شورای نگهبان مجوز ورود به ماجرای سیلی زدن یک نماینده را دارد؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

سرلشکر باقری: حین رزمایش دشمن چندین بار اعلام کرد قصد تهاجم ندارد

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نهمین جلسه هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که صبح امروز در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به رزمایش‌های ۲۰ روز اخیر نیروهای مسلح، گفت: در طول دو ماه گذشته، جمهوری اسلامی ایران با تهدیداتی مواجه شد که طی آن رئیس‌جمهور بی‌خرد آمریکا تهدیداتی را علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح کرد.

وی افزود: فرد بی‌سوادی که امکان هرگونه اقدامی از سوی او می‌رفت در همان زمان به ظاهر قدرت‌نمایی‌ها و تلاش‌هایی را انجام داد که لازم بود تا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آمادگی‌های خود را در مقابل به نمایش بگذارند و در یک مدت فشرده ۱۵ روزه نیروهای مسلح با اقتدار ۱۰ رزمایش را در سراسر کشور برگزار کردند که بسیاری از آن‌ها با پیشنهاد و داوطلبی خود این نیروها بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه اقدامات فوق‌العاده‌ای در این رزمایش‌ها صورت گرفت که برخی از این اقدامات برای نخستین بار انجام می‌شد، افزود: این رزمایش‌ها در واقع قدرت و آمادگی جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح را به جهان و دشمنان نشان داد و موجب دلگرمی ملت ایران و یأس دشمنان شد.

سرلشکر باقری تصریح کرد: دشمن چندین بار در خلال برگزاری این رزمایش‌ها از طرق مختلف اعلام کرد که قصد هیچ‌گونه تهاجمی ندارد، اقداماتش صرفاً دفاعی است و نگران اقدامات هم‌پیمانان جمهوری اسلامی در سالگرد شهادت سردار سلیمانی بوده است.

وی گفت: به هر صورت این آمادگی‌ها کاملاً ضرورت دارد و باید تداوم داشته باشد؛ ما از دفاع مقدس آموختیم که چنانچه هدف ما سربلندی و عزت کشور است، باید همواره آماده و قدرتمند باشیم و این توانمندی‌ها را به دشمنان نشان دهیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: قطعاً حرکت توفنده انقلاب اسلامی و جستجو و تلاش برای دستیابی به آرمان‌های این نظام الهی در کمال آرامش و امنیت ادامه پیدا می‌کند.

سرلشکر باقری در ادامه اظهار داشت: در چهلمین سالگرد دفاع مقدس قرار داریم و از زحمات همه دستگاه‌های لشکری و کشوری که برای گرامیداشت این سال تلاش کردند، قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: برابر برنامه‌های تدوین شده، فعالیت‌ها و تلاش‌ها در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در دستگاه‌های مختلف کشوری و لشکری همچنان ادامه دارد و همه عزیزان با وجود محدودیت‌هایی که بیماری کرونا ایجاد کرده بود، همچنان در این مسیر فعالیت‌ها و کارها را دنبال می‌کنند که جای تشکر و قدردانی دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این شهید بزرگوار ۴۰ سال در مسیر دفاع و امنیت کشور گام برداشت و از روزهای اول جنگ به همراه نیروهایی از کرمان در جبهه کرخه کور حضور پیدا کرده و در همان اوایل جنگ هنگامی که مشغول عملیات شناسایی بود در میدان مین مجروح شد و تا روز شهادتش ۴۰ سال شبانه‌روز تلاش کرد تا به اجر شهادت که بالاترین اجرهاست نائل شود؛ ان‌شاالله خداوند توفیق ادامه راه این شهید را به ما نیز عنایت کند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مدینه فاضله را برای مردم ترسیم می‌کنند

هاشمی طبا درباره تعریف و شاخصه‌های دولت کارآمد، اظهار کرد: باید ببینیم چه توقعی در چه شرایطی از دولت داریم. آیا دولت را در یک نظام سوسیالیستی می‌بینیم یا در یک نظام لیبرالیستی؟ آیا شرایط عادی بر جامعه حاکم است یا در شرایط انقلاب دائمی و ناآرامی دائمی هستیم؟ آیا دولت حاکم بلامنازع است یا دولت در کنار خود نیرو یا نیروهای موازی یا متنازع دارد؟ آیا مسئول کلیه امور را دولت می‌دانیم یا این درک را داریم که هر کار را به دولت ربط ندهیم؟ آیا دولت را یک دولت کوچک و رسیدگی کننده به امور بدیهی می‌دانیم یا دولتی بزرگ که همه کار ما را انجام بدهد می‌خواهیم؟ در هر یک از شرایط ذکر شده دولت کارآمد تعریف خاص خود را دارد. باید پاسخ سوالات بالا داده شود تا شاخص‌های دولت در آن سیستم گفته شود. شاید اگر به جای کلمه «دولت» کلمه «حکمرانی» گذاشته شود، بهتر بتوان این شاخص‌ها را تعریف کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در ایران دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند کارآمدی لازم را حداقل بر اساس شعارها و برنامه‌های اقتصادی خود داشته باشند، گفت: در ایران به ویژه پس از انقلاب یک نوع تفکر پوپولیستی حاکم بوده است و به همین دلیل مسئولان و از جمله دولت‌ها و به خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوعاً در کلام مدینه فاضله را برای مردم ترسیم می‌کنند؛ در حالی که به صورت بسیار بدیهی قابلیت انجام آن وعده‌ها و کلمات ادا شده ممکن نیست و به همین دلیل برنامه‌های پنج ساله که مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند، هرگز عملی نمی‌شود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اشکال کار اینجاست که مسئولان و از جمله دولت‌ها می‌خواهند همه کارها با هم انجام بشود مثلاً در عین حال که با استکبار ستیز می‌شود و مقاومت مطرح است، رفاه و آسایش و زندگی بهتر را به مردم وعده می‌دهند. البته اگر هم تا حدودی این کار شده است، از ثروت کشور هزینه می‌گردد؛ بنابراین این نگرش طبیعی است که دولت‌ها ناکارآمد جلوه کنند.

