عزم شهرداری مشهد برای اجرای خطوط قطار شهری

شهردار مشهد گفت: علی‌رغم وجود مشکلات در اجرای خطوط قطار شهری این کلانشهر، شهرداری برای اجرای این ابر پروژه با عزم راسخ عملکرد خوبی داشته است.

به گزارش ایمنا، محمد رضا کلائی در یکصد و هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: خط دو قطار شهری پس از انجام مطالعات و طراحی فاز یک پیشرفته به مناقصه گذاشته شد و در نهایت هفت مناقصه گر در فهرست کوتاه قرار گرفتند و پس از بررسی فنی سه مناقصهگر حائز حداقل رتبه فنی شدند، در نهایت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با احتساب امتیازهای فنی و مالی به عنوان پیمانکار EPC پروژه انتخاب شد.

شهردار مشهد تصریح کرد: قرارداد پیمانکار در تاریخ پنجم دی ماه سال ۸۷ منعقد و در تاریخ ۲۶ بهمن همان سال به پیمانکار ابلاغ شد و با توجه به اینکه پروژه در پایان دوره ۶۰ ماهه قرارداد طبق رسیدگی شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری وقت بررسی و تأخیرات آن مجاز و مورد تأیید قرار گرفت، بنا به درخواست کارفرما و تصویب شورای عالی فنی کشور، قرارداد پیمانکار برای دوره ۳۸ ماهه تا تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۶، تمدید شد.

وی خاطرنشان کرد: این قرارداد تاکنون هرساله تمدید شده و موارد تأخیرات در این دوره با توجه به نامه‌های مذکور بخش به بخش با شورای اسلامی شهر مشهد و مجموعه شهرداری بررسی و توسط شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است.

کلائی با بیان اینکه در فاز نخست این پروژه شش ایستگاه طبرسی، ولایت، فجر، نبوت، راه آهن و میدان شهدا در اسفند ۹۵ و در ادامه ایستگاه مفتح در مرداد ۹۶، فاز میانی پروژه شامل دو ایستگاه سعدی و شریعتی در اسفند ۹۶، ایستگاه دوم شهید کاوه در مرداد ۹۸، ایستگاه الندشت در آبان ۹۸ و ایستگاه کوهسنگی در آذر ۹۸ راه اندازی شده است، گفت: همه این موارد با وجود اتفاقات و نکاتی همچون مشکلات عدم تأمین به موقع نقدینگی توسط دولت، تخصیص نیافتن اوراق مشارکت متناسب با برآورد بودجه سالانه مورد نیاز، افزایش تورم دستمزد و مصالح در سال‌های ۹۱، ۹۲، ۹۷ و ۹۸ است.

وی تصریح کرد: هر سال پیک جدی افزایش دستمزد و مصالح وجود داشته که شاخص‌های تعدیل را پوشش نداده است و افزایش نرخ ارز، تحریم و عدم امکان عقد قراردادها با شرکت‌های خارجی، محدودیت انتقال پول و مشکلات ناشی از انجام تملکات همچون دپوی طبرسی، ایستگاه‌ها و تأخیر در تحویل، مشکلات ناشی از ترخیص به موقع کالاهای وارداتی از گمرکات کشور از جمله مشکلات موجود است.

شهردار مشهد با بیان اینکه مشکلات گمرکات کشور و ترخیص در سال‌های اخیر برخی پروژه‌های کشور را چهار تا پنج سال با تأخیر مواجه کرده، همچنین تغییر جانمای مرکز فرمان از ایستگاه میدان شهدا به ایستگاه سلامت از دیگر مشکلات موجود بود که علی رغم این مشکلات این حجم از پروژه انجام شده است، گفت: تمامی موارد مذکور و تاخیرها تا سال ۹۶ به تأیید شورای وقت رسید و تمدید آن در دوره جدید با تأیید سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت که در آن مقطع، تا میدان شهدا به بهره برداری رسید و نواقص آن از سال ۹۶ در دستور تکمیل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از سال ۹۶ تاکنون ایستگاه سعدی، شریعتی، الندشت، کوهسنگی و شهید کاوه به بهره‌برداری رسیده است و تنها ایستگاه سلامت و ساختمان مرکز فرمان باقی مانده است؛ همچنین تمدید برنامه از سال ۹۶ با تأیید وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه دریافت شده و مراحل قانونی طی شده است.

