وام ازدواج در سال ۱۴۰۰؛ مبلغ بیشتر و شرایط جدید

در حالی که دولت وام ازدواج جوانان در بودجه سال آینده را ۱۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی کرده بود، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر از مبلغ پیشنهادی و شرایط دریافت جدید برای وام ازدواج در سال آینده یعنی ۲۰۰ میلیون تومان خبر داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی‌که بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ بانک مرکزی به عنوان سر شبکه بانک‌های کشور مکلف شده از محل پس‌انداز جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی ازدواج را به زوج‌های جوان (در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان) پرداخت کند، در روزهای گذشته یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که این روزها بررسی و اصلاح اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در دستور کار دارد و به همین جهت بسیار خبرساز شده از افزایش وام ازدواج زوج‌های جوان به ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد.

بر این اساس طبق اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه سال آینده این وام، به زوج‌هایی تعلق خواهد گرفت که تاریخ عقد ازدواج آنها پس از یکم فروردین ماه سال ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند.

قابل ذکر است تا پیش از اعلام کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مقرر شده بود تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین در این سال برابر با ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت هفت‌ساله باشد و اخذ یک ضامن معتبر و سفته برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج به زوجین کافی بود؛ اما در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی نیز مبنی بر احتمال تغییر شرایط دریافت وام ازدواج از سوی زوج‌های جوان مطرح شده که هنوز به تأیید مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ پیش‌تر گفته بود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، ۷۰ میلیون تومان و بازپرداخت آن ۱۰ ساله شده و اعضای کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم مصوبه‌ای مبنی بر عدم نیاز به ضامن در سال آینده برای دریافت وام ازدواج نیز در نظر گرفته‌اند و اعتبارسنجی لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

اما در حالی بسیاری از جوان‌ها روی مبلغ ناچیز اعلام شده برای وام ازدواج در سال آینده حساب باز کرده‌اند که مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه پس از تصویب در جلسه علنی و تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده و برای اجرا از سوی دولت ابلاغ می‌شود.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به حجم ناچیز نقدینگی در شبکه بانکی کشور و کاهش شدید درآمدهای دولتی حاصل از فروش نفت خام به کشورهای دیگر، امکان افزایش مبلغ وام ازدواج در سال آینده برای دولت نیست و این تنها یک پیشنهاد مناسب اما غیرعملیاتی در شرایط فعلی نظام اقتصادی از سوی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است.

حداقل وام ازدواج باید ۴۰۰ میلیون تومان باشد

حسین عماره، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فشار اقتصادی که در حال حاضر بر نظام اجتماعی وارد شده به حدی است که بسیاری از جوان‌ها به ازدواج فکر هم نمی‌کنند و تجملاتی شدن ابزارهای آغاز زندگی مشترک نیز مزید بر علت شده تا امروز بیش از هر بازه زمانی دیگری، شاهد کاهش ازدواج و تشکیل خانواده در میان اعضای نظام اجتماعی باشیم.

او می‌افزاید: در حقیقت ازدواج به یکی از پدیده‌های لوکس و غیرطبیعی در جامعه تبدیل شده و بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور باعث شده تا بسیاری از خانواده در تأمین معیشت روزانه خود نیز دچار مشکلات جدی و اساسی شوند.

این اقتصاددان با تاکید بر لزوم افزایش مبلغ وام ازدواج در سال آینده، تصریح می‌کند: ۲۰۰ میلیون تومان هزینه خرید یک خودروی سطح پایین و معمولی در ابتدای زندگی دو زوج جوان است و به نظر می‌رسد حداقل وام ازدواج مناسب برای جوانان در سال آینده باید بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد تا بتوانیم شاهد یک رشد و رونق جدی در ازدواج و تشکیل خانواده باشیم.

پیگیر اجرایی شدن مبلغ جدید وام ازدواج هستیم

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار می‌کند: مبلغی که برای وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۰ از سوی مجلس یازدهم پیش بینی شده لزوماً مبلغ مورد نیاز برای تأمین هزینه‌های شروع یک زندگی مشترک در شرایط فعلی نیست و شاید هزینه آغاز زندگی مشترک برای جوان‌ها در حال حاضر، بسیار بیشتر از مبلغ در نظر گرفته شده برای وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۰ باشد.

