سبزه‌میدان زنجان پروژه‌ای درگیر وعده‌ها

سبزه میدان زنجان پروژه‌ای است که فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و عمر کاری چند دوره شورا و چند شهردار و سرپرست شهرداری را تجربه کرده است تا امروز با گذشت قریب به دو دهه هنوز هم در گیر و دار کمبود اعتبار روزگار بگذراند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سبزه‌میدان» منطقه‌ای در بافت تاریخی مرکز شهر زنجان است که از سال‌ها پیش مدیران شهری قول ساماندهی آن را در قالب اجرای یک پروژه داده‌اند اما در طول این سال‌ها به جز تملک اراضی محدوده این پروژه اقدام خاصی نشده است.

پروژه شهریورماه سال ۹۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد اما با گذشت دو سال، قرارداد سرمایه‌گذار پروژه فسخ شد تا بار دیگر رکود، عاقبت سبزه میدان شود. با این حال شورای پنجم از همان ابتدا بر اجرای پروژه اصرار داشت که البته فراز و نشیب‌های مدیریتی در شهرداری زنجان و دیگر موارد، بسان موانعی بر سر راه اجرای آن قرار گرفتند.

قول‌ها و امیدواری‌های جدید هربار مردم زنجان را به دیدن سرانجام پروژه امیدوار می‌کند و در آخرین نمونه، آذرماه سال جاری بود که مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی شهری از اختصاص شش میلیارد تومان اعتبار ملی برای تکمیل پروژه سبزه میدان خبر داد تا مدیران شهری بار دیگر برای ادامه اجرای پروژه امیدوار شوند.

این در حالی است که عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان از نبود حمایت‌های دولتی در این پروژه گله کرده و با اشاره به این که سبزه میدان از پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری زنجان به شمار می‌رود، می‌گوید: در دوره چهارم و پنجم شورای شهر مسئولین استانی و استاندار وقت بر تجاری‌سازی تعداد زیادی ملک در بافت تاریخی سبزه میدان اصرار داشت در حالی که اعتقاد داشتیم باید اصالت تاریخی محیط اجرای پروژه حفظ شود.

راشاد با بیان اینکه سبزه میدان هفت هکتار بود و تملک بافت تاریخی کار بسیار سختی است می‌افزاید: در دوره چهارم شورا، استاندار وقت با اصرار، شورای شهر را مجاب کرد که به مداخله در بافت تاریخی شهر رأی بدهند و در آن زمان بنده به آن مصوبه رأی ندادم، چون این کار را اشتباه می‌دانستم و مداخله در بافت تاریخی مرکز شهر را اصولی نمی‌دانستم.

وی اضافه می‌کند: در شورای پنجم، مصوبه به شورای عالی معماری و شهرسازی فرستاده شد و شورا اجازه مداخله در مرکزی‌ترین نقطه شهر را صادر نکرد.

دولت به پروژه سبزه میدان کمک نکرده است

رئیس شورای شهر زنجان با تاکید بر این که در تمام دنیا مراکز شهر و میادین به‌عنوان شناسنامه آن شهر به شمار می‌رود می‌افزاید: در حال حاضر روند اجرای پروژه سبزه میدان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول با اشاره به اینکه پروژه سبزه میدان به صورت کارشناسی طراحی و مناسب سازی شده است، اظهار می‌کند: ۸۰ درصد بودجه سبزه‌میدان نقدی و ۲۰ درصد آن غیر نقدی است. با وجود اینکه این پروژه از پروژه‌های استانی و ملی محسوب می‌شود اما تاکنون دولت هیچ کمک مالی در اجرای این پروژه نکرده است.

وی می‌گوید: از زمانی که اجرایپروژه به صورت رسمی آغاز شده است قرار است ۱۶ ماهه به پایان برسد و پیش‌بینی ما پایان پروژه تا شهریورماه سال آینده است.

مشکلات مالی در پروژه حادث نبوده است

ناصر احمدصفا مدیر پروژه سبزه میدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه پروژه سبزه میدان با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و در زمان شیوع کرونا و و روزهای برفی اجرای پروژه تعطیل نشده است می‌گوید: پیش بینی‌های اعتباری لازم برای اجرای پروژه در بودجه سالانه شده و با همراهی شورا و ایجاد ردیف بودجه در سال ۱۴۰۰، امیدواریم همانند گذشته مشکل مالی در روند اجرا اتفاق نیفتد.

