‌رویم و تا اندازه‌ای شیوع اختلاف در سن بروز سرطان‌ها را به دلیل جوان بودن سن مردم کشور داریم.

فاتحی فرد با اشاره به شیوع سرطان سینه در بین زنان، اظهار کرد: مطابق آمار کتاب‌ها انتظار داریم سن ۵۰ و ۶۰ سالگی شیوع سرطان سینه بین زنان داشته باشیم، اما در کشور به نظر می‌رسد سن شیوع پنج تا سال ۱۰ کمتر از ۵۰ سال باشد. اطلاعات آماری استان اصفهان نگران کننده نیست و این اتفاق در کشور و استان به دلیل جوان بودن جامعه است. تقاضا داریم بانوان بر اساس قوانین تعیین شده وزارت بهداشت برای پیگیری و غربالگری سرطان پستان اقدام لازم و به موقع در این زمینه داشته باشند.

کد خبر 470928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.