او ادامه می‌دهد: این وام قرض‌الحسنه که بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای دو زوج جوان در نظر گرفته شده، کفایت هزینه‌های ابتدایی شروع یک زندگی مشترک و اجاره یک واحد مسکونی در شهرهای بزرگ را هم نمی‌کند و دیدگاه مجلس در موضوع افزایش میزان وام ازدواج، تطابق میزان این وام با نرخ تورم در کشور بوده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: پیگیر هستیم که همین مبلغ نیز برای وام ازدواج اجرایی شود زیرا اغلب در اوقات، مجلس این موارد را در لایحه بودجه پیش‌بینی می‌کند اما اجرای آن از سوی دولت با مشکلاتی روبرو می‌شود و به همین دلیل برای تأمین منابع مالی و برطرف کردن موانع پرداخت این وام به زوج‌های جوان تلاش می‌کنیم.

طغیانی تصریح می‌کند: مجلس شورای اسلامی در مجموع بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج برای زوجین در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده است؛ البته این پیشنهاد هنوز در صحن مجلس مطرح نشده و پس از تأیید در صحن، نهایی خواهد شد.

او اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد با توجه به منابع نظام بانکی و شرایط کنونی کشور، پیش‌بینی ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج برای هر نفر از زوجین در بودجه ۱۴۰۰، پیش بینی قابل قبولی باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیل شرایط ازدواج جوانان، لزوماً وابسته به برطرف سازی موانع اقتصادی نیست، یادآور می‌شود: بخشی از مشکلات موجود در مسئله ازدواج به معضلات فرهنگی و اجتماعی فعلی کشور باز می‌گردد. در بسیاری از موارد نظام اجتماعی موانع فرهنگی را برای ازدواج در پیش روی جوانان تعریف می‌کند که برداشته شدن آنها جز با تحول فرهنگی میسر نیست.

طغیانی خاطرنشان می‌کند: مجلس یازدهم در مسیر مأموریت خود برای تسهیل شرایط ازدواج، تاکید بر افزایش میزان وام ازدواج و اشتغالزایی در کشور را در بودجه ۱۴۰۰ مورد توجه قرار داده است.

