تصویب کلیات «تهران همیشه بیدار»/ انتقاد از اجرا نشدن مصوبه نامگذاری معبری به نام بازرگان

لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران امروز به شورای شهر ارائه شد و همچنین لایحه تهران بیدار در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد.

به گزارش خبر نگار ایمنا، در ابتدای جلسه امروز شورای شهر تهران به رسم همیشه تذکرهای اعضای شورا بیان شد.

در ابتدا مجید فراهانی نسبت به ارائه عملکرد احکام و جداول بودجه به شهروندان در چارچوب بند ۳ تبصره ۴۲ بودجه سال ۹۹ تاکید کرد و گفت: علی رغم گذشت ۱۸۷ روز از مهلت مقرر در این مصوبه همچنان شاهد بی تفاوتی معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران در ارائه اطلاعات عملکرد احکام و جداول بودجه به شهروندان معزز تهرانی و اعضای شورای شهر تهران هستیم. بر همین اساس در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور درباره «ارائه اطلاعات عملکرد احکام و جداول بودجه به شهروندان در چارچوب بند ۳ تبصره ۶۲ بودجه سال ۱۳۹۹» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

محمد سالاری نیز در ادامه نسبت به بلاتکلیف ماندن اسناد ساختمان‌های شهرک شهید بروجردی تذکر داد و خواستار تشکیل جلسه فوری برای رفع مشکل ۱۵۷ بلوک ساختمانی بعد از ۲۰ سال شد.
او همچنین با اشاره به برگزاری جلسه شورای کلانشهرها و شورای شهر تهران با شورای نگهبان برای حفظ اختیارات شوراهای شهر کشور از پیگیری‌های رئیس شورای شهر تشکر کرد.

زهرا صدراعظم نوری همچنین بر توسعه فروش آنلاین فروشگاه شهروند و میادین میوه و تره بار تاکید کرد و گفت: با توجه به تداوم شرایط و ضرورت عدم حضور در اجتماع، از شهردار تهران می‌خواهم تا به منظور تبدیل تهدید به فرصت با استفاده از زیرساخت‌های موجود در شهرداری تهران نسبت به ایجاد ساز و کار مناسب برای خرید گسترده انلاین شهروندان از فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار اقدام کند.

زهرا نژادبهرام نیز در تذکری به شهردار تهران درخصوص مصوبات کمیسیون ماده ۵ گفت: به جنابعالی به عنوان رئیس محترم کمیسیون ماده ۵ تذکر داده می‌شود، تدبیری اتخاذ نمائید تا رعایت دقیق مفاد طرح‌های جامع و تفصیلی در زمینه سقف تراکم‌های ساختمانی و جمعیتی شهر تهران در کلیه مصوبات کمیسیون مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

محمدجواد حق شناس از شهردار تهران بابت اجرایی نشدن مصوبات نامگذاری انتقاد کرد و گفت: بیش از ۹۵ روز از تاریخ ابلاغ مصوبه نام گذاری معبری به نام مهندس بازرگان می‌گذرد و شهردار محترم تهران بدون هیچ دلیل روشنی از اجرای این مصوبه قانونی شورای اسلامی شهر تهران خودداری و به رأی نمایندگان مردم تهران تمکین نمی‌کند.

علی اعطا در تذکر دیگری از نحوه پاسخگویی یک پیمانکار به عضو شورا با ادبیات نامتعارف در رسانه‌ها انتقاد کرد و خطاب به هاشمی گفت: سال‌ها در سطوح عالی مدیر بوده‌اید. در بازرسی ویژه ریاست جمهوری بوده‌اید. مدیرعامل شرکت مترو بوده‌اید. لطفاَ راهنمایی کنید اگر یک چتر حمایتی ویژه وجود نداشته باشد، اگر یک حریم مستحکم حمایتی وجود نداشته باشد، آیا یک پیمانکار شهرداری می‌تواند با یک ادبیات شبه سیاسی و کمی آن طرف‌تر، در خبرگزاری‌ها علیه عضو شورای شهر پایتخت بیانیه دهد؟ وقتی مدیری می‌خواهد وارد مسائل قراردادی این پیمانکار شود، تذکر می‌گیرد و تذکر می‌گیرد و در نهایت عزل می‌شود و موضوع تا به امروز به زمین کشیده می‌شود و احتمالاً تا پایان دوره هم به زمین کشیده خواهد شود.

