نمایشگاه بین‌المللی «مرگ در نمک» در ایران و آلمان

مدیر گروه پژوهشی حفاظت و مرمت اشیاء پژوهشکده میراث‌ فرهنگی از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی «مرگ در نمک» در ایران و آلمان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شهرزاد امین شیرازی نژاد با اشاره به همکاری‌های این پژوهشکده در حوزه مطالعات علمی و پژوهشی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از ابتدای کشف اولین مرد نمکی گفت: در این راستا مطالعات اولیه بر روی بقایای مرد نمکی شماره ۱ و همچنین آثار و اشیا به دست آمده با استفاده از روش‌های مختلف و همکاری متخصصان سایر علوم انجام گرفت.

وی با بیان اینکه حاصل این اقدامات به برگزاری همایش بین المللی با موضوع مومیایی‌های طبیعی در قالب مقالات علمی مختلف در کنفرانس‌ها و مجلات علمی نیز منعکس و منتشر شد، افزود: در سال‌های بعد با حضور متخصصان بین المللی، پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به عنوان همکاران و مجریان پژوهشی در پروژه‌های متفاوت مشارکت داشتند.

امین شیرازی نژاد ادامه داد: مطالعات مربوط به مجموعه ارزشمند اشیا آلی به دست آمده به خصوص پارچه‌ها، لباس‌ها و نیز آثار چرمین، توسط متخصصان ایرانی پژوهشکده حفاظت و مرمت و محققان سرشناس بین المللی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حوزه حفاظت و مرمت از سال ۱۳۹۶ پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی، مسئولیت بیشتری بر عهده گرفته است، گفت: توان و تخصص متخصصان این پژوهشکده از سوی شرکای بین المللی مورد توجه زیادی قرار گرفت به صورتی که علاوه بر مشارکت در سیاستگذاری برای نگهداری و اجرای اقدامات حفاظتی مستمر، این پژوهشکده مسئولیت آماده سازی اشیا منتخب برای ارائه در نمایشگاه بین المللی مرگ در نمک را عهده دار شد که در دو کشور آلمان و ایران برگزار می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی حفاظت و مرمت اشیا پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی تصریح کرد: در نهایت با اتکا به قابلیت و توان متخصصان داخلی، پروژه پاکسازی بقایای انسانی به دست آمده از معدن نمک چهرآباد با حمایت مالی طرف آلمانی (موزه معدن کاری بوخوم) به این پژوهشکده سپرده شد که در این پروژه پاکسازی بقایای انسانی، روی مردان نمکی موجود در موزه ملی ایران و موزه باستان شناسی زنجان انجام می‌شود.

مجری پروژه پاکسازی بقایای انسانی به دست آمده از معدن نمک چهر آباد زنجان اظهار کرد: در این پروژه علاوه بر انجام اقدامات ادواری لازم و ارتقا جلوه بصری به عنوان هدف اصلی، اندازه گیری هایی به منظور تعیین یک حد اولیه برای پایش ها و سنجش‌های بعدی نیز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا همچنین با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، صحت چینش قطعات و استخوان‌های مرد نمکی دو و پنج نیز بررسی و مطالعه شد.

امین شیرازی نژاد افزود: پروژه حفاظت و مرمت از این مجموعه نفیس و بی نظیر، بستری است برای نشان دادن توانایی‌ها و قابلیت‌های متخصصان داخلی کشور و فرصتی خواهد بود تا محققان ایرانی همدوش همتایان بین المللی خود در شناخت بهتر و ارائه ارزش‌های این مجموعه بی نظیر مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه در اجرای این پروژه برنامه ریزی ها به گونه‌ای انجام شده تا تربیت نیروی انسانی و انتقال تجربه به نسل جوان متخصصان و محققان نیز صورت گیرد.
 

کد خبر 470604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.