گزارش از سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 470400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • حمید IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    29 8
    سلام.زوج هایی که یکی شرایط وام100 ملیونی روداره و یکی دیگه70 ملیون چه طور پرداخت میشود
  • محمد ابرهیم IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    21 46
    به نظر من دولت باید درباره وام ازدواج با تولید کندگان لوازم خانگی مزاکره کرده بجای پول لوازم خانگی بدهد این کار موجب اشتغال میشود
  • رضا جمالی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    58 12
    بابا شماها چرا نمی فهمید آقا افزایش مبلغ وام ازدواج مشکل رو حل نمیکنه شما فکری به حال اشتغال جوونا بکنید این مشکل رو حل میکنه قیمت اجناس رو بیارید پایین که اون بدبخت بتونه ازدواج کنه طرف وقتی که بیکاره و بی پوله و قیمت ها وحشتناک دیگه حتی اگه وام رو یک میلیارد تومن بکنید بازم مشکل رو حل نمیکنه ب دلیل اینکه طرف با خودش میگه خوب با کدوم کار من بتونم وام رو پرداخت کنم... عجب گیر آدمایی افتادیم ما
  • پوریا IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    50 6
    سلام اقا مبلغ وام حالا حل میشه ولی مشکل اصلی ضامن .که کارمند میخوان والله بالله از ۱۰۰ نفر ۷۰ نفر ضامن نمی تونن پیدا کنن یکی مث من .بدون ضامن کنین راحت شیم
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      8 2
      دقیقاً ... اگه می تونن قیمت اجناس رو پایین بیارن . یک اینکه وام 100 تومن میدن ولی وقتی کار نیست چجوری باید بازپرداختش رو بدیم . و اینکه بعضی از خانم های سطح پایین رو میشناسم که به خاطر نداشتن هزینه خرید جهیزیه نتونستن ازدوا ج کنن و سنشون به 30 سال رسیده ... حالا روی چه حساب باید سن بالاها 70 تومن بگیرن و سن پایین ها 100 تومن ... تو این گرونی با 70 تومن فقط 4 قلم جنس میتونی بگیری.
  • بدبخت IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    37 8
    قسطش زیاد نباشه خوبه برا ما قشر ضعیعا قسط دادن کمرمونو میشکنه
  • وحید IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    28 3
    سلام. افزایش مبلغ وام ازدواج همراه با اقساط مناسب برای قشر ضعیف خوبه ولی در زمان متناسب. الان تو این شرایط وام ازدواج ۲۰۰ میلیونی میتونه کمک کننده باشه ولی برا چند سال دیگه بازم بی اثر هست. پیشنهاد میکنیم سریع تر این مراحل اداری و جریان های کاغذ بازی اداری را تموم کنند.
    • محمد IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      9 4
      بله خدا کنه زود حل بشه روز ب روز گرونی میشه زیاد طول بکشه اینم بدرد نمیخوره
  • بینام IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    36 9
    سلام، تروخدا یکم به فکر دهه شصتی ها هم باشید، چه گناهی کردیم، ما بعد چند سال داشتیم امیدوار میشدیم که گفتن فقط 70 میلیون میشه پرداخت کرد به بالای 25 ساله هااا، خودتونو بزارید جای ما، بهتر نیست وام ازدواج یکسان باشه، اگر هم فرق داشته باشد برای سن بالا هاا یکم ارفاق قایل بشید، تا کی تحمل کنیم، تا کی، ای کاش ینفر به درد ما میرسید، ای کااااااش
  • محسن IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    26 11
    آن نماینده ای که پیشنهاد وام 70 تومن داده کمی امار نگاه کند ببین چند نفر شرایط سن وام 100 تومن دارند! پس لطف کنید همه رو 100 تومن کنید،،بعد وام باید 500 تومن کنید که ازدواج و فرزند آوری خود به خود بهتر میشود
  • فاطمه IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    32 8
    تورو خدا شرط سن رو بردارید ما چه طور ازدواج کنیم پیش خونه ها بالا کرایه زیاد ماشین نداریم هیچی نداریم حداقل وام ازدواج نفری صد تومن کنید و شرط سن نداشته باشه ضامن یک نفر کافی باشه اینجوری جوون ها ازدواج میکنن
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      3 3
      گل گفتی قنچه بودی شگفتی
  • هادی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    18 7
    سلام اگر منن در سال ۹۹ عقد کنم میتونم وام ازدواج ۱۴۰۰ رو بگیرم؟؟؟
    • سی بی1300 IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      17 1
      شماعقدکن نگران نباش
  • معین IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    13 3
    سلام‌ لطفا پاسخ بدین .. من ۵ روزه که ۲۵ سالم دقیق شده . الان کسایی که تو ۲۵ سال هستن چقدر وام میگیرن ؟
    • محسن IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      30 27
      اگر بخاطر وام ازدواج می کنی بهتره ازدواج نکنی تا نسل تو مثل نسل دایناسورها منقرض بشود
