راه‌آهن رشت_آستارا؛ حلقه مفقوده کریدور شمال_جنوب

هزینه احداث راه آهن رشت_انزلی_آستارا هر روز که به تعویق می‌افتد با توجه به تورم موجود، بسیار افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسیاری از کشورهای جهان از راه آهن به دلیل داشتن مزایایی همچون ایمنی بالا نسبت به سایر سیستم‌های حمل و نقل، مصرف کم انرژی، تامین راحتی و آسایش مسافران، توقف نکردن در مسیر بین ایستگاه‌ها، مقرون به صرفه بودن، کاهش هزینه‌های ترانزیت، دارا بودن واگن‌های اختصاصی حمل بار و امکان ترانزیت ایمن کالاهای خطرناک، کاهش نیاز به ساخت اتوبان و بزرگراه، امکان ترانزیت گسترده کالا بین کشورهای همسایه، افزایش امنیت حمل تجهیزات نظامی استفاده می‌شود.

احداث خط رشت_قزوین به طول ۱۶۴ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و در ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. احداث خط آهن آستارا_آستارا در راستای اجرای تفاهم‌نامه مشترک بین جمهوری آذربایجان و ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ آغاز شد و در فروردین ماه ۱۳۹۷ افتتاح شد. این کشور همسایه برای احداث بارانداز راه آهن آستارا و خط ریلی آستارا به رشت، در مدت دو سال به ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در این پروژه متعهد شده بود. با این حال طرف مقابل تاکنون به صورت کامل به تعهداتش عمل نکرده و پس از گذشت سه سال پروژه ریلی ۱۶۳ کیلومتری رشت_آستارا همچنان حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است.

در استیفای حقوق ملت ایران کوتاهی شده است

غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: حمل و نقل ریلی یکی از بهترین، امن ترین و ارزان‌ترین امکانات در جابجایی بار و مسافر است و در طول تاریخ خط راه آهن در هر کشوری احداث شده، وضعیت تجاری، اقتصادی و صنعتی آن را بسیار متحول کرده است.

وی می‌گوید: راه آهن آستارا_آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ۱۳۹۷ افتتاح شد و اکنون قطارهای باری جمهوری آذربایجان به بارانداز راه آهن آستارای استان گیلان وارد شده و بارها را تخلیه و بارگیری می‌کنند و کالاهای آنها با کامیون‌ها به نقاط مختلف ایران حمل می‌شود و این خط ریلی بعد از گذشت نزدیک به سه سال هنوز به خط آهن رشت متصل نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: خط راه آهن رشت_قزوین که احداث آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و در ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید اتفاق بسیار مبارکی بود. اما تا زمانی که این خط ریلی به خط راه آهن آستارا و از آنجا به اروپا متصل نشود برای گیلان سوددهی نخواهد داشت.

وی تاکید می‌کند: با اتصال خط ریلی رشت به آستارا زمینه حمل و نقل کالا از جنوب شرقی آسیا و حوزه اقیانوس هند به شمال قفقاز و اروپای شرقی فراهم شده و باعث کاهش هزینه انتقال کالا در این مسیر می‌شود.

مرحبا می‌گوید: در حال حاضر خط آهن رشت_آستارا به دلیل کمبود بودجه و اختلاف نظرهای فنی، بسیار کند پیش می‌رود و با توجه به امکانات موجود بعید است که در چند ماه باقی مانده از دولت دوازدهم پیشرفتی در این پروژه حاصل شود اما امیدواریم در دولت بعدی تدبیری اندیشیده شود و این پروژه ملی با سرعت بیشتری به اتمام برسد تا شرایط اقتصادی منطقه را متحول کند.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در استان گیلان زمین‌های کشاورزی، مسکونی و اراضی بسیار زیادی در طول اجرای مسیر احداث خط ریلی وجود دارد که باید آزادسازی شوند. می‌گوید: در این مدت کار تملک اراضی در مسیر خط ریلی رشت_آستارا به خوبی اجرا نشده و با کندی پیش می‌رود، چندین سال قبل خانه‌هایی از مردم خریداری و تخریب شده اما تاکنون حق و حقوق آن‌ها پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه بارانداز راه‌آهن در آستارا بر اساس یک قرارداد BOT کاربری آن برای مدت ۲۵ سال به کشور جمهوری آذربایجان واگذار شده، اما این کشور تاکنون برخلاف قرارداد عمل کرده است، می‌گوید: جمهوری آذربایجان باید ابتدا با صرف هزینه ۶۰ میلیون دلاری زیرساخت‌های بارانداز ریلی آستارای ایران را آماده می‌کرد و سپس از آن بهره برداری می‌کرد، اما بدون اینکه سرمایه گذاری کاملی را در بارانداز انجام دهد تاکنون چند برابر مبلغ مذکور از آن برداشت کرده است.

