سیلی سنگین به صورت پارلمان

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

کفه مخالفت با FATF در مجمع تشخیص مصلحت سنگین‌تر است

مرتضی نبوی درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: دست دولت خیلی برای توجیه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب پیوستن به لوایح باقی مانده از FATF پر نیست و با این اطلاعاتی که دولت داده است، روند بررسی خیلی در مجمع تشخیص مصلحت تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: یک بحثی در مجمع بوده است که ما تصویب کنیم که به دو سازمان جهانی مبارزه با تروریسم و فساد بپیوندیم اما بعد از زمانی که تحریم‌ها کاملاً برداشته شود که معنای این هم در واقع نپذیرفتن FATF است.

نبوی با اشاره به اینکه در دوره قبلی در این زمینه تعادلی میان استدلال‌های اعضای مجمع و پاسخ‌های دولت برقرار نبود، گفت: یعنی کفه به این سمت بود که ضرر پیوستن به FATF بیشتر از نپیوستن به آن است و هنوز هم سنگینی کفه در مجمع تغییری نکرده است. در واقع سوال اعضای مجمع این است که از پارسال تا الان چه اتفاق جدیدی افتاده است و آیا دولت می‌تواند بگوید اگر این لوایح تصویب شود، وضعیت معیشت مردم بهتر می‌شود؟ دولتی‌ها می‌گویند تا تحریم‌ها باشد، شرایط تغییر نمی‌کند. به هر حال بنای نظام این است که به معاهدات بین المللی بپیوندد و جایی که لازم باشد، حق تحفظ را داشته باشیم، ولی شرایط فعلاً در مجمع نسبت به گذشته تغییری نکرده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره نظر رهبری برای پیوستن یا نپیوستن به FATF و اینکه آیا دستور برای بررسی مجدد در مجمع به معنای موافقت ایشان با تصویب لوایح مذکور است، تصریح کرد: در حدی که من اطلاعات دارم ایشان نظر اثباتی یا نفی ندارند. نامه نگاری مسئولان در دوره قبلی هم انجام شده بود و رئیس جمهور، معاون اول و برخی وزرا به رهبری نامه نوشته بودند و ایشان عیناً همان نامه‌ها را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده بودند و هیچ خطی در جهت اثبات یا نفی نداده‌اند و خواسته اند مجمع تشخیص مصلحت نظر کارشناسی خود را بدهد. اگر ایشان مخالف باشند که مجمع به آن ورود نمی‌کند.

نبوی ادامه داد: زمان رسیدگی به این لوایح در دوره قبلی، به شب عید رسیده بود و برخی وزرا از مجمع خواستند تا لوایح را رد نکرده و بررسی لوایح را مسکوت بگذارند تا دولت فعالیت‌های خود را با سازمان FATF ادامه دهند و مجمع هم پذیرفت. مهلت رسیدگی به لوایح پس از یکسال تمام شد و رئیس جمهور نامه‌ای به رهبری نوشته و خواستار این شد که مهلت بررسی تمدید شود و رهبری با این درخواست موافقت کردند و دست ما برای بررسی مجدد باز شد و پس از موافقت رهبری با تمدید بررسی لوایح، دیگر محدودیت زمانی در مجمع نداریم.

وی در پایان گفت: مجمع تشخیص مصلحت در جلسه قبلی خود خواهان این بود که دولت به اعضای مجمع اطلاعات بدهد که اگر به لوایح باقی‌مانده FATF بپیوندیم آمریکا از اطلاعات ما سوء‌استفاده می‌کند یا نه ?و آیا در وضعیت معیشتی مردم تغییری ایجاد می‌شود? چراکه رویکرد مجمع سیاسی نیست و دنبال منافع ملی است.

شورای نگهبان مقصر قانون گریزی قانونگذار است؟

«قوه مقننه»؛ اسمش گویای همه چیز هست، رکنی که قرار است قانون و مقررات را برای زندگی بهتر و آرامش بیشتر طراحی کند و حصاری در برابر قانون‌گریزی بکشد اما درست در مقابل این ذهنیت، حکایت و روایت دیگری از درون ساختمان هرمی بهارستان یا همان خانه ملت به گوش می‌رسد؛ روایاتی که هیچ سنخیتی با قانون نویسی‌ها ندارد و در مسیر خلاف به سرعت در حال حرکت هستند.

برای پیدا کردن مصادیق قانون‌گریزی در میان نمایندگان مجلس که چند ماهی می‌شود بر این کرسی تکیه زده‌اند نیاز به تحقیق و تفحص زیادی نیست و تقریباً در هر جلسه علنی چندین‌بار از تریبون مجلس کلماتی توهین‌آمیز به رئیس جمهور، وزرا و.. شنیده می‌شود. و حالا فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن علی‌اصغر عناب ستانی نماینده سبزوار تلاش دارد از مسیر خط ویژه تردد کند. آنگونه که روایت شده این نماینده وقتی با مخالفت سرباز راهور مواجه می‌شود به صورت او سیلی می‌زند؛ اقدامی که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و سیاسی و غیرسیاسی آن را محکوم کردند. البته در این میان برخی هم قطاران و رفقای مجلسی نیز به هواخواهی او برخاستند اما مسئله همین جا تمام نشد.

نارضایتی از رفتارهای اقتدارمابانه از سوی صاحبان منصب یکی از همان رفتارهایی است بارها و بارها از سوی مردم شنیده شده است. اما گویا نقطه پایانی بر این رفتار وجود ندارد و هربار در شکل و شمایلی به نمایش گذاشته می‌شود. این بار هم سیلی علی اصغر عناب ستانی از همان سو استفاده‌هایی است که وقتی خودشان از این جایگاه دور بودند به آن می‌تاختند و حالا خودشان در همان صف قرار گرفته‌اند. اما این موضوع به هر حال از سوی موافقان و مخالفان با واکنش رو به رو شد و بسیاری از نمایندگان مجلس ان را تقبیح کردند و نایب رئیس مجلس نیز در ردای رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نوید بررسی موضوع در این هیأت را داد.

