وجود ۵۰۰ هزار پرونده در قوه قضاییه/لزوم افزایش مهارت‌های تاب‌آورانه

‌رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: امروزه ۵۰۰ هزار پرونده توهین و پرخاشگری در قوه قضائیه وجود دارد، افزایش مهارت‌های تاب آورانه در این راستا امری ضروری است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در نشست ویدئو کنفرانسی که با حضور مدیر کل و اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش خراسان رضوی و اساتید حقوق برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه امروز موضوع عدالت ترمیمی، آموزش ترمیمی، شهر و جامعه ترمیمی موجب برنامه‌ریزی و مباحث جدیدی شده است و این مباحث در راستای شهر دوستدار انسان که از سه مؤلفه دوستدار کودک، دوستدار کتاب و دوستدار معلول برخوردار است شکل گرفته است.

وی افزود: همه این مباحث در حوزه تعامل بین قوه قضائیه و نظام تعلیم و تربیت می‌تواند به شکل‌گیری مدارس ترمیمی بیانجامد.

حسینی با بیان اینکه در حوزه آموزش و مدارس ترمیمی، بر مبحث آموزش صحیح و پیشگیری از تفرقه و چندگانگی، کاهش خشونت، افزایش آستانه تحمل جامعه، افزایش سرمایه اجتماعی و ترویج ادبیات و گفتار ملاطفت‌آمیز به جای خشونت افزا باید تاکید کرد، گفت: راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف با ترکیب مدیران و معلمان موجب می‌شود برخی مسائل حقوقی طولانی معلمان و مدیران که بعضاً موجب کاهش منزلت و حرمت معلمین می‌شود، کاهش یابد.

وی افزود: همچنین موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی که هم اکنون در قالب طرح نماد در آموزش و پرورش پیگیری می‌شود و به ویژه کاهش و کنترل خشونت‌ها و آسیب‌ها و جرایم سایبری در این خصوص موضوعیت می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه ما در این حوزه‌ها باید نگاه ساختاری به جرم و آسیب‌ها را به جای نگاه پاتولوژیک آسیب‌شناسانه بنشانیم و از مجازات جابره به جای مجازات زاجره استفاده کنیم، اظهار کرد: بهترین ستاد برای ایجاد مدرسه ترمیمی که به همکاری و تعامل دادگستری، وکلا، حقوقدانان و آموزش و پرورش نیاز به طرح صد دبیرخانه صد مدرسه دارد که این طرح در حوزه آموزش و پرورش خراسان رضوی با ایجاد ۵۰۰ قاضی مدرسه پیگیری می‌شود.

وی افزود: طرح هدایت که به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان راه اندازی شده است و در آن یک مدیر، مشاور، معلم علاقه مند و ولی دانش‌آموز علاقه مند، کار شناخت و کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در مدرسه را دنبال می‌کند می‌تواند با طرح یاریگران زندگی پیوند یابد و اینها از جمله محورهای مهم دیگر ایجاد مدرسه ترمیمی به حساب می‌آیند.

معاون وزیر خواستار استفاده از نظریات علمی مانند نظریه نقش و نظریه پنجره شکسته شد و افزود: اعمال این نظریات به شکل پایلوت در برخی از مدارس و پایش نتایج و سپس تعمیم آن به سایر مدارس نیز نقش مهمی در راستای طرح ایفا می‌کند.

وی افزود: ایجاد و راه اندازی فعالیت‌ها و برنامه‌های وفاق آفرین و هویت بخش در عرصه ورزشی، هنری و علمی محور عمده دیگر، کمک به مدارس ترمیمی است.

وی با بیان اینکه امروزه ۵۰۰ هزار پرونده توهین و پرخاشگری در قوه قضائیه وجود دارد، اظهار کرد: افزایش مهارت‌های تاب آورانه در این راستا امری ضروری است.

حسینی افزود: عدالت ترمیمی و مدرسه ترمیمی را می‌توان از منظر سند تحول بنیادین مورد بازبینی قرار داد و چارچوبی را تدوین کرد و مبنای عمل قرار داد و در نهایت با ایجاد کارگروه مدرسه ترمیمی، می‌توان گام‌های مهمی در راستای توانمندسازی حقوقی و افزایش کیفیت زندگی در مدرسه برداشت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان تصریح کرد؛ طرح نماد، یاریگران زندگی، مشاوران، معلمان و به ویژه معلمان رشته حقوق، کارشناسان حقوقی و شبکه شاد ظرفیت‌های بی بدیلی در نظام تعلیم و تربیت هستند که می‌توانند در خدمت اهداف مدرسه ترمیمی قرار گیرند.

منبع: ایسنا

کد خبر 470525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.