    • فرشید IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      18 6
      محسن تو هم اگر بخاطر مشکلات مالی ازدواج نکردی بهتره ازدواج نکنی تا نسل توهم مثل دایناسورا منقرض بشه
    • SE ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      14 2
      سلاممم.‌لطفا درست کنید نفری ۲۰۰ میلیون سال جدید ۱۴۰۰ بخدا خیلی خوب میشه
  • elahe IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    41 2
    چرا فرق میذارید گناه جوونای بالای 25 سال چیه اتفاقا اینها بخاطر مشکل مالی ازدواج نکردن مث خود من عوض اینکه برعکس واسه سن های 25 تا 35 یا از 18 تا 35 وام رو نفری 100 تومن بدن این سنا بیشتر نیاز دارن نه شرایط سنی که شما گذاشتین و بدتر باعث کودک همسری میشه
    • نرگس IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      8 11
      حالا بهتره حرص نخوریم به جوونام ۱۰۰تومن نمیدن ولی قانون بدی نیست اون موقع دهه شصتی ها که همه چی ارزون بود باید عروسی میکردن جوونای این دوره نباید به پای دهه شصتی ها بسوزن
  • elahe IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    33 2
    تورو خدا ازتون خواهش میکنم یه تجدید نظری در مورد شرایط سنی بکنید بهمون رحم کنید گناه داریم 27 سالمونه بخاطر وضع مالی نتونستیم ازدواج کنیم
  • فاطمه IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    29 13
    تورو خدا شرط سنی رو بردارید ی جوان بیست و هفت ساله چه گناهی کرده باید کمتر بگیره اگ شرایط داشت خوب زودتر میرفت تورو خدا شرط سنی نذارید
  • حامد NL ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    20 2
    بجای وام خونه بدن راضیم
  • حبیب IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    20 12
    سلام اگه وام را یک ملیاری کنن که نتونی بگیری چه فایده هر بانکی قانون خودشو داره
  • مجید IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    10 3
    جوونای بالای ۲۵سال چه گناهی کردن که الان میخوان ازدواج کنن چرا فرق می زاریدمگه شرایطش مهیا بود که ما زیر ۲۵سال ازدواج نکردیم یه کم واقع بین باشید
  • ع. ح IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    6 2
    من که سنم داره میره بالای سی سال و هنوز مجرررردممم چه گلی به سرم بگیرم.. خواهشمندیم شرایط سنی رو بردارید بابا گناه ما چیه تو این اوضاع مملکت
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      8 0
      وام ازدواج برای هر نفر چقدراست یعنی صدمیلیون برای هر دونفراست
  • علی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    16 0
    من الان دوسال هست عقد کردم چند بار ثبت نام کردم در بانک های مختلف همه بانکها مشکل ضامن داشتم از کجا باید ضامن کسر از حقوق بیارم ضامن کسر از حقوق برای اقوام درجه یک میدن نه ماها که یه ستاره تویه اسمون نداریم میشه فکری بحال ضامن کنین وام ببرین بالا نشه بگیری با تورم و گرانی و بازدهی چطوری میشه جواب گوی مردم باشید
  • تقه زن زینه مسولین IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    10 1
    خخخخخ خخخخخخخ یکی نیست بگه اخه اونی که میخواد تو سن زیر 25 ازدواج کنه یا مخ نداره یا پولداره چرا باید از اونی که بالای 25 سال سن داره بیشتر وام بگیره ... فکر کن بری تو فروشگاه بگی من بالای 25 سن دارم ارزونتر باهام حساب کن
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    4 1
    سلام من 1374 متولد شدم در حال حاضر 25 سالم هست 100 تومن به من تعلق میگیره؟
  • اکبر IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    7 1
    سلام وام کمتراز ۵۰۰میلیون بااین گرونی هیچ فایده ای نداره الکی خودتونو به دردسر نندازیدسال ۸۱ من ازدواج کردم ۲۰۰یا سیصدهزارتومن وام ازدواج بود اونم که بخاطرضامن بهمون ندادن خداروشکر ۲ماه دویدیم دنبالش اخرش هم ندادن
    • .. IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      3 2
      نه
  • امید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    5 1
    اقاپسرادهه۶۰.۷۰فرق نداره اگه واقعارووام۷۰یا۱۰۰حساب کردی ازفکرازدواج بیابیرون با هرمنطقی حساب کنی بااین اوضاع کارت اشتباهه مگرتوروستایاشهرستان کوچیک بخوای زندگی کنی یه کارم داشته باشی
    • خدا زده IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      0 0
      خدایش وام ۱۰۰ میلیون نکردن دروغ میگن من ۱۴۰۰ عقد کردم هنوز هفتاد میلیون هست رفتم ثبت نام کنم
  • کمال IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    6 0
    سلام خسته نباشید اقایون مگه نگوفتن وام در سال ۱۴۰۰بدون ضامن هست
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    ۲۰۰ خوبه اگه بدن برا دونفر
