قانونگذاران باید الگوی قانونمندی باشند

یک روانشناس اجتماعی در پی اتفاق برخورد نامناسب یک نماینده مجلس با یک سرباز گفت: وقتی شما با یک نماینده مجلس روبه‌رو می‌شوید، انتظار دارید از جنس مردم باشد و خودش را شبیه به مردم بداند چون نماینده مردم است و از سوی دیگر کسی که در حوزه قانون گذاری فعالیت می‌کند خودش باید به آن قوانین عمل کند.

احسان کاظمی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در جامعه‌ای هستیم که در حال حاضر توجه به اهمیت فرهنگ و حقوق شهروندی در ابتدای راه است، مانند دانش آموزی که تازه قلم به دست گرفته و مشغول دیکته نوشتن است که قطعاً در ابتدای راه غلط املایی کم و بیش خواهیم داشت، با این غلط‌های املایی نه از طریق دروغ، کینه و خشم بلکه باید با درایت، ملاطفت و انعطاف پذیری برخورد کرد.

وی افزود: برای رفع غلط‌های املایی باید آموزش داد. یکی از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد این است که نسبت به مشکلاتی که ذهن مردم را از نظر هیجانی برانگیخته می‌کند واکنش نشان می‌دهیم و این واکنش به همان اندازه که سریع شروع می‌شود به همان اندازه سریع خاتمه می‌یابد گویی ما میل به برجسته کردن و تیتر کردن مسائل داریم و خیلی زود هم فراموش می‌کنیم، بدون اینکه بخواهیم راه حلی برایش پیدا کنیم و از تکرار آن جلوگیری کنیم.

این کارشناس حقوق شهروندی تصریح کرد: از دیدن تصاویر سیلی زدن نماینده به یک سرباز نمی‌توانم بگویم متأسف شدم چون خوشحال هم شدم چون اگر در زمان قدیم این اتفاق می‌افتاد شهروند خودش را یک خبرنگار تلقی نمی‌کرد و بی‌تفاوت از کنار این مسئله رد می‌شد و با جمله اینکه "به من ربطی ندارد" این مسئله را می‌دید اما امروز مردم هر کدام یک وسیله ارتباط جمعی به نام موبایل در دست دارند که واکنش نشان می‌دهند، حساسیت دارند و می‌دانند پلیس در سرما و گرما از لب مرز گرفته تا سر چهار راه مراقب امنیت اجتماعی و امنیت کشورشان است.

از هر صنفی رفتار مناسب آن صنف انتظار می‌رود

وی خاطرنشان کرد: در تصاویری که از این اتفاق منتشر شد اگر دقت کنید آن خیابان دچار ترافیک شده بود، این مسئله یک علامت سوال ایجاد می‌کند که چرا مردم در این حد صرفاً واکنش هیجانی نشان می‌دهند، متأسفانه در مکالمات رد و بدل شده چندان حرف منطقی شنیده نمی‌شد، بیشتر گویی محملی بود برای اعتراض کردن به شهروندی که از نظر مردم این شهروند خودش را در مرتبه بالاتری می‌داند در صورتی که همه ما در برابر قانون یکسان هستیم.

کاظمی در خصوص ویژگی‌های یک شهروند، تصریح کرد: شهروند باید مسئولیت پذیر، اهل مشارکت و عدالت محور باشد قطعاً وقتی با یک پلیس روبرو می‌شویم انتظار ذهنی ما این است که پلیس خودش قوانین را رعایت کند وقتی با یک پزشک روبه‌رو می‌شویم انتظار داریم آن فرد مسائل بهداشتی را رعایت کند، با هر صنفی روبرو می‌شویم انتظار متناسب با شغل و یا منصب او برای ما ایجاد می‌شود.

وی در خصوص انتظار از یک نماینده مجلس گفت: وقتی شما با یک قانون‌گذار و نماینده مجلس روبه‌رو می‌شوید، انتظار دارید این فرد از جنس مردم باشد، شبیه مردم باشد و خودش را شبیه به مردم بداند چون نماینده مردم است و از سوی دیگر باید کسی که در حوزه مقننه و قانون گذاری برای آحاد جامعه فعالیت می‌کند خودش به آن قوانین عمل کند.

این روانشناس اجتماعی در مورد این اتفاق تصریح کرد: چقدر بهتر بود اگر نماینده‌ای که بدون مجوز وارد مسیر ویژه شده با پلیس روبه‌رو می‌شود هم عذرخواهی می‌کرد و هم از پلیس نیروی انتظامی بخواهد سرباز را مورد تقدیر قرار بدهد. خودش هم جریمه را بپذیرد در این حالت چقدر جامعه ما با سرعت بیشتری به سمت شهروند شدن و رعایت حقوق شهروندی حرکت می‌کند در عوض ما نسبت به این مسائل حق نداریم واکنش هیجانی نشان بدهیم.

باید پلیس نماینده اخلاق و قانون باشد

وی افزود: باید در ذهن‌مان بسپاریم و برای دفعات بعد خودمان هم رعایت کنیم یکی از مشکلاتی که در این جامعه است اینکه ما عیب‌های دیگران را می‌بینیم و عیب‌های برخی را کمتر می‌بینیم. وقتی یک نفر تخلف می‌کند خیلی‌ها چپ چپ نگاهش می‌کنیم گویی خودمان از این اشتباهات مرتکب نشده‌ایم.

کاظمی در انتقاد به این سرباز گفت: اگر در تصاویر دقت کنید این پلیس هم لفظ زیبایی به عنوان یک پلیس که باید نماینده اخلاق و قانون باشد با یک شهروند و یا نماینده مجلس یا هر فرد دیگر به زبان نیاورد یعنی انگار یک کار زشت با یک کار زشت بی‌حساب شد در حالی که اینجا جای تسویه حساب‌های جناحی و سیاسی نیست باید به یکدیگر یاد بدهیم اشتباه نکنیم و اشتباهات یکدیگر را بپذیریم برای جلوگیری از تکرار اشتباه و رسیدن به بلوغ مدنی و شهروندی تلاش کنیم چرا که جامعه به این بلوغ بیش از گذشته نیازمند است.

کد خبر 470459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.