در ادامه جلسه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تقدیم شورای شهر شد. پیروز حناچی، شهردار تهران رقم بودجه را ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان و بخش تکمیلی آن را رقم دو هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

در ادامه یک فوریت لایحه واگذاری و فروش ۱۰ فقره از املاک شهرداری تهران به تصویب رسید.

شهرداری ابتدا این لایحه را به صورت دو فوریتی تقدیم شورای شهر تهران کرده بود که پیروز حناچی شهردار تهران در جریان بررسی لایحه دو فوریتی مجوز به شهرداری تهران جهت واگذاری و فروش ده فقره از املاک شهرداری اظهار کرد: سه مورد از این املاک مربوط به توافق با سازمان تأمین اجتماعی است چراکه حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده و لذا با توافقاتی، برخی از املاک به تأمین اجتماعی واگذار شد.

او افزود: سه ملک دیگر مربوط به بدهی شهرداری به بانک شهر است. حناچی ادامه داد: همچنین چهار مورد دیگر جهت تأمین بودجه غیر نقد شهرداری است.

او در خصوص دو فوریتی شدن این لایحه گفت: بخشی از این موضوع مربوط به بودجه غیر نقد است و بخش دیگر مربوط به تسهیلات بانکی و بخشی هم مربوط به مشکلات شهرداری با تأمین اجتماعی است. لذا توافق کردیم که مشکل به این شکل حل شود.

بهاره آروین در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: تصویب دو فوریت این موضوع نه به صلاح شوراست و نه ضرورت دارد. چرا که در افکار عمومی تأثیر منفی دارد. شهرداری می‌توانست این املاک را خیلی وقت پیش بفروشد.

او در خصوص عدم ضرورت دو فوریت این لایحه نیز گفت: دو فوریت طرح ضرورت ندارد، چراکه تبصره ۹ قانون شهرداری این اجازه را می‌دهد که شهرداری تا سقف ۱۳۵ میلیارد ملک بفروشد که دوماه پیش این میزان دو برابر شده است.

اما محسن هاشمی رئیس شورا به عنوان موافق لایحه گفت: موضوع ارائه دو فوریت فروش یا واگذاری ملک در شورا، سابقه دارد و در قانون بودجه آمده است که شهرداری باید بودجه غیر نقد مانند تهاتر داشته باشد.

او ادامه داد: سابقا مصوبه‌ای در شورا اجرا و مقرر شد طی آن شهرداری برای فروش املاک مصوبه شورا را داشته باشد.

در ادامه حجت نظری طی یک تذکر آئین نامه‌ای اظهار کرد: طبق آئین نامه اجرایی شورا زمانی که لایحه‎ یا طرح دو فوریتی مطرح می‌شود باید یک نسخه از آن در اختیار هریک از اعضا قرار بگیرد. ضمناً همیشه اگر مخالف داشتیم، موافق هم امکان سخن گفتن داشت.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران به دو فوریت آن رأی نداده و سرانجام یک فوریت این لایحه به تصویب رسید.

در ادامه مصوبه تعیین عوارض تردد جهت کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا اصلاح شد و با ۱۷ رأی تصویب شد.
 

مناف هاشمی با اشاره به اینکه هر سال قبل از شروع سال بعد ما تکلیف طرح ترافیک را مشخص می‌کنیم، گفت: تغییرات جدی در طرح ترافیک سال آینده پیشنهاد شده که یکی از آنها افزایش ۲۰ درصدی طرح ترافیک است. پیشنهاداتی را هم درباره خریدهای ۶ ماهه و یکساله پیش‌بینی کرده‌ایم. حدود ۲۰ درصد برای خرید ۶ ماهه و ۲۰ تا ۳۵ درصد برای خرید سالانه تخفیف پیشنهاد شده است.

به گفته هاشمی اگر شهروندان تهرانی خریدهای خود را به صورت یک ساله انجام دهند رسوب پول شهرداری بیشتر می‌شود و از این منابع می‌توان به عنوان وجوه اداره شده برای نوسازی تاکسی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد.