  • علی نوری IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 1
    سلام من الان میخوام واسه وام ۱۰۰ ملیونی برای هرنفر اقدام کنم میخوام بدونم سال۱۴۰۰ وام ۱۰۰ ملیونه یا نه
  • میلاد۴۳۸۰۳۶۵۷۵۲ کد ملی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    5 0
    من در سال ۱۴۰۰ ازدواج کردم عقدنامه م سال ۱۴۰۰ هست سن م زیر ۲۵ سال هست .وام ثبت نام کردم اول ۱۰۰میلیون ثبت شد و چند روز بعد به سایت مراجعه ۷۰ میلیون شده .عملا حرف تا عمل فاصله است در صورت نیاز همه اسناد دارم
  • راضیه IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    4 1
    من خواهان این هستم که ضامن نداشته باشه یعنی میشه
  • علی محمدی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 0
    سلام واسه چی میگین ی دونه کارمند برا ضامن و سفته مگ بانک ها زیر نظر خودتون نیست پ چرا باید ۶ تا ضامن ببریم ما با سه فقره چک خودتون هم باهم نمیسازین . دولت میگه ی دونه ضامن بانک ها برا هر ۲۰ تومنی ی ضامن میگه بیارین . کجا ما این همه ضامن بیاریم و تازه ضامنی که ن خودش چک برگشتی داشته باشه ن وام عقب مونده ن برا کسی دیگ ای از قبل ضامن شده باشه و انا ها هم ن چک ن وام عقب مونده داشته باشن باید ی شهرستان کل مردمش رو بزنیم ببینیم که کارمند تازه چک و وام نداشته باشن بانک ها اینگار مال باباشون همچی ما هم ادمیم .میخوایم زندگی کنیم باید جواب زن بچه بدیم ی کم این حرفای هم که میزنین بشون عمل کنید هر کی گفت این حرف های من دروغ زنگ بزن یا بیاد تا بش ثابت کنم
  • محسن IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 0
    افزایش وام ازدواج زمانی ارزش داره که سود و زمان باز پرداختش طوری باشه که اقساطش پایین بیاد تا روی زوج ها در اول زندگی ایجاد فشار نکنه و این در حالی هست که تا مشکل شغل و مسکن جوانها حل نشه حتی اگه وام ازدواج ماهی پنجاه هزار تومن ناچیز هم قسطش باشه بازم کسی که درامد نداشته باشه نمیتونه ازدواج کنه چون یا درامدی نداره که بخواد قسط رو بده یا اگرم داشته باشه همش صرف اجاره خونه میشه. پس اینجوری میشه که جوان قید ازدواج و وام ازدواج رو میزنه
  • بانو IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    5 0
    سلام.اگه وام ازدواج حداقل به 400 میلیون برسه هیچ فرقی نمیکنه...وقتی شغل نداریم وقتی درآمد کافی نداریم..و همچنان قیمت اجناس می‌ره بالا.پس هیچ تغییری نمیکنه..مگر اینکه به ایجاد شغل ها و درآمد رسیدگی کنند..قیمت اجناس رو هم بیارن پایین.. تا بشه یه زندگی مشترک رشد رو به بالا داشته باشیم. وضع اقتصاد خیلی داغونه.
    • حمید نظرانداز IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      0 0
      بنظر من خیلی خوب هست کمک خیلی خوبی برای زوجین میباشد در این شرایط
  • دانیال عبیات IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 1
    سلام بخشنامه کی برای بانک ها میرسه ومیتونیم وام بگیریم چند باری رفتم میگن که فقط وام سال قبل رو داریم
  • مجتبی محمدی پلکی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    1 0
    این پول می برا وام..این چ وضع اداره کشور...دکتر نمکی تو نمیخاد. آمپول کرونا صادر کنی ما مردیم ما خودمون احتیاج داریم
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    3 2
    برای 70 تومن دو تا ضامن میخوان. بانک ها خیلی اذیت میکنن و شرط و شروط میذارن. واقعا هیچ نهادی نظارت نمیکنه؟
  • اکبر همت جو محمودآباد FR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 0
    نظر ندارم
  • حسین IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    2 0
    تو رو خدا 400میلیون کنین تا ما جوونا بتونیم کار کنیم دلخوشی داشته باشیم ازدواج کنیم ب فکر ما جوونا باشید تازه با قسط کم بخدا قسم ما جوونا گناه داریم چرا باید این همه بدبختی بکشیم یه ذره هم به فکر ما جوونا پاینده این مملکت باشید
    • محمد جواد IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      0 0
      من دیگه شرایط وام ۱۰۰ میلیونی رو هم رد کردم ۲۷ سالمه حالا چیکار کنم از رده خارج شدم باید بمیرم ، تازه هنو کسی رو هم نتونستم پیدا کنم خجالت می کشم با دختر حرف بزنم
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    چ مسخره بازیه اخه اون بدبختی ک بالا بیس پنج ساله چ گناهی داره یکم دلتون رحم باشه خب اگ قراره وام بدین عین ادم ب دونفر یکی صدتومن بدین اخه با هفتاد تومن پسره میتونه خونه بخره یا اجاره کنه یا دختره با هفتاد تومن جهاز بخره
  • محمد IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    2 0
    خوبه اینطوری باشه میشه الکی ازدواج کنن بعد از گرفتن وام توافقی از هم جدا بشن