کلائی گفت: علاوه بر موضوعات خرید ارز و تکمیل و خرید تجهیزات جهت اتمام کار در سال ۹۸، مبالغ تخصیصی در سال ۹۸ از اوراق مشارکت و آنچه عملاً برای این موضوع در دست داشته‌ایم، ۳۰۰ میلیارد تومان بوده، اما بودجه مورد نیاز برای اتمام کار ۹۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ نیز تخصیص اوراق به خط دو وجود نداشت و باقی مانده کار ایستگاه سلامت خط دو به سال ۱۴۰۰ انتقال داده است، اما با توجه به مشکلات اقتصادی که عملاً ساخت مترو در اکثر نقاط کشور تعطیل است و یا ایستگاه‌ها بعد از چند سال به بهره برداری می‌رسد، مدیریت شهری تمام توان خود را برای تأمین مالی و عدم توقف پروژه به کار بسته که نتیجه آن پیشرفت قابل توجه در برنامه اجرایی خطوط در مترو مشهد با اختلاف زیاد با شهرهای کشور است.

شهردار مشهد اظهار کرد: اگر مردم امکان بازدید از سایر خطوط قطار شهری در شهرهای کشور را داشته باشند، شاهد حجم کار مترو مشهد خواهند بود؛ برخی از شهرداران و اعضای شورای شهرهای دیگر نیز بارها در خصوص چگونگی فعال بودن کار در خطوط قطار شهری مشهد سوال‌هایی را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: پروژه خط سه قطار شهری مشهد به قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا ابلاغ شده است تا با در نظر گرفتن شرایط تحریم حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور، فقط در بخش حفاری پروژه به قیمت‌های دفتری از سال ۱۳۹۵ ضریب باید ۱۰ برابر شود، با صرف هزینه هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بیش از ۱۴ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد کل مسیر حفاری شود.

کلائی با بیان اینکه مهر ماه ۹۹ پس از برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان شورا و دریافت نظرات ایشان، قراردادی تحت عنوان انجام عملیات منتهی به بهره برداری از فاز اول پروژه خط سه قطار شهری جمع بندی و ابلاغ شد، افزود: تمامی مراحل بر اساس برنامه‌های مدون شورای اسلامی شهر و هماهنگی شهرداری مشهد بوده و فارغ از زمان ابلاغ قرارداد، بر اساس توافق‌های صورت گرفته، پیمانکار پروژه زودتر از موعد و پیش از ابلاغ قرارداد، عملیات اجرای سازه‌های جانبی در خط سه جهت تسریع در بهره برداری فاز یک را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در خصوص دستگاه حفاری تونل غربی خط سه، عملیات اورهال دستگاه حفار غربی پس از ورود به ایستگاه امامت در آذر سال ۹۸، جهت شروع مجدد حفاری، آغاز شد و با توجه به آسیب دیدگی جدی مینبریگ دستگاه، قطعه مذکور پس از تغییرات کلی به دلیل مسافت باقی‌مانده کمتر در مسیر شرقی، شرایط مساعد زمین شناسی و لزوم خارج سازی هرچه سریع‌تر دستگاه از ایستگاه ترمینال جهت آماده‌سازی ایستگاه برای بهره‌برداری از فاز یک خط سه، بر روی دستگاه حفار مسیر شرقی مونتاژ و در خرداد ماه ۹۹ عملیات حفاری مسیر شرقی آغاز شده است.

شهردار مشهد تصریح کرد: پس از آن بخشی از دستگاه حفار (مینبریگ) مسیر شرقی اورهال (بازسازی) شده و بر روی دستگاه مسیر غربی مونتاژ و مؤسسه رهاب ضمن اعلام آمادگی، شروع عملیات حفاری مسیر غربی را آغاز کرده است؛ البته برای شهرداری مهم است که مسیر شرقی بعد از فاز یک میانی، زودتر آغاز شود و عملاً مینبریگ مسیر غربی در خدمت مسیر شرقی قرار گرفته که تصمیمی شجاعانه است.

وی گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته جهت انتقال دستگاه مذکور از خط سه به پروژه خط چهار، دستورات لازم در تاریخ هشت آبان ۹۹ به پیمانکار داده شده و دوره توقف دستگاه ۱۱ ماه بوده که این مدت شامل اورهال هر دو دستگاه توسط پیمانکار است؛ هرچند که در زمان توقف TBM امامت هیچ گونه پرداختی بر عهده پیمانکار نبوده و شامل تعلیق و تعویق پرداخت نمی‌شود. همچنین زمان اعلام آمادگی پیمانکار و زمان انتقال از ۱۰ روز بیشتر نشده است.

کلائی اظهار کرد: با توجه به اینکه بهره برداری هرچه سریع‌تر از فاز اول خط سه همواره از تأکیدات شورای اسلامی شهر مشهد و تصمیمات خود ما در شهرداری بوده است، بودجه مورد نیاز جهت اتمام فاز یک حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال و همچنین بهره برداری از فاز اول تا سوم نیازمند تخصیص بودجه‌ای در حدود ۱۳۰ هزار میلیارد ریال است که این مقدار حدود ۷۰ درصد بودجه شهرداری است.

کد خبر 470798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.