هاشمی افزود: در بحث صدور مجوز سالانه هم که سال قبل ۱۵۰ هزار تومان بود، امسال پیشنهاد ۱۸۰ هزار تومان داده شده است.

در ادامه بهاره آروین در تذکری با انتقاد از شهرداری تهران گفت: لوایح عوارضی تا ۱۵ بهمن فرصت تصویب دارند، امروز ۵ بهمن است و این تازه اولین لایحه است که به شورا رسیده است. سوال این است بقیه لوایح کجاست؟ در چنین شرایطی شورا در مقابل عمل انجام شده قرار می‌گیرد. بهتر است تمام لوایح تا سه شنبه اعلام وصول شود.

در نهایت یک فوریت این لایحه با ۱۷ رأی موافق اعضا شورا به تصویب رسید.

یک فوریت طرح بهبود فضای عمومی کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری شهرداری تهران که با هدف حمایت از هنرمندان نوشته شده بود نیز مصوب شد.

الهام فخاری در این رابطه گفت: در سال‌های گذشته تعداد گالری‌ها و مکان‌های فرهنگی رشد چشمگیری داشته‌اند؛ به گونه‌ای که هویت مناطق وابسته به این مراکز فرهنگی و هنری شده است.

او با بیان اینکه بازگشت کارکردهای فرهنگی و هنری به مراکز شهر تهران در این سال‌ها از مسائلی همچون شب‎مردگی و ناامنی در شب‌هنگام کاسته است، ادامه داد: این رخدادها با بازگشت هنرمندان به مراکز شهر ممکن شده است اما با شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌های هنری با رکود مواجه شدند و در پی محدود شدن فعالیت‌ها، اقتصاد هنری ضربات بسیاری را متحمل شده است.

فخاری در ادامه گفت: طرح بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری تهران، در پی درخواست این هنرمندان مبنی بر دشواری کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری به دلیل استقرار در کاربری مسکونی و تعطیلی آنان در این خصوص تهیه شده است.

ناهید خداکرمی به عنوان مخالف گفت: در اینکه باید یک سری امکانات به اهالی هنر و فرهنگ اختصاص دهیم شکی نیست. اما این طرح فوریت ندارد چون ماهیت آن خارج از اختیارات شورا است و بهتر است بیشتر بررسی شود.

محمد جواد حق شناس در مقام موافق گفت: وضعیت اهالی فرهنگ نامناسب است و توجهی به جایگاه ایشان نمی‌شود و این رویکردی است که مسئولین در تمام این سال‌ها داشته‌اند. این پیشنهاد خارق‌العاده‌ای نیست. اینکه این دوستان طی فرصت بتوانند شغل و حرفه خود را احیا کنند. اگر نه داشتن یک کارگاه نقاشی با هنر گرافیک آسیبی ایجاد نمی‌کنند. این طرح می‌تواند دستاورد این دوره از شورا باشد.

در پایان یک فوریت طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

همچنین یک فوریت طرح فرآیند اعطای تسهیلات، تعریف کاربرد و بهره برداری از اماکن تاریخی واحد ارزش ثبت نشده شهر تهران نیز در دستور بعدی شورا بود که مصوب شد.

در جریان بررسی یک فوریت طرح فرآیند اعطا تسهیلات، تعریف کاربرد- فعالیت- و بهره برداری از اماکن تاریخی ثبت شده واجد ارزش ثبت نشده شهر تهران حجت نظری عضو کمیسیون برنامه اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گزارش خود پیرامون این طرح پیشنهادی را قرائت کرد.

نظری گفت: این طرح با پیشنهاد بهبود فضای عمومی کسب و کارهای فرهنگی و هنری شهری در تهران که در دستور قبل یک فوریت آن تصویب شد همخوانی دارد اما از جنبه‌های مختلفی می‌توان برای این دو محتوا تفاوت‌هایی قائل شد. لذا به این نتیجه رسیدیم که لازم است هر دو متن به صورت مجزا به رأی گذاشته شود. اما با این حال در انتها اگر اعضا فکر می‌کنند که این دو طرح باید با هم ادغام شود، این قابلیت هم وجود دارد.

