صنایع دستی یک ظرفیت گفت‌وگو در سطح کلان است

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان گفت: صنایع دستی به عنوان یک نماد ملی و بومی یک ظرفیت گفت‌وگویی در سطح جهان ایجاد می‌کند که قابلیت ما را در روابط بین فرهنگی افزایش می‌دهد.

محمد عیدی درباره جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران در کاخ نیاوران به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: صنایع دستی به آن دسته از فراورده‌های انسان ساختی گفته می‌شود که هم جنبه انتفاعی دارد و هم جنبه هنری. به یک معنا می‌توان گفت که صنایع دستی یک هنر صنعت است. با توجه به این تعریفی که ارائه شد، صنایع دستی نمودی از بینش، باور، ارزش و کل ساختار فرهنگی یک زیست بوم است؛ به همین دلیل صنایع دستی نماد ملی و بومی است همچنین و در حوزه شاخص‌های مردم شناسی و قم نگارانه نیز اهمیت دارد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: صنایع دستی همچنین در مبادلات و روابط بین فرهنگی یک ظرفیت گفتگویی ایجاد می‌کند، در واقع این هنرصنعت میراث فرهنگی یک بوم کهن سال است که می‌توان به عنوان یک مستند و آینه تمام‌نمای یک جامعه تلقی گردد. همچنین از نظر اقتصادی نیز صنایع دستی در تولید ناخالص ملی تأثیر بسزایی می‌گذارد. به همین دلیل در حوزه اقتصاد فرهنگ صنایع دستی مقام رفیع دارد، به خصوص حوزه‌هایی که می‌خواهند از طریق اقتصاد پایدار به توسعه فرهنگی برسد.

وی با بیان اینکه "اصفهان به عنوان یک شهر خلاق صنایع دستی، نگاهش به صنایع دستی و اقتصاد فرهنگی و توسعه فرهنگی یک ضرورت راهبردی و استراتژیک است" تاکید کرد: این استراتژی می‌تواند رسیدن به بهزیستی فرهنگی را محقق کند. اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی تلاش می‌کند تبدیل به یک کانون میان فرهنگی شود و با سه سطح ارتباطی یعنی ارتباط با پیرامون خودش، ارتباطات در بعد ملی و بعد جهانی سعی دارد از طریق هنر خلاق صنایع دستی هم اقتصاد فرهنگ را تقویت کند و هم به بهزیستی فرهنگی و نشاط اجتماعی برسد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان افزود: در این زمینه گام‌های بسیار رفیعی را برداشته، همانطور که می‌دانید در بهبهه بحران کرونا اصفهان تنها شهری در کشور بود که در دو نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در کشور چین شرکت کرد، ناگفته پیدا است که این تعاملات و ارتباطات می‌تواند یک ظرفیت برای شهر اصفهان و به تبع آن برای کشور ایجاد کند.

عیدی تاکید کرد: یکی از این نمایشگاه‌ها در شهر نایجینگ بود، در این زمینه اصلاً مقید نیستیم در روابط بین‌الملل فقط به خواهرخوانده‌ها اکتفا کنیم و شهر نانجینگ خواهرخوانده شهر شیراز است؛ به همین قیاس ما هم ظرفیت‌های خواهرخواندگی‌مان را آماده‌ایم در اختیار کلانشهرهای دیگر قرار بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: صنایع دستی از یک سو نیاز به حمایت دستگاه‌ها دارد چه شهرداری و چه دستگاه‌های رسمی دولتی و نهادهای مدنی و از سوی دیگر مسئولان نیز نیازمند به صنایع دستی هستند. زیرا صنایع دستی به عنوان یک نماد ملی و بومی یک ظرفیت گفت‌وگویی در سطح جهان ایجاد می‌کند که قابلیت ما را در روابط بین فرهنگی افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان درباره مصوبه شورای شهر مبنی بر تبدیل تالار تیموری به موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، توضیح داد: موزه با رویکردهای جهانی امروز و رویکردهای جدید مانند موزه‌های تعاملی محلی برای توسعه و تحقق اندیشه‌های توسعه گرایانه است. موزه با توجه به شاخص‌های پایداری در حوزه صنایع دستی، درواقع آلبومی است که می‌توان ظرفیت‌ها را شناخت‌؛ به ویژه اگر موزه‌ها با رویکردهای تعاملی ایجاد شود. امیدواریم موارد تالار تیموری مرتفع شود، این عزم در شهرداری وجود دارد که به زودی این محل مرمت شده و به یکی از پایگاه‌های شناخت صنایع دستی و هنرهای بومی تبدیل شود.

کد خبر 470699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.