مونسان: اسکار صنایع دستی به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود

وزیر میراث فرهنگی نشان دست خلاق جشنواره بین المللی صنایع دستی اصفهان را به اسکار صنایع دستی تشبیه کرد و از احتمال برگزاری تورهای گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اصغر مونسان در حاشیه نشست رونمایی از برنامه‌های جشنواره بین المللی صنایع دستی اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح تجاری سازی صنایع دستی در دولت دوازدهم شروع شد و اجزای مختلفی داشت که در آن روی بسته بندی و طراحی‌های مبتنی بر سلیقه بازار کار شد که یکی از اجزای مهم برندسازی و حفظ هنر بزرگ ایرانی بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: دغدغه‌هایی نظیر اینکه چرا کشورهای دیگر صنایع دستی ایران را به نام خود به بازار جهانی منتقل می‌کنند و نقش ایران در تولید آنها نادیده گرفته می‌شود، وجود داشت. به همین منظور برای شناسنامه‌دار کردن محصولات صنایع دستی اقدام شد. زمانی که مشتری محصولی را خرید می‌کند بهتر است بداند مشخصات آن چیست و توسط کدام استادکار تولید شده و مربوط به کدام شهر است. این اتفاق مهمی بود که در عرصه تولیدات صنایع دستی اتفاق افتاد. امروز صدور این شناسنامه به صورت رسمی اجرایی می‌شود و از ین پس همه آثار مهم صنایع دستی کشور دارای کد و شناسنامه می‌شوند. با این کار، قابلیت رهگیری و ارائه اطلاعات آن در همه جای دنیا وجود دارد و اگر به نقطه دیگری در دنیا منتقل شود مشخص است که این محصول مربوط به هنر ایرانی است و کدام استادکار آن را تولید کرده است. با این کار، هم برند سازی محقق می‌شود و هم هنر ایرانی در همه جای دنیا حفظ می‌شود.

نشان دست خلاق، اسکار صنایع دستی

وی درباره جشنواره بین المللی صنایع دستی اصفهان، گفت: پیگیر هستیم تا این جشنواره را به جشنواره‌ای بین‌المللی تبدیل کنیم و این جشنواره مانند اسکار در صنایع دستی شود. می‌خواهیم بالاترین نشان صنایع دستی دنیا، در جمهوری اسلامی ایران اهدا شود. نشان دست خلاق که طراحی بسیار زیبایی دارد، کمک می‌کند جایگاه هنرمندان و هنر ایرانی در دنیا حفظ شود و به بازاریابی بیشتر در عرصه بین‌الملل کمک بسیاری خواهد کرد.

مونسان با اشاره به نشان دست خلاق، توضیح داد: جایزه‌ای را طراحی کرده‌ایم که قرار است رویدادش در سطح بین‌المللی اجرا شود و امید است با توجه به نقش ایران در سازمان جهانی صنایع دستی این نشان را در دنیا نهادینه کنیم. بر اساس این طرح، نشان دست خلاق، بالاترین نشان کشور در حوزه صنایع دستی خواهد بود.

افزایش حجم بازار صنایع دستی با کاربردی کردن محصولات

وزیر میراث فرهنگی درباره طرح تجاری سازی محصولات صنایع دستی، تصریح کرد: در طرح تجاری سازی تلاش کردیم دو بخش مجزا داشته باشیم؛ یکی آثار فاخر صنایع دستی که خریداران بابت تزئین محیط خانه از آن استفاده می‌کنند و به عنوان یک آثار مهم فرهنگی و هنری محسوب می‌شود و بخش دوم، کاربردی کردن این محصولات. در بخش کاربردی کردن علاوه بر اینکه آثار از تزئینی و دکوری بودن خارج می‌شود و خریدار می‌تواند در خانه و کارش از آن استفاده کند، قیمت تمام شده‌ها متناسب با شرایط بازار خواهد بود که با این کار، حجم تقاضای بازار افزایش خواهد یافت. امیدوارم بتوانیم با اقداماتی که در زمینه برند سازی انجام می‌دهیم، بتوانیم سهم خوبی از بازارهای جهانی را به دست بیاوریم.

هیچ مورد ابتلا به کرونا در اقامتگاه‌ها ثبت نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت گردشگری در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، لطمه‌های مهلکی به بخش گردشگری وارد شده است، اما به دلیل حفظ سلامت و جان مردم، همکاری کاملی با وزارت بهداشت داشتیم و حتی به این وزارتخانه در انجام مأموریت‌هایش کمک کردیم.

مونسان افزود: در اختیار قرار دادن هتل‌ها و اماکن به پذیرش قرنطینه بیماران، بخشی از همکاری‌های ما با وزارت بهداشت بوده است. باید از همه فعالان گردشگری که داوطلبانه در این راه به ما کمک کردند، تشکر کنم. بخش گردشگری بالاترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشت. اگر به هتل‌ها و مکان‌های بومگردی بروید می‌بینید که پروتکل‌های بهداشتی در آنها با دقت رعایت می‌شود. بر اساس آماری که به دست ما رسیده، هیچ مبتلای کرونایی در هتل‌ها وجود نداشته است که این موضوع بسیار حائز اهمیت است و وزارت بهداشت هم آن را تأیید می‌کند.

احتمال برگزاری تورهای گردشگری در نوروز ۱۴۰۰

وزیر میراث فرهنگی درباره وضعیت تورهای گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ گفت: دغدغه وزارت بهداشت، سفرهای انبوه بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم موافق برگزاری چنین سفرهایی نیست. اینگونه سفرها نه تنها درآمدی ایجاد نمی‌کند، بلکه خارج از چرخه پول گردانی ما است. همکارانمان در وزارت بهداشت بدانند همه حوزه گردشگری امیدشان به ایام نوروز بوده و هر سال بخش مهمی از درآمد آنها، در این ایام تأمین می‌شود. امیدوارم با پیگیری، تعامل و همکاری که با وزارت بهداشت داریم، تورهای گردشگری با رعایت کامل پروتکل‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند؛ تمام سیستم حمل و نقل و اقامت تورهای ما با رعایت کامل پروتکل‌ها و طبق نظارت‌های وزارت بهداشت است.

کد خبر 470718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.