حجت نظری در توضیح این طرح گفت: تفاوت این طرح با طرح قبلی در قدمت بناها است. ما عمدتاً بر روی بناهای تاریخی تمرکز کردیم. بخشی از بناهای تاریخی بر اساس ضوابط ممکن است ثبت شده باشند و بخشی دیگر با وجود واجد ارزش بودن، ثبت نشده باشند.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه پیش تذکری را در صحن شورا درباره تخریب ملک معروف به زند نوابی مطرح کرده است گفت: مالک این ملک علیرغم اینکه این ملک ثبت شده بود به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و ملک را از ثبت خارج کرد. لذا عمده دغدغه ما در ارائه این طرح این است مالکانی که املاک با قدمت دارند، ممکن است ثبت شده یا نشده باشد بنابراین باید مشوق‌هایی را دریافت کنند تا ملک حفظ شود.

نظری افزود: با این کار ما هم می‌توانیم املاک تاریخی که در شهر وجود دارد را حفظ کنیم و هم می‌توانیم دوره‌ای از تاریخ معماری تهران یعنی دوره پهلوی را که خیلی به آن پرداخته نمی‌شود و از نگاه میراث هم واجد شرایط ثبت شدن تلقی نمی‌شوند، حفظ کنیم. در حال حاضر ما عملاً معماری این دوره تاریخی را از دست می‌دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ادامه داد: اگر ما بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که نه تغییر کاربری بلکه تغییر کاربرد برای بهره برداری از این فضاها به مالکان اعطا شود این امکان برای حفظ این املاک به وجود خواهد آمد. لذا با توجه به اینکه در ابتدای طرح تمام مستندات قانونی وجود دارد و ما کاملاً بر اساس قوانین و مقررات این پیشنهاد را به شورا ارائه کردیم درخواست می‌شود به فوریت این طرح رأی داده شود تا بخش دیگری از هویت شهر برای آیندگان حفظ شود.

شهربانو امانی در واکنش به این طرح گفت: بر اساس صحبت‌های آقای نظری و اینکه طرح با طرح قبلی تشابه دارد می‌توان آنها را ادغام کرد و کمیسیون یک طرح جامع را به صحن ارائه کند.

در ادامه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در مقام مخالف گفت: با اصل طرح مخالف نیستم اما ما در اردیبشهت امسال چنین طرحی را تصویب کردیم که بر اساس آن شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه با همین مضامین شد بنابراین ارائه این طرح منطقی ندارد. همین پنجشنبه جلسه‌ای راجع به این لایحه برگزار شد تا به شورا ارسال شود. این طرح ضمن اینکه طرح خوبی است اما بهتر است همان لایحه پیگیری شود.

احمد مسجد جامعی عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این طرح می‌تواند حالت شتاب‌دهنده به طرح‌های قبلی داشته باشد گفت: تلاش ما این است که دغدغه شورا در این حوزه را منتقل کنیم اما بازتابی نمی‌گیرد؛ این طرح می‌تواند ارائه شود و اگر شهرداری بعدها لایحه خود را ارائه داد، این هم به آن اضافه می‌شود.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا تذکری در این باره مطرح کرد و گفت: این رویه درست نیست و باید هیئت رئیسه طرح‌های ارائه شده را که عناوین یا محتوای مشابه با طرح‌قبلی دارند را بررسی کرده و بعد اجازه مطرح شدن در صحن را بدهد. این صحیح نیست که ما طرحی را ارائه کنیم و شهرداری به آن توجهی نکند و بعد ما دوباره طرح دیگری ارائه کنیم.

در ادامه نظری با اشاره به اینکه مکرر در طول این دوره از شهرداری تهران خواستیم لایحه بیاورد و شهرداری نه ظرف مدت مقرر و حتی پس از زمان طولانی لایحه‌ای ارائه نکرده و استنکاف کرده است در خواست می‌کنم به فوریت این طرح رأی داده شود و بعد این طرح‌ها تجمیع شده و به عنوان طرح جامع به صحن شورا بیاید.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران یک فوریت این طرح را با ۱۹ رأی موافق به تصویب رساندند.

بررسی کلیات لایحه برنامه تحقق شهر بیدار تهران و ارائه گزارش مشترک کمیسیون‌ها نیز دستور بعدی جلسه بود که با ۱۸ رأی موافق تصویب شد.

کد خبر 470427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.