مرحبا می‌گوید: در نحوه تنظیم این قرارداد دقت کافی نشده و در استیفای حقوق ملت ایران کوتاهی شده است؛ در این قرارداد مفادی قید شده که باعث می‌شود عده‌ای از آن سوء استفاده کنند.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: باید منافع کشور در اجرای پروژه راه آهن در خاک ایران حفظ شود اما این موضوع مهم محقق نشده است و بنده در این مدت از مسئولان کشور به شدت پیگیر حل این مسئله بوده‌ام که امیدوارم به نتیجه برسد.

دولت نباید پروژه‌ها را برون سپاری کند

فرهاد نیک نهاد نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه تعلل در اجرای پروژه‌ها عمرانی، کشور را دچار ضرور و زیان زیادی می‌کند و بسیاری از این ضررها قابل جبران نیست. می‌گوید: دولت با امکاناتی که در اختیار دارد نباید پروژه‌ها را برون سپاری کند.

وی با بیان اینکه بزرگترین ضعف در اجرای پروژه‌های عمرانی راه و شهرسازی در برون سپاری است. می‌افزاید: به طور مثال راه و شهرسازی برای اجرای زیرسازی راه آهن باید بابت خرید هر تن مصالح شن و ماسه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند در صورتی که پیمانکار آن را به راحتی از رودخانه برداشت می‌کند و برای او تنی پنج هزار تومان هم تمام نمی‌شود.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها می‌افزاید: در گذشته جهاد سازندگی با ماشین آلاتی که در اختیار داشت با صرف کمترین هزینه، اقدام به ساخت راه‌های روستایی می‌کرد اما در حال حاضر وزارتخانه‌هایی مثل راه و شهرسازی منتظرند پول از خزانه به حسابشان واریز شود تا آن را در اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه کنند.

او خاطرنشان می‌کند: حمل و نقل ریلی به عنوان ارزان‌ترین و امن ترین وسیله نقلیه نقش مهمی در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشور ایفا می‌کند و به واسطه مزایایی که در مقایسه با سایر بخش‌های حمل و نقل همچون هوایی‌، جاده‌ای و دریایی دارد توانسته سهم قابل توجهی از جابجایی کالا و مسافر را به خود اختصاص دهد.

نیک نهاد با تاکید بر اینکه احداث پروژه راه آهن رشت_آستارا باید تاکنون با اتکا بر توان نیروی داخلی، استفاده از مصالح موجود و بدون واگذاری به سرمایه گذار خارجی با صرف هزینه بسیار کمتری به پایان می‌رسید، می‌گوید: هزینه احداث راه آهن رشت_انزلی_آستارا هر روز که به تعویق می‌افتد با توجه به تورم موجود، بسیار افزایش می‌یابد.

وی معتقد است: سرعت اتمام پروژه و اتصال آن به کریدور شمال جنوب و کشورهای حوزه قفقاز و اروپا، صادرات کالا و محصولات کشاورزی را تسریع بخشیده و وضعیت اقتصادی منطقه را متحول می‌کند.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 470415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    پروژه رشت آستارا به جای دید سیاسی و این دولت و آن دولت کردن !!! نیازمندی شدید برای دید ملی دارد !!! همانطور که پروژه چابهار زاهدان حیاتی بود و از طریق صندوق توسعه ملی و با امضای رهبری تامین مالی شد !! تکمیل مسیر کریدور شمال جنوب هم انشاالله انشاالله انشاالله بادی از این مسیر به سرعت تامین شود و بی هیچ وجه نباید درگیر تعوض دولت ها باشد و بشود !! هر روز این پروژه حیاتی است و تکمیل اش برای همه کشور سود و برکت مالی فراوان دارد !!!!