اوحدی: غیر دولتی شدن مدارس شاهد منتفی است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به اینکه آیا بحث غیردولتی شدن مدارس شاهد منتفی است؟ گفت: بله، پیشنهادی مطرح شده بود که مورد بحث قرار بگیرد. اما با توجه به اسناد بالادستی و تاکیدات قانونی که داریم رویکرد اصلی درباره مدارس شاهد که شمار آن به ۱۳۵۰ مورد می رسد تقویت آنهاست.

به گزارش ایمنا، سعید اوحدی در حاشیه هجدهمین نشست گفت‌وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلیم و تربیت فصل مشترک جدی میان دو دستگاه است گفت: وزارت آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت است و بنیاد شهید رسالت بزرگ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را برعهده دارد.

وی افزود: معتقدیم اگر بخواهیم به آن اقتدار معنوی که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند برسیم، با بهره‌گیری از این دو بال میسر می‌شود که یک وجه تعلیم و تربیت و یک وجه جهت دادن به آن در بستر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در جلسه امروز، کارگروهی میان دو دستگاه با حضور معاونین تشکیل شد تا جلسات مشترکی را برگزار کنند گفت: خداوند در حوزه تعلیم و تربیت و در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برکات بزرگی را به عنوان حجت‌های ظاهری‌اش در اختیارمان قرار داده است؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی با سه کلید واژه خودسازی، جامعه پردازی و دستیابی به تمدن نوین در هفت سرفصل است که فصل اول آن توسعه علم و پژوهش است.

اوحدی با اشاره به مکتب سلیمانی به عنوان عصاره همه فضائل ارزشی، اخلاقی و شخصیت پردازی شخصیت تراز انقلاب اسلامی گفت: امروز تجلی آن را در سیدالشهدای محور مقاومت با عنوان مکتب سلیمانی به عنوان سند زنده و تأثیر گذار در اختیار داریم. همچنین مسئولیت تدوین سند ملی ایثار، جهادت و شهادت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران گذاشته شده است. امیدواریم با این سه سند و برآیند خوبی که از گفت‌وگوی هفته داشتیم بتوانیم در نیل به اهدافمان که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بستر نظام تعلیم و تربیت است توفیق یابیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به سهمیه بالای خانواده‌های غیر ایثارگر در مدارس شاه، ادامه فعالیت مدارس به شکل کنونی صلاح است؟ گفت: بحثی که مطرح شد الگو شدن مدارس شاهد است. امروز بسیاری از خانواده‌ها که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندانشان را دارند حتی تاکید می‌کنند که اگر در دوران دفاع مقدس حضور نداشته‌اند، فرزندانشان در مدارس شاهد ثبت نام شوند و درس بخوانند و نگاهشان این است که در این مدارس انتقال فضائل اخلاقی و ارزش‌ها تضمین می‌شود و امکانات آموزشی بیشتر فراهم است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: امروز آموزش و پرورش با بیش از ۴۰ هزار شهید که تقدیم دفاع مقدس کرده گنجینه گرانبهایی دارد که می‌تواند آن را در جهت تقویت مدارس شاهد و تحقق رویکرد وزیر آموزش و پرورش مبنی بر الگو شدن مدارس شاهد بکار بگیرد. نگاه بنیاد شهید و وزارت آموزش و پرورش، تقویت مدارس شاهد در همه حوزه‌ها است.

اوحدی در پاسخ به اینکه آیا بحث غیردولتی شدن مدارس شاهد منتفی است؟ گفت: بله، پیشنهادی مطرح شده بود که مورد بحث قرار بگیرد. اما با توجه به اسناد بالادستی و تأکیدات قانونی که داریم رویکرد اصلی درباره مدارس شاهد که شمار آن به ۱۳۵۰ مورد می‌رسد، تقویت آنهاست.

وی درباره مدارس متعلق به بنیاد شهید و چالش‌هایی که بر سر این مدارس با وزارت آموزش و پرورش دارد گفت: اگر نگاه بلندی نسبت به موضوع تعلیم و تربیت داشته باشیم حتماً این مسائل کوچک هم حل می‌شود. یکی از مواردی که حتماً کارگروه مشترک دنبال می‌کند و به نتیجه خواهد رسید، حل و فصل ۱۳۰ مورد اختلافی است که در برخی مسائل و اسناد ملکی و ساختمان‌ها وجود دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: مطمئنم با رویکردی که امروز در آموزش و پرورش و بنیاد شهید وجود دارد موضوع حل می‌شود. هیچگاه در بنیاد شهید اجازه نمی‌دهیم حکم قلع و قمع به ویژه برای مدرسه‌ای در حوزه تعلیم و تربیت گرفته شود. هرچند قانون محدودیت‌هایی را برای هر دو مجموعه ایجاد کرده که باید آن ضوابط قانونی هم لحاظ شود. ولی رویکرد ما حتماً حل مسائل در چارچوب قوانین است و به هیچ وجه اجازه قلع و قمع در حوزه تعلیم و تربیت نخواهیم داد و نگاه ما تقویت حوزه تعلیم و تربیت است.

منبع: ایسنا

کد خبر 470494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.