مرعشی: راوی شایعه علیه کارگزاران یک منافق است

سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، درباره انتقاداتی که به نهاد اجماع ساز اصلاحات مبنی بر فرد محور بودن آن وارد است، گفت: ما در این نهاد عضو حقیقی نداریم و همه نماینده احزاب هستند و صرفاً قرار است جمعی به عنوان مشاور دعوت شوند که شنیدم نام من هم در آن گنجانده شده است و من خبر نداشتم، اگر جلسه‌ای تشکیل شد و من هم به عنوان مشاور در آن شرکت کردم می‌توانم درباره آن توضیح دهم.

او درباره برنامه‌های انتخاباتی حزب متبوع خود هم ادامه داد: برنامه‌های حزب کارگزاران سازندگی به صورت مدون در حال جلو رفتن است و نامزدهای خود را هم مشخص کرده که اسامی آنها پس از بررسی توسط شورای نگهبان منتشر خواهد شد، البته برنامه‌ها ممکن است تا دو هفته دیگر رونمایی شود.

مرعشی در این باره که آیا کارگزاران خارج از جریان اصلاحات نامزدی ارائه خواهد کرد؟ گفت: این شایعه و راوی این شایعه یک منافق است و کارگزاران و جریان اصلاحات یک نامزد مشترک را وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهند کرد؛ اما تا قبل از بررسی شورای نگهبان درباره هیچ فردی صحبت نخواهیم کرد.

دستور فوری جهانگیری به نهاوندیان: هیچ علامت منفی به بورس داده نشود

معاون اول رئیس جمهور در جدیدترین دستور خود در خصوص "درخواست دستور بازنگری و اصلاح شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد"" به نهاوندیان اعلام کرد" (هیچ علامت منفی به بورس داده نشود). در نامه جدید دفتر معاون اول رئیس جمهور به نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور آمده است: بنا به نامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص " درخواست دستور بازنگری و اصلاح شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد؛ موضوع ابلاغیه ۹۷۵۴۴ مورخ ۲۸ آذرماه ۹۹ " به استحضار جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رسید و پی نوشت فرمودند: «جناب آقای نهاوندیان جهت اقدام لازم (هیچ علامت منفی به بورس داده نشود).

ورود به رفتار نادرست عنابستانی جز وظایف شورای نگهبان نیست

نجات الله ابراهیمیان، عضو پیشین شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان به لحاظ قانونی، می‌تواند به رفتار نادرست نماینده سبزوار با یک سرباز ورود کند؟ گفت: ورود کردن به این موضوعات، جز وظایف شورای نگهبان نیست. در واقع بحث اجازه نیست. ما یک قانونی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان داریم. طبیعی است که با رخ دادن این گونه اتفاقات، باید با اجرای قانون با فرد خطاکار برخورد شود به بیانی دیگر باید گفت که نماینده نه مصون و نه معصوم است به هر حال جرمی مرتکب شده است بنابراین اگر این جرم در دادگاه ثابت شود باید مانند یک شهروند عادی، به جرم نماینده رسیدگی می‌کنند.

او افزود: در حال حاضر نمی‌توان کسی را سرزنش کرد که این اتفاقات رخ داده است به هر حال انسان است و چه بسا بعدها مرتکب جرمی خواهند شد در واقع باید سیستمی باشد که دادگستری به صورت اتوماتیک، کار خودش را انجام بدهد وقتی دادگستری، کار خود را به درستی انجام دهد به تدریج، این به برخوردی عقلانی و مناسب تبدیل می‌شود.

این حقوقدان درباره رسیدگی به رفتار عنابستانی در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و اینکه این برخوردها تا چه حد می‌تواند قاطع و منتج به نتیجه باشد؟ عنوان کرد: به هر حال برای این گونه موارد، باید سازوکاری اندیشید که دادگستری به صورت مستقل و اتوماتیک، بتواند وظایف خود را انجام دهد امروزه در کشورهایی که دادگستری نوین دارند و سیستم دادگستری به درستی کار می‌کند در این موارد راه‌حل‌های روشنی پیش بینی شده است. بنابراین باید از این راه‌حل‌های روشن تبعیت کرد و هر کسی تخلف کرد بدون مسامحه به نهادهای قضائی معرفی کرد تا آنها بررسی کنند و پس از بررسی‌ها، حکم را صادر کنند. قانون آئین دادرسی کیفری و قوانین جزایی ما هم، عناوین مجرمانه و شیوه‌های رسیدگی به آنها را مشخص کرده است بنابراین می‌توان در این باره هم از آن‌ها استفاده کرد.

ابراهیمیان با تاکید بر اینکه جز وظایف شورای نگهبان نیست که به رفتار نادرست عنابستانی با یک سرباز ورود کند، افزود: در واقع نظارت بر رفتار نماینده از سوی شورای نگهبان بدین معنا نیست که در کار نمایندگان دخالت کند. به عنوان مثال به آنها بگوید فلان کار را انجام دهد یا ندهد.

کد خبر 470851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.