وی با بیان این که اعتبار اجرای این پروژه ۶۴ میلیارد تومان است اما این میزان جوابگوی نیازهای میدان اصلی شهری نیست می‌افزاید: پروژه سبزه میدان یک پروژه معمولی و یک میدان یا پارک بازی شهری نیست و در آینده تبدیل به یک پروژه میراثی خواهد شد که باید همه سازه‌ها و ابنیه آن با فضای پروژه همخوانی داشته باشد.

مدیر پروژه سبزه میدان با اشاره به اینکه اعضای شورا و مدیران شهری و استانی بر اجرای دقیق و درست پروژه با وجود افزایش هزینه‌ها تاکید دارند، می‌گوید: تغییر در نحوه اجرای پروژه و مطالعات مربوط به آن در خصوص سنگ‌های به کار رفته یا تغییر لوله‌های فلزی به لوله‌های پایپینگ (لوله‌های پنج لایه) از جمله تغییراتی است که به دلیل اهمیت این پروژه میراثی در آن اعمال شد.

مناسب سازی حرف اول را در سبزه میدان می‌زند

صفا با بیان اینکه برای اولین بار در پروژه سبزه میدان سیستم ذوب برف اجرا شده که بار مالی بالایی را بر پروژه تحمیل کرده است اضافه می‌کند: مناسب سازی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی پروژه است و امکان حضور بدون مشکل برای تردد معلولان و سالمندان در پروژه سبزه میدان دیده خواهد شد.

وی با اظهار اینکه سرویس‌های بهداشتی برای استفاده معلولان و سالمندان مناسب‌سازی شده است می‌گوید: پیشتر سنگ‌های به کار رفته در پروژه سنگ‌های تراورتن حاجی آباد بود که برای شرایط اقلیمی شهر زنجان مناسب نبود. در حال حاضر سنگ‌های کریستال لایبید که آب کم‌تری جذب کرده و مقاومت بالایی دارند به کار رفته است.

طراحی کانال‌های آدم رو تاسیساتی برای اولین بار در زنجان

وی با بیان اینکه نمای پروژه سبزه میدان برگرفته از نقوش آثار کرمان بود و تناسبی با فرهنگ زنجان نداشت اضافه می‌کند: در طرح حاضر با کمک هنرمندان بومی، فرهنگ اصیل شهر زنجان نمود زیبایی به پروژه خواهد داد.

صفا با بیان اینکه برای تالار شهر پارکینگ اختصاص داده نشده بود که در طرح جدید چهار هزار مترمربع فضای پارکینگ در نظر گرفته شده اظهار می‌کند: به منظور جلوگیری از آسیب به پروژه و تخریب احتمالی دستگاه‌های خدمات رسان به پروژه از ایجاد کانال‌های آدم‌رو تاسیساتی برای اولین بار در استان استفاده شده است که بار مالی دیگری را بر پروژه تحمیل می‌کند.

مدیر پروژه سبزه میدان با اظهار به اینکه کارهای جدید پروژه سبزه میدان در قالب یک قرارداد تعریف شده و به صورت مناقصه و برابر مقررات واگذار خواهد شد، ادامه می‌دهد: در حال حاضر حدود ۵.۵ درصد از زمان بندی پروژه عقب هستیم.

صفا از برگزاری مناقصه طی چند روز آینده خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: شورا و شهرداری با افزایش بودجه پروژه موافقت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پروژه سبزه میدان طرح ملی است و همه شهروندان ذی‌نفعان پروژه هستند می‌گوید: در جلسات مناسب سازی استان، مدیران استانی و معاون عمرانی استاندار تاکید کردند که باید پیمانکار، مشاور و طراح را مجاب کنیم که آئین نامه مناسب سازی کشور که در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصویب شده را بی کم و کاست در پروژه پیاده کنند.

صفا با بیان اینکه مناسب سازی پروژه سبزه میدان هزینه‌بر است، می‌گوید: حتی آب نماهای این پروژه به صورت قل زن تعبیه شده که حتی نابینایان نیز از حس زیبایی این آب نماها بی بهره نمانند و با استفاده از گونه‌های گیاهی معطر طراحی پارک برای حضور نابینایان و معلولان مهیا شده است.

مدیر پروژه با تاکید بر اینکه همه سعی ما این است که عقب افتادگی‌ها را جبران کنیم و پروژه را در موعد مقرر به پایان برسانیم اظهار امیدواری می‌کند: شهروندان با چشم باز پیشرفت این پروژه را نظاره‌گر باشند.

کد خبر 470407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.