بورس ۶ بهمن؛ آیا سال ۹۲ برای سهامداران تکرار می‌شود؟

کارشناس بازار سرپایه با بررسی روند طی شده در بورس امروز دوشنبه - ۶ بهمن ماه- به بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های بازر کنونی با سال ۹۲ پرداخت.

محمد هرورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بررسی روند طی شده در بورس امروز دوشنبه (ششم بهمن ماه) اظهار کرد: شاخص بورس اوراق بهادار امروز با ۱۳۴۳ واحد رشد به پله یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۹۰۱ واحد و شاخص کل هم وزن با ۵۰۴۰ واحد افت به عدد ۴۳۲ هزار و ۵۱۲ واحد رسید.

وی افزود: خالص ارزش معاملات ۱۱ ۶ زار و ۴۰۲ میلیارد تومان بوده که نسبت به روز گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته و امروز شاهد خروج ۵۰۶ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع خدمات فنی مهندسی و فرآورده‌های نفتی بوده و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی از صنایع خودروسازی و ساخت قطعات، سرمایه گذاری‌ها و بانک و مؤسسات مالی بوده است.

هرورانی افزود: از طرفی بیشترین ورود پول حقیقی به حق تقدم کویر، شرانل، رمپنا، شفن و غصینو بوده و در مقابل، بیشترین خروج پول حقیقی از سهام شرکت‌های خودرو، وپاسار، خساپا، وسپهر و کچاد بوده است.

وی با توجه به شباهت روند کنونی بورس با سال ۹۲، گفت: پس از ریزش‌هایی که از آذرماه ۹۲ اتفاق افتاد، چهار سال طول کشید تا بازار سقف‌های پیشین را پس بگیرد، افت قیمتی شاخص در مجموع در این مدت ۳۲ درصد بود، اکنون از ۲۰ مرداد بازار وارد فاز ریزشی شده و شاخص کل بیش از ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده‌است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین تا کنون افت قیمتی بیشتری نسبت به سال ۹۲ در بورس تجربه کرده‌ایم، همچنین با توجه به اینکه در سال ۹۲ زمزمه‌های توافق با آمریکا مطرح شد، دلار سرکوب شده و خبرهای خوش سیاسی در آن زمان موجب کنترل قیمت دلار شد. با توجه به کاهش تورم انتظاری بازارها راکد شد که این رکود می‌توانست با هدف کنترل تورم افسار گسیخته به وجود آمده اتفاق افتاده باشد.

هرورانی ادامه داد: هدف اصلی دولت در سال ۹۲ کنترل تورم و ایجاد تصمیماتی برای رشد اقتصادی و در پی آن جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تزریق منابع نفتی به اقتصاد بود که عملی نشد و برخی کارخانجات تعطیل شد، واردات کالاهای ارزان قیمت نیز موجب رشد قدرت خرید مردم شده و در نهایت خروج سرمایه و منفی شدن تراز پرداخت‌ها موجب جهش مجدد نرخ ارز شد.

وی گفت: از تفاوت‌های اصلی شرایط کنونی با سال ۹۲، ریزش کامدیتی‌ها در آن سال بود، در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۶، سه سال رکود داشتیم و تورم به زیر ۱۰ درصد رسید اما در شرایط فعلی تورم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه پیش بینی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تغییرات محسوسی در روزهای گذشته در بازارهای جهانی اتفاق نیفتاده و پیش بینی می‌کنیم اگر ریزشی هم در این قیمت‌ها رخ دهد موقتی بوده و قیمت‌ها به سطوح اصلی خود باز می‌گردند.

هرورانی ادامه داد: با واکسیناسیون عمومی اقتصادهای بزرگ دنیا شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود و با بهبود تراز بین عرضه و تقاضا، انتظاری برای ریزش تقاضای نرخ‌های جهانی وجود ندارد.

وی گفت: بنابراین بر اساس فاکتورهای بیان شده عملاً سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ ریزش بیشتری را تجربه کرده، البته با توجه به رشد سریع امسال، ریزش بازار هم با همان سرعت بوده‌است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به پیش‌بینی از بازارهای جهانی و نرخ تورم، سهامداران باید توجه داشته باشند، با چه مفروضاتی دست به خرید و فروش می‌زنند.

هرورانی ادامه داد: صندوق پالایش امروز در حالی حدوداً ۲۰ درصد بالاتر از NAV خود معامله شد که سهام زیر مجموعه آن، با توجه به دامنه نوسان پنج درصدی، هنوز به اندازه این صندوق بالا نیامده و نوسان ده درصدی این صندوق فرصت رسیدن زیر مجموعه‌ها به آن را نمی‌دهد، پیشران اصلی تقاضا در این نماد به نوعی خاموش کردن اعتراضات سهامداران است که بقیه سهام بازار این محرک را ندارند.

وی گفت: از اخبار قابل توجه امروز دستور معاون اول رئیس جمهور برای بازنگری و اصلاح شیوه نامه تنظیم بازار فولاد بوده و این در حالی است که صنایع بزرگ بازار با چالش بزرگ نرخ گذاری محصولات و نرخ خوراک دریافتی رو به رو بوده وبا توجه به پیشنهاد کمیسیون تلفیق مبنی بر قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی برای هر یک از صنایع، نرخ گاز سوخت فولاد بین ۲ تا ۲‌.۵ سنت خواهد شد که رقم منطقی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرفی نرخ گاز فولاد اکنون ۱.۲ سنت است و حتی رشد قیمت تا محدوده ۲۵۰ درصدی نیز ضرری به این صنعت وارد نمی‌کند، برای نرخ برق نیز احتمالاً همین مقدار رشد هزینه را در پی خواهند داشت، نرخ ۲.۵ سنتی برای فولادسازهای کوچک غیر بورسی بسیار سنگین بوده و احتمال می‌رود نرخ متفاوتی برای آنها اعلام شود.

هرورانی ادامه داد: خبر طرح جداسازی بازارهای معاملاتی در بورس تهران نیز امروز نهایی شد، از اثرات مثبت این خبر می‌توان گفت با عملیاتی شدن این طرح، اثرات موضعی بازارهای مختلف بر یکدیگر کاهش یافته و می‌تواند منجر به متعادل شدن بازار نیز شود.

کد خبر 470809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.