خطر فرونشست زمین در اردستان جدی است

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با بیان اینکه وضعیت فرونشست در دشت‌های اردستان فوق بحرانی است، گفت: یکی از خطرات جدی فرونشست زمین در منطقه اردستان در مسیر خط راه‌آهن بندرعباس به تهران است.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، رضا اسلامی درباره پدیده فرونشست زمین در مناطقی از استان اصفهان، اظهار کرد: در استان اصفهان از مجموع ۳۵ دشتی که وجود دارد ۲۷ دشت بحرانی و هشت دشت بحرانی ممنوعه است که ۲ دشت آن در شهرستان اردستان قرار دارد.

وی افزود: حوزه منابع زیرزمینی اردستان از شمال و جنوب شهرستان تغذیه می‌شود اما با بررسی‌های میدانی که انجام شده تمام دشت‌های منطقه و به ویژه قسمت شرق شهرستان درگیر موضوع فرونشست است.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان خاطرنشان کرد: در منطقه دشت‌های اردستان هر سه نوع ترک‌های فرونشستی را مشاهده کردیم که یک اتفاق عجیب است و این موضوع در دیگر نقاط استان به هیچ عنوان دیده نمی‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت فرونشست در دشت‌های اردستان فوق بحرانی است، تاکید کرد: وضعیت فرونشست در این منطقه تنها در دشت‌ها و مزارع کشاورزی است، اما این هشدار را می‌دهیم که اگر برای آن برنامه‌ریزی نشود در آینده نزدیک موضوع فرونشست به خانه‌های مردم و مناطق شهری نیز منتقل می‌شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه لازم است به پدیده فرونشست در شهرستان با توجه به ابعاد و تبعات گسترده آن به عنوان یک مسئله ملی نگاه شود، خاطرنشان کرد: یکی از خطرات جدی فرونشست زمین در منطقه اردستان در قسمت خط راه‌آهن بندرعباس به تهران است که به موازات این خط ریل آهن، فرونشست زمین به خصوص در منطقه ایستگاه شهراب مشاهده می‌شود و باید توجه داشت که هر چقدر سرعت قطار و لرزش آن بیشتر باشد باعث می‌شود فرونشست لایه‌های فوقانی سریع‌تر باشد.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان یکی از موارد پیشگیری از وقوع فرونشست زمین را جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: خوشبختانه در شهرستان اردستان برای نیمی از چاه‌های آب کشاورزی کنتورهای هوشمند نصب شده و تعادل‌بخشی و تمام اقدامات لازم انجام شده، اما همچنان شاهد پیشرفت فرونشست زمین هستیم.

وی تاکید کرد: اگر پدیده فرونشست زمین در شهرستان اردستان به صورت جدی بررسی و از آن پیشگیری نشود در آینده نه چندان دور تمام شهرستان را فرا می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع فرونشست زمین در شهرستان اردستان باید مورد مطالعات جدی و سریع قرار بگیرد و اگر بخواهیم اقدام مؤثری انجام شود باید نگاهمان را ملی کنیم.

کد خبر 470926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.