تشکیل قرارگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حاشیه‌نشین‌های استان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از راه‌اندازی طرح پایلوت قرارگاه پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی در برخی از مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی با همکاری سپاه در سال آینده خبر داد.

ولی‌الله نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اینکه در دوره جدید مدیریت بهزیستی استان اصفهان اقدامات مختلفی و کارآمدی انجام شده است، اظهار کرد: بحث سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌های شهر اصفهان که یک معضل اجتماعی و حائز اهمیت است، یکی از مسائلی که در ۳ ماه گذشته به آن توجه شده تا به رفع آن کمک شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعددی با شورای شهر، شهرداری‌ها و معاونت سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری در زمینه سکونتگاه‌های غیررسمی و رفع معضلات موجود در این مناطق، ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند تا بتوان برای سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر اصفهان اقدام مؤثری انجام داد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بهزیستی را تنها ارگانی دانست که در بحث سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی شهرها فعالیت‌های مؤثر انجام می‌دهد و گفت: طرح "یک میز خدمت در هر ماه" در یک محله این طرح نیز آغاز شده به طور مستمر ادامه می‌یابد و در این طرح برای اولین بار بازدیدهای میدانی از سکونتگاه‌های غیررسمی و محله‌های معتادان متجاهر انجام و راهکارهای مفیدی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی به صورت پایلوت در برخی از مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی اصفهان مطرح شده و مقدمات آن در حال فراهم شدن است و همکاری خوبی نیز از طرف نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و خیران در این زمینه وجود دارد، پس از رفع نقاط ضعف، این طرح به صورت کلی در سایر مناطق حاشیه‌ای استان اجرا خواهد شد.

بیش از ۱۰ دستگاه مسئول ساماندهی معتادان و کودکان کار

نصراصفهانی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی برای ساماندهی حاشیه شهر اصفهان، افزود: در بخش جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان، کارتن خواب‌ها، معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابانی بیش از ۱۰ ارگان مسئول است، اما همیشه نام بهزیستی و چند ارگان خاص دیده شده است و راه‌اندازی یک قرارگاه اجتماعی می‌تواند در این بخش مؤثر باشد.

وی با توضیح اینکه افراد در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی اصفهان از بیش از ۵ کشور اتباع خارجی حضور دارند، تصریح کرد: مشخص نیست که چه کسی باید به این افراد خدمات ارائه دهد و این موضوع تنها یکی از معضلات در مناطق حاشیه شهر است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص راه‌اندازی پایلوت قرارگاه اجتماعی در برخی مناطق حاشیه شهر، گفت: کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان بدون شناسنامه، معتادان متجاهر، متکدیان، کودکان کار و خیابانی از جمله معضلاتی است که در حوزه آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای شناسایی شده و باید برای رفع آن‌ها راهکارهای اساسی در نظر گرفته شود، اجرای طرح قرارگاه اجتماعی در برخی از مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی اصفهان به صورت پایلوت می‌تواند اقدامی مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه اساس این قرارگاه استفاده از ظرفیت و پتانسیل اجتماعی غیر دولتی و مردمی است، ادامه داد: در این قرارگاه دستگاه‌هایی از جمله سپاه، کمیته امداد، شهرداری‌ها، شورای شهر، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان فنی حرفه‌ای، اداره کل امور اتباع و سازمان‌های بیمه‌ای حضور دارند و محوریت این قرارگاه با سپاه اصفهان خواهد بود و سردار مجتبی فدا به عنوان رئیس این قرارگاه فعالیت خواهد کرد، احتمالاً سال آینده این طرح اجرایی خواهد شد.

نگهداری ۳۰ کودک در خانه نونهالان نرجس

نصراصفهانی در خصوص فرزندخواندگی در استان اصفهان، تصریح کرد: ۳۰ نفر از نوزادان و کودکان در خانه نونهالان و کودکان نرجس نگهداری می‌شوند که از این ۳۰ نفر نزدیک به ۱۶ نفر دچار معلولیت و بیماری‌های خاص هستند که قابلیت واگذاری ندارند، ۵۰۰ کودک نیز در قالب ۴۰ خانه کودک و نوجوان توسط مؤسسات خیریه نگهداری می‌شود و نزدیک به ۶۰۰ نفر از فرزندان هم به خانواده‌های درجه یک که می‌توانند نگهداری از آن کودک را داشته باشند سپرده شده است و امداد ماهیانه به آن‌ها پرداخت می‌شود که بتوانند با کمک هزینه‌ای که از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود از آن کودک نگهداری کنند، مبلغ این ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان است که به هر کودک پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳ تصویب و ابلاغ شده است، اما در اجرای این قانون کوتاهی شده است، گفت: اکثر دستگاه‌ها به واسطه کمبود اعتبار از اجرای وظایف خود سر باز زده‌اند و هنوز قانون ۳ درصد اشتغال معلولان را به طور کامل اجرایی نشده، هرچند اجرای آن در ۳ سال گذشته در نهادهای دولتی قابل قبول بوده، اما مناسب‌سازی اماکن و مبلمان شهری بر اساس قانون جامع انجام نشده است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: جلسات متعددی را با شوراهای شهر و شهرداری‌ها داشته‌ایم تا روند مناسب‌سازی را تسهیل کنیم و بتوانیم حمل و نقل را رایگان برای افراد دارای معلولیت تعریف کنیم که این موارد اجرا نمی‌شود.

نصراصفهانی گفت: استاندار اصفهان نیز توجه ویژه‌ای به بحث مناسب سازی دارد و جلسات متعددی را در این بخش برگزاری و پیشنهاد شهر دوستدار سالمند از طرف بهزیستی مطرح شده است و اقدامات مناسبی انجام شده تا شهر دوستدار سالمند را به عنوان یک نمونه در کشور معرفی کنیم، همچنین ۴ نفر از معلولان به عنوان مشاوران مدیر کل منصوب شدند و در جلسات مربوط به مناسب‌سازی حضور دارند.

وی با اشاره به اقدامات بهزیستی استان در ایام کرونا، خاطرنشان کرد: ۸ مورد فوتی در مراکز توانبخشی استان گزارش شده اما با همکاری که با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، کرونا در مراکز تحت نظارت سازمان به خوبی کنترل شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص راه‌اندازی باشگاه خبری معلولان، افزود: در این بخش افراد دارای معلولیت‌های مختلف حضور دارند و در حوزه‌های مختلف فعالیت خبری انجام می‌دهند، تبلت برای دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی و احداث مسکن برای خانواده‌های دارای چند معلول از جمله کمک‌های بنیاد مستضعفان به بهزیستی است.

کد خبر 470755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.