تجمع کشاورزان شرق اصفهان مقابل استانداری+ فیلم

کشاورزان شرق اصفهان در تجمع صبح امروز در مقابل استانداری اصفهان خواستار تعیین تکلیف حقابه‌ها براساس طومار شیخ بهایی و اجرای مصوبات قانونی دولت در مورد زاینده رود شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شماری از زنان و مردان کشاورز منطقه شرق اصفهان صبح امروز - دوشنبه ششم بهمن‌ماه_ مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند. کشاورزان در سیزدهمین هفته از پویش دوشنبه‌های آبی در اعتراض به صحبت‌های سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین سهمیه آب کشاورزان شرق و غرب طبق طومار شیخ بهایی و جریان یافتن دائمی آب زاینده رود شدند. شمار تقریبی کشاورزان معترض در تجمع امروز حدود ۳۰۰ نفر بود.

یکی از کشاورزان حاضر در تجمع امروز به نام «م. حسینی» به خبرنگار ایمنا گفت: به تازگی بخشی از تصاویر جلسه نماینده مردم فلاورجان با حضور استاندار اصفهان منتشر شده است که در آن آقای لارگانی با فریاد می‌گوید که ۵۰ درصد آب زاینده رود حق کشاورزان غرب است و باید خسارت نکاشت و خشکسالی به آنها پرداخت شود در حالی که طبق طومار شیخ بهایی اینچنین نیست و کشاورزان شرق اصفهان سهم بیشتری دارند.

وی افزود: نماینده مجلس باید طبق طومار صحبت کند و بر همان اساس هم خسارت کشاورزان پرداخت شود در حالی که دو سال پیش مبلغی جزئی از خسارات را به ما دادند اما به کشاورزان غرب هم آب دادند و هم بخشی از خسارت‌ها را پرداخت کردند.

در همین زمینه محمود کریمی، نماینده کشاورزان شرق در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروز در مقابل استانداری گردهم آمدیم تا دولت به داد ما برسد، آمده‌ایم تا از دولت بخواهیم مصوبات قانونی خود را اجرا کند تا جریان دائمی آب زاینده رود را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: از استاندار و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو درخواست می‌کنیم با نمایندگان صنف کشاورزان اصفهان جلسه‌ای برگزار کرده و تکلیف حقابه‌های کشاورزان، شرب اصفهان و یزد، چهارمحال و بختیاری و صنایع را تعیین کنند تا بدانیم چه میزان آب برای کشت و کارمان در بهار و تابستان می‌توانیم دریافت کنیم آن وقت می‌توان درباره میزان رهاسازی آب صحبت کرد.

نماینده کشاورزان شرق خاطرنشان کرد: طبق طومار شیخ بهایی کشاورزان شرق از زاینده رود ۲۱ سهم و کشاورزان غرب ۱۳ سهم دارند اما نماینده مردم فلاورجان در صحبت‌هایی به استاندار گفته است که آنها ۵۰ درصد سهم دارند که ما به این موضوع اعتراض داریم و خواهان تعیین حقابه‌ها طبق طومار شیخ بهایی هستیم.

کد خبر 470731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مهران IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    3 0
    در طومار کل حقابه ها به 33 سهم تقسیم شده، در حالی که در اینجا مجموع سهم هایی که گفته شده 34 سهم می شود! ضمن اینکه دوستان سهم شهر اصفهان که جایگزین جی و برزرود و بخشی از ماربین با 7 سهم شده را هم به کلی نادیده گرفته اند! این وظیفه شورای محترم شهر و شهردار محترم است که از این حق برای تأمین جریان دائمی زاینده رود دفاع کنند. گذشته از اینکه اساساً و مطابق قانون، تأمین نیاز آبی محیط زیست، اولویت دوم پس از شرب است. خسارات کشاورزان محترم هم بایستی از سوی مسؤول مربوطه یعنی وزارت نیرو جبران شود، نه با هیچ انگاشتن محیط زیست محتضر زاینده رود که متعلق یه همه ساکنین حوضه است.