پیام معاون آموزشی وزارت علوم به مناسبت روز جهانی آموزش

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز جهانی آموزش، تحت عنوان «آموزش استاندارد و استاندارد آموزش» پیامی صادر کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این پیام دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه روز جهانی آموزش (۲۴ ژانویه)، انگیزه‌ای است تا اهمیت و کارآمدی آموزش در اذهان انسان‌ها روشنگری شود و اثرات و ثمرات آن به چشم آید، اظهار داشت: «آموزش» و «پژوهش»، بنیان‌های جدایی‌ناپذیر فرهنگ بشری هستند که پیوسته و با هم اثرگذاری دارند.

حیات یک جامعه از پویایی و پایایی این دو مایه می‌گیرد. در این میان، فرصت‌هایی برای بهبود در فرایند انتقال فرهنگ از دانش و اخلاق، به وجود می‌آید که دستاورد خرد گروهی و تجربه جهانی است.

وی افزود: آموزش استاندارد و استاندارد آموزش» مهم‌ترین نیاز امروز جامعه انسانی است. در روزگار ما استاندارد معنایی ژرف و فراگیر یافته است که شناخت و کاربست جنبه‌ها و پیامدهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی آن در تمام سطوح و نظام‌های تعلیم و تعلم ضروری است. «نیاز» همزاد انسان است و این «آموزش» است که بالندگی فرد و سازندگی اجتماع را معنا می‌بخشد.

خاکی صدیق در ادامه این پیام با بیان اینکه در آموزش استاندارد، آموختن استانداردهای بین‌المللی آموزش و شناخت تجربه‌های جهانی بسیار مهم و ضروری است، گفت: استاندارد آموزش، بهینه‌سازی روش‌های آموختن، کنش‌های رفتاری شایسته و به‌کارگیری ابزارهای بایسته است که در هر کشوری بر مبنای «فرهنگ» ساماندهی می‌شود. استاندارد کردن آموزش و اجرای آموزش استاندارد برای افزایش اثربخشی آن، ضرورت زمانه است.

وی افزود: نکته درخور توجه این است که ارتقای کیفیت نظام آموزشی مرهون اعتلای کیفی و شخصیتی استادان و آموزشگران است. رویکرد سازنده سازمان‌های آموزشی برای احترام انسان و والایی شخصیت او، یادگیری مادام‌العمر است. در این رویکرد ارتباط معنایی آموزش و تجربه، پیوند درس‌های آموخته و تجربه‌های اندوخته‌شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه دستاورد آموزش استاندارد و استاندارد آموزش، اعتلای سه کارکرد اصلی نظام آموزشی کشور در تولید دانش (پژوهش)، انتقال دانش (آموزش) و نشر دانش (خدمات آموزش و پژوهش) است، اظهار داشت: ارزش افزوده این نگرش، خلاقیت و دانش‌آفرینی ویژه‌ای است که از خاستگاه علم برمی‌خیزد.

کد خبر 470539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.