توضیحات زارع در مورد ثبت نام دوباره سهام عدالت

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: ۱۴۷ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اختصاص می‌یابد که جزییات پرداخت آن به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش ایمنا، رحیم زارع روز یکشنبه و در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به خبرنگاران اظهار کرد: امروز در کمیسیون مصوب شد ۹۱ هزار میلیارد تومان برای تمام افرادی که یارانه دریافت می‌کنند در لایحه بودجه لحاظ شود که با این حساب مبلغ یارانه دریافتی ۲ برابر شد. همچنین مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ۳۵ میلیون نفری که طبقه متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند در نظر گرفته شد.

وی افزود: اعضای کمیسیون مصوب کردند که مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای مستمری مددجویان کمیته امداد خمینی (ره) و تحت پوشش بهزیستی اضافه شود و در مجموع یارانه نقدی که در لایحه بودجه ۷۳ هزار میلیارد و هشتصد میلیون تومان بود، برای سال آینده ۱۴۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که جزئیات پرداخت آن به زودی اعلام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به جاماندگان از ثبت نام در سهام عدالت یادآور شد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مکلف شدند نسبت به ثبت نام و پرداخت یارانه هدفمندی و همچنین معیشتی و سایر یارانه‌ها نسبت به کلیه افرادی که ثبت‌نام نکردند، افراد جدید و افرادی که منصرف شدند، امکان ثبت نام را فراهم کند.

زارع ادامه داد: عدم ثبت نام یا تأخیر در ثبت نام و عدم پرداخت یارانه هدفمندی و یارانه معیشتی و سایر یارانه‌ها تخلف محسوب شده و مسؤولیت آن به عهده کلیه مدیران ذیربط است و این تخلف قابل رسیدگی در مراجع ذیصلاح است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون در مجموع ۳۲ هزار میلیارد تومان یارانه تولید در حوزه مسکن، صنعت و معدن، کشاورزی، حوزه گردشگری و دیگر حوزه‌ها برای یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس افزود: همچنین مصوب شد ۱۸ هزار میلیارد تومان برای رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار اختصاص داده شود و ۳۳ هزار میلیارد تومان یارانه دارو نیز در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد. البته نحوه تأمین دو و نیم میلیارد دلار ارز دارو که به صورت ریالی یا ارزی باشد، تصمیم‌گیری خواهد شد.

زارع با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه تصریح کرد: برای هدفمندی یارانه‌ها ۴۳ ردیف در مصارف در نظر گرفته شده که ۱۰ ردیف برای دولت به مبلغ ۷۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و از ۴۲۹ هزار میلیارد تومان کسر خواهد شد و مبالغ این ردیف‌ها مانند کاهش فقر مطلق در اختیار بهزیستی، کمیته امداد امام‌خمینی، حوزه سلامت، حوزه نان و خرید تضمینی گندم، حوزه‌های فرهنگی کتب درسی و افزایش حقوق سربازان، مسکن محرومین، مسکن رزمندگان صندوق بیمه تأمین اجتماعی، حوادث غیر مترقبه، واکسیناسیون دام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، حمایت از زنان سرپرست خانوار، حمایت از خانواده زندانیان و دیگر مواردی که در ۳۳ مورد است بر اساس نظر کمیسیون تلفیق و پیشنهادهای دولت، مصوب و در نظر گرفته شده است‌.

وی اظهار کرد: درباره یارانه نقدی تمام افرادی که مبلغ ۴۵ هزار تومان و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کردند، این مبلغ دو برابر شده است. اما رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان کمیته امداد امام خمینی از این مبالغ جدا است. البته اینکه گفته می‌شود هر فردی قرار است چه مبلغی دریافت کند، هنوز نهایی نشده و بیشتر تخمین است و هر تصمیمی که در کمیسیون تلفیق گرفته شود، حتماً اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس درباره اینکه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه زمانی تمام و به صحن ارجاع می‌شود، گفت: لایحه بودجه به جز تبصره ۱۴ و ۱۸ که برای یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده، سایر موارد بودجه در سیستم‌ها مجلس بارگذاری شده و قابل اظهار نظر و بیان پیشنهادها برای نمایندگان است و در روزهای آینده نیز مصوبات تبصره ۱۴ و ۱۸ نیز برگزاری خواهد شد و پیش بینی می‌شود ۱۴ بهمن لایحه بودجه در صحن مطرح شود.

زارع ادامه داد: بعد از پایان بررسی بودجه نمایندگان‌مجلس به مدت ۱۰ روز فرصت دارند برای دادن پیشنهادهای خود در لایحه بودجه اقدام کنند.

وی در پاسخ به سوالی که درباره اینکه آیا کمیسیون تلفیق مواردی را برای کسری احتمالی بودجه برای افزایش یارانه‌ها در نظر گرفته است یا خیر؟ گفت: دو رویکرد برای این موضوع در نظر گرفته شده که کمک می‌کند کسری بودجه دولت به حداقل برسد. زیرا در صورتی که کسری بودجه ایجاد شود، فشار آن به مردم وارد خواهد شد و کمیسیون تلفیق تلاش کرده نرخ تورم را به حداقل برساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه پیشنهادهایی در حوزه بنزین نیز به کمیسیون داده شده است، گفت: این موارد پیشنهادی که مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 470571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.