رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به اقتصاد شهرها آسیب می‌زند

بروز و ظهور قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قالب‌های متنوع و با اسامی مختلف شرایط را به سمت و سویی می‌برد که شاهد نگرانی‌های روزافزون درخصوص آسیب بر اقتصاد شهرها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امینی امروز (یکشنبه) در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از برون‌دادهای بیماری کرونا رسوایی کشورهای مدعی رفاه و امنیت در جهان غرب و ایالات متحده بود، اظهار کرد: عجز و ناتوانی در تأمین مایحتاج شهروندان در ایام کرونا، صفوف طولانی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و تنش‌های توأم با منازعات عجیب و غریب آحاد مردم برای تهیه مواد غذایی در بسیاری از کشورهای مدعی پیشرفت و توسعه نتیجه سیاست‌های غلط در اقتصاد متمرکز شهری با ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و متعدد زنجیره‌ای بود.

وی با بیان اینکه این فروشگاه‌ها محلی مملو از کالاهای ضروری بود که به دلیل ضعف در پیش بینی شبکه توزیع مناسب، به مکانی برای هجوم شهروندان ساکن در مهد تمدن تبدیل شده بود، افزود: برخلاف آن در کشورمان به دلیل وجود تعداد زیادی فروشگاه کوچک مقیاس و وفور نعمت حاصل از تلاش تولیدکنندگان داخلی، خبری از کوچک‌ترین تهدید و ناامنی در تأمین ملزومات زندگی و کالاهای ضروری شنیده نشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چند سالی است که الگوی غلط غربی، به اقتصاد شهرها وارد شده و موجب بروز مشکلات متعددی شده است، تصریح کرد: اگرچه وجود تعداد منطقی این فروشگاه‌های بزرگ در مجموع، مواهب و فواید قابل قبولی داشته و دارند، اما بروز و ظهور قارچ گونه آنها در قالب‌های متنوع و با اسامی مختلف شرایط را به سمت و سویی می‌برد که شاهد نگرانی‌های روز افزون در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه حذف فاصله صنفی و حذف محدودیت در تعداد واحدهای تجاری در مشاغل باعث شده تا در شهر شاهد رشد بدون ضابطه، مخرب و بی رویه این فروشگاه‌ها باشیم، خاطرنشان کرد: شعارهای خالی از معنی از جمله تخفیفات دائمی و بی اندازه و قواره و تعداد بی حد و حصر و پراکندگی غیراصولی آنها وضعیت کسب و کار را به گونه‌ای رقم زده است که فروشگاه‌های کوچک یا مجبور به ترک میدان پر تراکم و مسموم رقابتند و یا به طی مسیرهای بی‌راهه و پر خطا و خطر ناگزیر می‌شوند.

امینی با تاکید بر اینکه اجرای الگوی غلط غربی در کشور موجب تضعیف فضای کسب و کار در این زمینه و ایجاد بسترهای ناامنی در ایام خاص و موجب ایجاد فاصله طبقاتی می‌شود، ادامه داد: پشت صحنه اکثر این فروشگاه‌ها، کارتل‌های بزرگ و توانمند اقتصادی هستند که با برخورداری از اموال سرشار و استفاده از فضای اطلاعات و ارتباطات در سطح کلان کشور، فارغ از دغدغه بیکار شدن و ورشکستگی واحدهای تجاری کوچک مقیاس در پوشش رقابت و شعار ارزان فروشی به دنبال ثروت‌اندوزی و کسب مال و اموال بیشتر هستند.

وی گفت: امیدوارم در ماه‌های اندک باقیمانده از دولت، شاهد سیاستگذاری مناسب و تنظیم مقررات پویا و مکفی در زمینه تأمین امنیت شغلی برای واحدهای تجاری کوچک مقیاس و بهبود واقعی فضای کسب و کار در شهر باشیم.

عضو شورای شهر اصفهان ایجاد و راه اندازی تعداد محدودی بازار روز به نام کوثر را یکی از اقدامات ارزشمند ادوار مدیریت شهری از نظر صرفه‌جویی در وقت و انرژی و اثرات ترافیکی دانست و افزود: این فروشگاه‌ها که براساس سیاست‌های اصلی سازمان خدماتی میادین میوه و تره بار باید باری از دوش مردم بردارند، بنابراین نیازمند پویایی در اولویت بندی سیاست گذاری‌های کلان، اتخاذ صرفه و صلاح عامه مردم، در نظر گرفتن منافع اقشار کم درآمد و طبقات متوسط و کاهش فاصله سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری از اهداف اصلی این سازمان هستند.

وی افزود: با توجه به این که پل‌های مکانیزه عابرپیاده با صرف هزینه‌های زیاد راه اندازی شده است، نباید بلااستفاده مانده و از مدار خدمت به افراد کهنسال و نیازمند خارج شود.

امینی ادامه داد: حدود ۲۰۰ خانواده از جمله تعدادی از معلمان و فرهنگیان در منطقه ۸ شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته با مراجعه به شرکت تعاونی آموزش و پرورش اقدام به پیش خرید تعدادی واحد آپارتمان مسکونی در یکی از پروژه‌های آن کرده‌اند، که ظاهراً سند ملک مورد نظر در مالکیت شخص بوده و هنوز به نام شرکت تعاونی انتقال نشده است بدین سبب از شهرداری انتظار می‌رود زمینه رفع این معضل را فراهم کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه در یک بخش مهم نباید موجب تخریب بخش مهم‌تر دیگری شود، گفت: ریشه‌های درختان تنومند واقع در مسیر اتوبوس تندرو خیابان هشت بهشت در اثر کاهش عرض فضای سبز سر از جداره‌های منتهی به خیابان در آورده‌اند که نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر است.

کد خبر 470505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.