رویکردهای کشورهای جهان برای پیاده‌راه‌سازی

پیاده راه‌سازی خیابان‌ها و ایجاد شهرهای مردم محور، یکی از بهترین رویکردها برای کاهش آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی، افزایش برابری شهروندان و گرایش بیشتر مردم به انجام فعالیت‌های جسمی به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در یک دهه اخیر مقامات در بسیاری از شهرهای جهان تلاش کرده‌اند به دلیل مزایایی که پیاده‌روی برای شهر و شهروندی در پی دارد، به ترویج هر چه بیشتر آن بپردازند. علاوه بر این، بسیاری از مدیران مردم را به جایگزین کردن خودروها با وسایل حمل و نقل عمومی سوق داده‌اند چرا که این کار هم از نظر اقتصادی و هم آب و هوایی بسیار مؤثر واقع می‌شود. در پی گسترش ویروس کرونا، گرایش مردم به پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه سواری در اغلب نقاط دنیا، به طور چشمگیری افزایش یافت و همین امر باعث شد مالکیت شهرها از خودروها به مردم انتقال یابد. تا پیش از این، نابرابری در میان مردم در بسیاری از نقاط دنیا بسیار آشکار بود چرا که برخی با خودروهای بسیاری گران‌قیمت به تردد می‌پرداختند، در حالی که بسیاری نیز حتی از توانایی مالی کافی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی محروم بودند.

در دوران کرونا، مردم فقیر و غنی دوش به دوش هم و برای حفظ فاصله اجتماعی به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری پرداخته‌اند و همین امر، حس برابری در میان آنان را افزایش داده است. اما پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز بسیاری از شهرهای سراسر جهان، از مسیرهای بیشماری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بهره‌مند بوده‌اند و از مزایای زیاد آن استفاده کرده‌اند. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای مردم-محور جهان و استراتژی‌های آنان برای دست یافتن به این جایگاه پرداخته می‌شود.

پیوند مردم با حمل و نقل عمومی و دوچرخه‌سواری در بوگوتا، کلمبیا

بوگوتا، پایتخت کلمبیا از جمعیتی بیش از ۷ میلیون نفر برخوردار است که مقامات ارشد آن در چند دهه اخیر تلاش کرده‌اند بوگوتا را به پایتخت حمل و نقل عمومی و دوچرخه‌سواری کشورهای آمریکایی تبدیل کنند. حدود ۲۵ سال پیش، شهردار سابق پایتخت کلمبیا، شبکه‌ای ۳۰۰ کیلومتری از مسیرهای حفاظت‌شده برای دوچرخه‌ها و بلوارهایی برای عابران پیاده ایجاد کرد. این اقدام به یک جنبش کلی در شهر تبدیل شد و مقامات رسمی پس از او را نیز به کاهش استفاده از خودروها و جایگزین کردن پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و وسایل حمل و نقل عمومی سوق داد. از میان برداشتن فضای پارک خودروها در خیابان‌ها و ممنوعیت تردد ۴۰ درصد خودروهای شخصی در ساعات اوج شلوغی تردد، باعث دلسردی مردم نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی شد.

به نظر می‌رسد که بوگاتای امروز، میزبان دوچرخه‌سواران و افراد بسیاری است که از طریق دوچرخه‌سواری و وسایل حمل و نقل عمومی به تردد در داخل شهر مشغول هستند.

سیستم اتوبوس پرسرعت در جاکارتا، اندونزی

کلانشهر جاکارتا در کشور اندونزی، یکی از بسته‌ترین شهرهای جهان به روی خودروها و سایر وسایل حمل و نقل شخصی به شمار می‌رود که اغلب مردم آن از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و وسایل حمل و نقل عمومی به تردد می‌پردازند. پس از اینکه شهردار جاکارتا در سال ۲۰۰۳ برای بازدید از بوگوتا راهی سفر شد، در بازگشت به شهر، مسیری به طول ۱۲ کیلومتر و ۹۰۰ هزار متر را برای حمل و نقل اتوبوس‌های پر سرعت ایجاد کرد. دو طرف مسیر حرکت این اتوبوس‌ها به وسیله موانعی بسته شد تا امکان تردد با سرعت زیاد را برای آن‌ها فراهم آورد. در نتیجه این اقدام، گرایش مردم به کاهش استفاده از خودروها و گرایش به اتوبوس‌های عمومی پر سرعت، به طور قابل توجهی افزایش یافت.

در واقع، پس از ایجاد اتوبوس‌های پرسرعت جاکارتا، تعداد مسافران آن‌ها از ۱۶ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴، به ۳۹ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ رسید. جالب است بدانید که ایستگاه‌های اتوبوس پرسرعت، اغلب از سطوحی شیب‌دار برای بالا رفتن افراد دارای معلولیت جسمی برخوردار است و همین امر، گرایش تمام مردم با، هر گونه توانایی جسمی و ذهنی به استفاده از این اتوبوس‌ها را افزایش داده است.

ایجاد شهر پیاده-محور و ۱۵ دقیقه‌ای در پاریس، فرانسه

پس از برگزیده شدن آنه ایلداگو به عنوان شهردار پاریس، وی متعهد شد به زودی تردد ایمن از طریق پیاده‌روی را فراهم می‌آورد. طی مدت زمانی کوتاه، سواحل سمت راست رود سین به طور کامل، به پیاده‌راهی عظیم تبدیل شد و تمایل گردشگران به این شهر چند برابر افزایش یافت. امروزه بسیاری از مردم پاریس، در کنار گردشگران به پیاده‌روی و انجام سایر فعالیت‌های جسمی می‌پردازند و از تماشای پل‌های پی در پی بر فراز آب رودخانه زیبا لذت می‌برند.

مسیری که در امتداد رودخانه، زمانی یک جاده شلوغ و پرتردد به شمار می‌رفت، اینک به خیابانی زیبا برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تبدیل شده و تجهیزات بازی مختلف، هنرهای عمومی و فضاهای سبز بیشماری را در بر گرفته است.

آنه ایلداگو اخیراً مدعی شده که می‌خواهد شهرک‌هایی ۱۵ دقیقه‌ای در پایتخت فرانسه ایجاد کند که خیابان‌های آن کاملاً به روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته شده است و مردم می‌توانند از طریق تنها ۱۵ دقیقه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به تمام امکانات مورد نیاز خود دست یابند.

کد خبر 470423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.