لزوم استفاده از ظرفیت کرسی آموزش محیط زیست یونسکو در ایران

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: وجود کرسی آموزش محیط زیست یونسکو در ایران، ظرفیت مطلوبی را برای ایجاد شبکه علمی آموزش در این رشته با هدف انتقال دانش و ظرفیت سازی برای دیگر دانشگاه‌ها فراهم کرده است.

به گزارش ایمنا، منصور غلامی امروز در پیامی به دومین جشنواره و چهارمین همایش ملی آموزش محیط زیست، اظهار کرد: کلید موفقیت، بقا و توسعه همه جانبه جوامع جهانی در حفظ محیط زیست نهفته است.

وی افزود: دانشگاه پیام نور با توجه به ماهیت و رسالت اصلی خود در گسترش آموزش‌های الکترونیکی و ترکیبی در کشور، می‌تواند با بهره‌مندی از این ظرفیت ملی و بین‌المللی، نقشی کلیدی را در پیشبرد اهداف مدیریت سبز در آموزش عالی و توسعه آموزش‌های محیط زیستی رسمی و غیررسمی ایفا کند.

وزیر علوم هدف از تشکیل کرسی‌های یونسکو در دانشگاه‌ها را ظرفیت سازی، تبادلات علمی دانشگاهی، به اشتراک گذاری دانش در بین کشورهای جهان و ایجاد همبستگی علمی دانست و اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های علمی الکترونیکی به ویژه در شرایط گسترش ویروس کرونا می‌تواند گام مؤثری در راستای نهادینه سازی فرهنگ مدیریت محیط زیست در جامعه ایران با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل دینی و علمی آن باشد.

غلامی ابراز امیدواری کرد: برگزاری همایش ملی آموزش محیط زیست منجر به اقدامات اثرگذاری در راستای انجام رسالت اصلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در قبال محیط زیست و پیوند آن با تعلیم و تربیت در جامعه شود.

شرط بقای آینده بشریت، سواد محیط‌زیستی است

محمد شبیری رئیس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست با بیان این که شرط بقای آینده بشریت، سواد محیط زیستی، توانایی فهم اصول اساسی شناخت محیط زیست و زندگی کردن بر پایه آنها است، گفت: کسب سواد محیط‌زیستی، مستلزم آموزش و تربیتی است که فهم حیات را در قلب برنامه‌های خرد و کلان زندگی انسان‌ها جای می‌دهد؛ تحصیل سواد محیط‌زیستی، نخستین گام در راه دستیابی به پایداری است.

وی افزود: ما باید دانش محیط‌زیستی خود را برای طراحی مجدد و اساسی فناوری‌ها و نهادهای اجتماعی خود به کار ببندیم تا خلاء و شکاف بین طرح‌ها و عملکردهای انسانی و سیستم‌های پایدار محیط‌زیستی را پُر کنیم.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه پیام نور، تصریح کرد: برای یادآوری تکلیف همگانی برای آموزش محیط‌زیست و یاددهی- یادگیری در این زمینه، برگزاری این رویدادهای ملی، ضروری به نظر می‌رسد تا بخشی از ذهنیت جامعه و عملکرد حاکمیت را به خود مشغول سازد.

شبیری افزود: بسیاری از تهدیدهای محیط زیستی، تخریب منابع و آلوده‌سازی محیط، پیامد رفتارهای انسانی است و دیدگاه افراد در خصوص محیط‌زیست، نقش مهمی در شکل‌گیری رفتارهای محیط‌زیستی مطلوب آن‌ها دارد.

وی راه برون رفت از مشکلاتی پیچیده و به هم وابسته که برخی آن را به بحران تشبیه کرده‌اند را تغییر طرز فکر و عمل دانست.

وی خاطرنشان کرد: این تلاش و رویداد ملی بتواند گامی در نهادینه ساختن وظیفه آموزش و ترویج همگانی محیط زیست، تبدیل دانشگاه پیام نور به قطب ملی و بین‌المللی آموزش‌های الکترونیکی و ترکیبی محیط‌زیستی در راستای تحقق بند (ی) ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه و پایه‌ای برای ادامه روند تلاش‌های انجام شده در این زمینه باشد.

دومین جشنواره و چهارمین همایش ملی آموزش محیط زیست به مناسبت ۲۶ ژانویه روز جهانی آموزش محیط‌زیست به صورت آنلاین در دانشگاه پیام نور آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی، دانشگاه پیام نور امسال برای دومین سال متوالی برای اشاعه آموزش الکترونیکی و در راستای انجام رسالت دانشگاه پیام نور در تبدیل‌شدن به قطب آموزش‌های الکترونیکی و ترکیبی بر اساس برنامه ششم توسعه، دستیابی به شاخص‌های مدیریت سبز دانشگاهی، کاهش هزینه‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران شیوع کرونا، اقدام به برگزاری این همایش با بهره‌گیری از ظرفیت‌های الکترونیک خود کرده و همچون گذشته در توسعه فرهنگ محیط‌زیستی اهتمام می‌ورزد.

در ادامه این همایش؛ مسابقه ۳ دقیقه‌ای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با آموزش محیط‌زیست برگزار شد. برگزاری پانل‌های علمی «آب و محیط‌زیست» و «تجارب جوامع محلی، دانش بومی و مشارکت‌های مردمی در سازگاری با تغییر اقلیم در ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران»، ۱۲ نشست علمی الکترونیکی و یک سخنرانی کلیدی با عنوان «یادگیری مشارکتی در محیط‌های یادگیری آنلاین» از برنامه‌های بعدازظهر این همایش است.

در روز سه‌شنبه (هفتم بهمن) و در چارچوب برنامه‌های چهارمین همایش ملی آموزش محیط‌زیست از مجموع حدود ۶۸ مقاله دریافت شده، ۱۸ مقاله علمی به‌صورت آنلاین در سه پانل موازی و ۲۲ مقاله به‌صورت پوستر ارائه می‌شود و با برگزاری دو پانل علمی «مطالعات زبان‌شناسی و نقد زیست‌محیطی ادبیات» و «احیا رودخانه‌های شهری تهران» و ۸ نشست الکترونیکی تخصصی در بعد از ظهر آن ادامه می‌یابد.

در حاشیه این برنامه، ششمین نمایشگاه تخصصی آموزش محیط‌زیست به‌صورت مجازی از امروز به مدت ۱۰ روز دایر بوده و در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار دارد.

علاقه مندان جهت شرکت در این جشنواره می‌توانند از طریق لینک‌های http://webconf.pnu.ac.ir/eenf و http://webconf.pnu.ac.ir /eeconf وارد شوند.

منبع: ایرنا

کد خبر 470705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.