جهانگیری: زمستان گذشت و روسیاهی‌اش برای آنانی ماند که با دولت همراهی نکردند

اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بمباران مسائل منفی قرار داریم، اظهار کرد: از بیرون کشور سعی می‌شود همواره پمپاژ منفی نسبت به آینده کشور و دستاوردهای کشور انجام شود و از داخل کشور هم متأسفانه گاهی اوقات به دلیل بدسلیقگی نسبت به مسائل کشور تلاش می‌شود، فضای منفی ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: همین نمایشگاه برای کسانی که به آینده و توسعه و پیشرفت ایران فکر می‌کنند، کفایت می‌کند؛ کسانی که به آینده، پیشرفت و توسعه ایران فکر می‌کنند، ببینند که فرزندان ایران در زیر مجموعه شرکت‌های مرتبط با مهمترین بخش اقتصادی یعنی نفت، گاز و پتروشیمی چه کارهایی بزرگی انجام داده‌اند و چه کارهای بزرگ‌تری را در دست اجرا دارند.

جهانگیری با یادآوری اینکه پس از تحریم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ما کاهش یافت، تاکید کرد: اما وزارت نفت با اقدام‌های شجاعانه توانست رکورد صادرات نفت و فراورده‌های نفتی را بشکند به طوری که صادرات فراورده‌های نفتی بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: زمستان تمام شد و روسیاهی آن می‌ماند برای کسانی که با دولت همراهی نکردند و چوب لای چرخ ما گذاشتند. این روزهای زمستانی تمام خواهد شد و ملت ایران روزهای خوبی در پیش خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در دوران تحریم صادرات نفت را داشتیم، اظهار کرد: در دی‌ماه سال جاری که همچنان دونالد ترامپ در مسند ریاست جمهوری بود، وزارت نفت با روش‌ها و اقدامات شجاعانه موفق شد به این رکورد در صادرات دست یابد و به بزرگترین رقم صادرات نفت خام، میعانات و فراورده‌های نفتی دست یافتیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه به اعتقاد من ما در پایانی‌ترین روزهای تحریم هستیم، تصریح کرد: روزهای خوشی برای هفته‌ها و ماه‌های آینده کشور می‌بینم. پس تاکید می‌کنم که زمستان تمام شد و رو سیاهی به کسانی ماند که به جای آنکه دولت را در مقابله با آمریکا کمک کنند با زبان و اقدام خود، چوب لای چرخ دولت گذاشتند و تلاش کردند یأس ایجاد کنند. به فضل الهی اما این روزهای زمستانی در حال پایان است و روزهای بهاری در پیش راه مردم ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: آن کسی که آرزو داشت فروش نفت ایران را به صفر برساند باید بداند که در همین ماه‌های اخیر وزارت نفت رکوردهایی در تاریخ صادرات میعانات نفتی، نفت خام و فرآورده‌های نفتی برجای گذاشت که در تاریخ بی‌سابقه است.

غربالگری ۶۱ میلیون نفر در طرح شهید سلیمانی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ظرفیت ۵۰۰ هزار نفری بسیجیان در طرح شهید سلیمانی، گفت: تاکنون در قالب طرح مقابله با کرونا موسوم به طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شده اند.

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین امروز در جلسه قرارگاه امام رضا (ع) که با حضور فرمانده کل سپاه برگزار شد، افزود: تاکنون در قالب طرح مقابله با کرونا موسوم به طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شده‌اند و در این چارچوب بیش از ۲۶۰ هزار بسیجی به کار گرفته شده‌اند که هنوز با توجه به ظرفیت موجود ۵۰۰ هزار نفری بسیجیان در این طرح، ظرفیت‌های بیشتری برای بکارگیری داریم.

وی گفت: بیش از ۴ میلیون سفیر سلامت در طرح شهید سلیمانی همکاری می‌کنند که نقش مؤثری در پیشبرد موفق این طرح داشته اند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: اجرای این طرح یک تجربه درخشان دیگر با همکاری و مشارکت نیروهای فداکار بسیجی و وزارت بهداشت به یادگار گذاشت.

وی گفت: البته هر قدر فعالیت‌ها در جامعه عادی و رعایت‌ها کمتر شود، ابتلاها به بیماری کرونا بیشتر خواهد شد و قطعاً رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌ها و پیشگیری‌های لازم؛ آمارهای ابتلاء و فوتی را کمتر خواهد کرد به ویژه اینکه باید توجه داشت هنوز در کشور ما واکسیناسیون آغاز نشده است.

سردار سلیمانی افزود: از طرفی مواردی هم از ابتلاء به ویروس جهش یافته کرونا در کشور مشاهده شده است و به پایان سال و افزایش دید و بازدیدها هم نزدیک می‌شویم، بنابراین جدی گرفتن هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از افزایش آمارهای کرونایی ضروری است.

وی افزود: در ادامه اجرای طرح شهید سلیمانی، برای بهمن و اسفند اقدامات بیشتری را پیش‌بینی کرده‌ایم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در این چارچوب علاوه بر تداوم این طرح یک مرحله ریشه‌کنی را هم با همکاری وزارت بهداشت و درمان برنامه‌ریزی خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم این مرحله را در فروردین و اردیبهشت سال آینده عملیاتی کنیم و از این طریق بیماری کرونا را در کشور کاملاً ریشه کن کنیم.

کد خبر 470622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.