زباله‌های «اورست» اثر هنری می‌شود

قرار است زباله‌های کوه اورست در راستای یک پروژه به آثار هنری تبدیل و به نمایش گذاشته شود.

به گزارش ایمنا، رویترز نوشت: بطری‌های اکسیژن، چادرهای پاره‌شده، طناب و قوطی‌های فلزی از جمله زباله‌هایی هستند که توسط کوهنوردان در «اورست» بلندترین قله جهان رها می‌شود.

سال ۲۰۱۹ دولت نپال اعلام کرد، ۲۴۲۰۰ پوند زباله که شامل بطری‌های پلاستیکی، قوطی‌های فلزی، باری، ابزار آلات و..و می‌شد طی یک عملیات پاکسازی ۴۵ روزه از کوه پایین آورده شدند.

سوزاندن زباله‌ها هم فقط به افزایش آلودگی منجر می‌شود. در بهار ۲۰۱۹ محققان آب و برف این کوه را مورد بررسی قرار دارند و دریافتند نمونه برف‌هایی که از ۱۱ نقطه مختلف این کوه گرفته شده است شامل میکروپلاستیک‌ها هستند و سه مورد از هشت نمونه آب هم آلوده هستند.

حالا موزه هیمالیا قصد دارد پروژه‌ای آغاز کند تا بتواند با کمک آن راه‌حلی برای این معضل پیدا کند.

«تامی گوستافسون»، مسؤول این پروژه و از بنیانگذاران «مرکز ساگارماتا» که یک مرکز اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان و مرکز بازیافت زباله است، می‌گوید هنرمندان خارجی و نپالی در پروژه خلق آثار هنری از زباله‌ها شرکت خواهند داشت.

به این ترتیب با جمع‌آوری زباله‌های کوه اورست و تبدیل آن‌ها به آثار هنری این آثار در یک گالری به نمایش گذاشته می‌شوند تا ضرورت نجات دادن بلندترین کوه جهان از تبدیل شدن به محلی برای انباشته‌شدن زباله‌ها را مورد توجه قرار دهند.

به گفته «گوستافسون» این آثار هنری علاوه بر اینکه جنبه آگاهی رسانی دارند به عنوان سوغاتی فروخته می‌شوند و سود حاصل از آن نیز برای محافظت از این منطقه استفاده خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 470392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.