کدام عوامل باعث ابتلا به سرطان ریه می‌شود؟ 

عوامل خطرآفرین سرطان ریه شامل آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض آزبست، رژیم غذایی ناسالم، آلوده شدن به ویروس‌ها، پرتو درمانی، سابقه خانوادگی و استنشاق گاز رادون می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان، در سیستم تنظیم و تعادل رشد سلولی اختلال ایجاد می‌کند و باعث تکثیر و تقسیم غیرنرمال و بیش از حد سلول‌ها می‌شود که در نهایت توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌کند. سرطان ریه نوعی بیماری است که موجب تکثیر بی‌رویه سلول‌های بافت ریه می‌شود و توانایی تنفسی فرد را کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی بعضی از عوامل خطرآفرین سرطان ریه می‌پردازیم:

دود دست دوم

حتی اگر سیگار نمی‌کشید، اما در محیطی قرار دارید که دود سیگار دیگران را استنشاق می‌کنید در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارید. به این نوع دود، دود دست دوم گفته می‌شود. زندگی کردن با یک فرد سیگاری خطر ابتلا به سرطان ریه را تا حدود ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

آلودگی هوا

سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آلودگی هوا را یکی از دلایل بروز سرطان ریه در نظر گرفته است. استنشاق مواد مضر موجود در هوا مانند دود اگزوز خودروها، مواد شیمیایی و گرد و غبار، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. تنفس هوای آلوده می‌تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را ۱۶ تا ۲۴ درصد افزایش دهد.

قرار گرفتن در معرض آزبست

افرادی که در معادن، کارخانه‌ها و دیگر مکان‌هایی که با آزبست سر و کار دارند اشتغال دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌گیرند. امروزه این ماده معدنی به عنوان یکی از دلایل اصلی بروز سرطان در نظر گرفته می‌شود. از سال ۱۹۸۹ استفاده از آزبست ممنوع شد اما مردم برای چندین قرن از خطرات این ماده آگاه نبودند. بنابراین به صورت گسترده‌ای برای عایق بندی ساختمان‌ها به کار می‌رفت.

رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات که باعث افزایش قند خون و مقاومت به انسولین می‌شود، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است افراد غذاهایی با شاخص گلیسیمی مانند نان سفید، سیب زمینی و برنج سفید را کمتر مصرف کنند تا خطر ابتلا به سرطان ریه در آن‌ها کاهش پیدا کند.

آلوده شدن به ویروس‌ها

اگر فردی به ویروس HIV که باعث بروز بیماری ایدز می‌شود آلوده باشد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارد. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که باعث بروز انواع سرطان‌های دهانه رحم می‌شود خطر ابتلا به سرطان ریه را نیز افزایش می‌دهد یا خیر. علاوه بر این ویروس سرخک نیز ممکن است باعث بروز این بیماری شود.

پرتو درمانی

پزشکان معمولاً برای از بین بردن سلول‌های سرطانی، از دوزهای بالای پرتو درمانی استفاده می‌کنند. با وجود اینکه این روش درمانی بسیار موثر است یک دلیل بالقوه برای بروز سرطان‌های ثانویه در نظر گرفته می‌شود. عوامل تاثیرگذار در این زمینه شامل دوز دارو و سن فرد می‌شود. لازم است افراد پیش از شروع درمان در مورد خطرهای احتمالی آن با پزشک خود مشورت کنند.

سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده فرد به سرطان ریه مبتلا باشد احتمال مبتلا شدن او به این بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند. البته به طور دقیق مشخص نیست که فقط ژنتیک باعث مبتلا شدن فرد به سرطان ریه می‌شود یا عوامل دیگر مانند دود سیگار و استنشاق مواد شیمیایی مضر نیز در این زمینه تاثیرگذار است.

استنشاق گاز رادون

رادون گازی بی رنگ، بدون مزه و بدون بو است که به طور طبیعی در لایه‌های زمین تولید می‌شود. محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که گاز رادون جزو عوامل مهم و اصلی ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌رود، به گونه‌ای که سازمان جهانی بهداشت (WHO) این گاز را بعد از سیگار به عنوان دومین عامل ابتلا به سرطان ریه در جهان معرفی کرده است.

کد خبر 470404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.