بروز نیمی از سرطان‌ها به دلیل تغذیه ناسالم است

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف مواد غذایی سالم از جمله میوه و سبزیجات و کاهش مصرف غذاهای مضر باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان خواهد شد، بروز حداقل نیمی از سرطان‌ها به دلیل نوع تغذیه ناسالم افراد است.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تغذیه سالم می‌تواند از بروز نیمی از بیماری‌ها پیشگیری کند، اظهار کرد: بروز حداقل نیمی از سرطان‌ها به دلیل نوع تغذیه ناسالم افراد است، بنابراین داشتن یک برنامه غذایی سالم برای فرد و خانواده بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: ریسک فاکتورهای مختلفی در بروز و شیوع سرطان‌ها نقش دارند، اما چاقی ریسک فاکتور بسیار مهمی در بروز سرطان‌ها است و باید از مصرف هر نوع غذایی که منجر به پرخوری و چاق شدن می‌شود پرهیز کرد، فست فودها، قندهای مصنوعی، غذاهای پرچرب و سرخ شده کالری فراوان و مواد سمی و نیمه سمی دارد و استفاده این نوع غذاها باعث تشدید سرطان‌ها خواهد شد.

شیوع بیماری‌های مزمن مشکل اصلی جامعه جهانی

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: جدای از کرونا که یک بیماری عفونی با احتمال مرگ برای افراد است، دیگر بیماری‌های عفونی مشکل حادی برای مردم ایجاد نمی‌کنند و بیماری‌های مزمن مشکل اصلی جامعه ما و جامعه جهانی است.

وی با توضیح اینکه رژیم غذایی سالم موجب درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود و باید پیشگیری در اولویت قرار گیرد، اضافه کرد: مصرف میوه‌های تازه به جای آبمیوه صنعتی در اولویت غذایی قرار گیرد، آبمیوه‌های صنعتی با رنگ و اسانس مخلوط است و نه تنها استفاده از آن‌ها مفید نیست بلکه مضرات زیادی هم برای سلامتی بدن دارد، غذاهای تصفیه شده مثل نان‌های کاملاً سفید و برنج‌های سفید امروزه بیشتر می‌تواند مشکل سرطان را ایجاد کرده یا تشدید کند و باید از مصرف بیش از اندازه این مواد تصفیه شده پرهیز کنیم.

انتظاری با اشاره به اینکه مواد گیاهی حاوی آنتی اکسیدان و ضد سرطان هستند و مصرف فراوان این مواد برای حفظ سلامتی توصیه می‌شود، افزود: خوردن میوه‌های تازه در هر فصل را به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم و اکنون در فصل زمستان مصرف میوه‌هایی مثل پرتقال و نارنگی که حاوی آنتی اکسیدان هستند بسیار مفید است، همچنین رنگ‌های طبیعی موجود در گوجه فرنگی، کاهو، سیب و پرتقال که حاوی آنتی اکسیدان است می‌توانند ضد سرطان باشند و باعث کاهش ریسک فاکتورهای بروز سرطان‌ها نیز می‌شوند.

آلودگی هوا احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد

وی با بیان اینکه مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی‌های مضر مانند فست‌فودها و نوشابه زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است، تصریح کرد: در روزهایی که آلودگی هوا شدت پیدا می‌کند باید از مصرف غذاهایی مثل سوسیس، کالباس، فست فودها و غذاهای سرخ شده که به شدت سیستم دفاعی بدن را درگیر می‌کنند پرهیز کنیم و در این وضعیت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری کند، اما اگر با مصرف غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم و آلوده بار زیادی را بر اعضای بدن تحمیل کنیم، دیگر سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند حریف سلول‌های سرطانی شود و در نتیجه این سلول‌ها فرصت رشد و نمو در بدن را پیدا می‌کنند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: حداقل شیوع ۵۰ درصد سرطان‌ها به دلیل نوع تغذیه ناسالم افراد است، توجه به کاهش شیوع سرطان‌ها در سنین پایین‌تر که دوره کارآیی و رشد افراد است، بسیار اهمیت دارد و با برنامه غذایی سالم می‌توان از بروز سرطان‌ها پیشگیری کرد تا افراد جامعه درگیر انواع سرطان نشوند، علاوه بر مصرف مواد غذایی سالم انجام رفتارهایی مانند پرهیز از کم تحرکی، کاهش اضافه وزن و قرار نگرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال بروز سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

کاهش ابتلا به سرطان با گیاهخواری و استفاده از گوشت سفید

وی گفت: با توجه به اینکه رژیم گیاهخواری مطلق را توصیه نمی‌کنیم، آنتی اکسیدان‌ها در مواد گیاهی، سبزیجات و میوه‌ها به مراتب بیش از مواد غذایی گوشتی است و گیاهخواری بروز سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و انسان هر چه به سمت مصرف گیاه پیش رود بروز بیماری‌ها کاهش خواهد یافت.

انتظاری توضیح داد: مصرف گوشت قرمز نیز باید کاهش یابد و بیشتر گوشت سفید و دریایی مصرف شود، مصرف گوشت قرمز به ویژه در مردان و سالمندان باید کنترل شود، چرا که مصرف فراوان آن از ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان است و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

کد خبر 470461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.