مصرف "COQ۱۰" باعث افزایش باروری در زنان می‌شود

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم کوآنزیم Q۱۰، از DNA تخمک در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند و باعث افزایش میزان باروری در زنان خواهد شد.

عاطفه طلاکوب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در زندگی روزانه، هر سلول از بدن ما به طور متوسط ۱۰ هزار بار مورد تهاجم رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد، اظهار کرد: رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که یا طی فرآیندهای مختلف مثلاً فرآیند تولید ATP، به طور فعال در بدن تولید می‌شوند و یا از طریق محیط زندگی، مانند مواد شیمیایی و یا آلاینده‌های محیطی وارد بدن انسان می‌شوند.

وی ادامه داد: رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودرس نیز می‌شوند و به پوست آسیب می‌رسانند. یکی از راه‌های مقابله با رادیکال‌های آزاد، آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و یکی از آنتی‌اکسیدان‌های پرقدرت که به طور طبیعی در غشای اکثر سلول‌های بدن انسان ساخته می‌شود، کو آنزیمی به نام "COQ۱۰" " است.

وی اظهار کرد: این کو آنزیم برای سنتز ATP میتوکندریایی و تولید انرژی برای سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث کاهش آسیب به DNA سلولی به وسیله رادیکال‌های آزاد می‌شود.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان با توضیح اینکه در رژیم غذایی ما مقادیر کمی از این کو آنزیم در بعضی مواد غذایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مواد غذایی از جمله گوشت‌ها، سبزیجات دارای برگ‌های تیره مثل اسفناج، کلم پیچ، بروکلی، مغزجات و غذاهای دریایی حاوی COQ۱۰ بوده و بهتر است با رعایت تعادل این مواد در برنامه غذایی افراد به ویژه کسانی که قصد فرزنددار شدن دارند، قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش سن توانایی بدن در تولید کو آنزیم Q۱۰ کاهش می‌یابد، تصریح کرد: معمولاً از سن ۴۰ سالگی به بعد تولید کو آنزیم ۱۰ کاهش می‌یابد. بنابراین مصرف مکمل‌های آن توصیه می‌شود.

طلاکوب با اشاره به اینکه در زنان بالاتر از ۳۵ سال کیفیت و سلامت تخمک به شدت رو به افول و کاهش می‌رود، اضافه کرد: تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم کو آنزیم Q۱۰، از DNA تخمک در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. بنابراین باعث ارتقا کیفیت تخمک و افزایش میزان باروری در زنان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اسپرم نیز کو آنزیم ۱۰ علاوه بر ارتقا کیفیت و عملکرد اسپرم باعث افزایش انرژی سلولی و افزایش تحرک اسپرم‌ها خواهد شد، تاکید کرد: باید بدانیم در بارور کردن تخمک، افزایش انرژی سلولی و افزایش تحرک اسپرم‌ها بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به افزایش احتمال باروری مردان هم کمک کند.

مسئول بخش علمی و پژوهشی مرکز باروری و ناباروری اصفهان در خصوص مصرف کو آنزیم ۱۰ در زنان و تأثیر آن اظهار کرد: علم زنان و مامایی مصرف COQ10 در شرایطی مانند آندومتریوز، تخمدان پلی کیستیک، نارسایی زودرس تخمدان، بی‌نظمی‌های قاعدگی، ناباروری با علت توجیه نشده، سقط‌های مکرر و عدم باروری در انتقال جنین‌های مکرر توصیه می‌کند، چرا که در رفع این مشکلات و افزایش قدرت باروری زنان به ویژه زنان با سن بالا تأثیرگذار است.

کد خبر 470641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.