بورس ۴ دی؛ تزریق امید به بورس با بازگشت دارایکم و پالایشی یکم

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مثبت شدن نمادهای دارایکم و صندوق پالایش با توجه به اعتراضات هفته‌های گذشته بود، در اقدام مدیریتی سیاست گونه بود که موجب شد ارزش معاملات افزایش یابد و تا حدودی امید به بازار تزریق کرد.

محسن رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بررسی روند طی شده در بازار سرمایه امروز شنبه - چهارم بهمن ماه - اظهار کرد: شاخص کل امروز برای سومین روز کاری پیاپی حال خوبی را تجربه کرده و معادل ۳.۲ درصد رشد در سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بازار داشته که نشان دهنده شرایط با ثبات بازار در وضعیت کلی است.

وی افزود: ارزش بازار نیز امروز به چهار تریلیون و ۸۵۹ هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به پایین‌ترین ارزشی که در چهار ماه گذشته تجربه کرد فاصله گرفته و آینده امیدوار کننده‌ای را برای بورس می‌توان تا این زمان پیش بینی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل هم وزن نیز رشد ۱.۷ درصدی داشت که همگرا بودن آن با شاخص کل نشان دهنده حرکت صعودی در کلیت بازار ورود پول مجدد به بازار است، در گزارش‌های پیشین اعلام شد با مثبت شدن شاخص سازها و نمادهایی که از نظر روانی تأثیر زیادی بر سرمایه گذاران دارند، شاخص کل هم وزن نیز روند صعودی پیش خواهد گرفت که این اتفاق تا کنون افتاده است.

رضایی افزود: شاخص بازار فرابورس نیز با ۴۳۷ واحد رشد به ۱۸ هزار و ۴۴۷ واحد رسید که نشان می‌دهد، به طور کلی همه نمادهای بازار تا حدودی مورد توجه قرار گرفته اند و در این روزها شاهد رشد سهام سرمایه گذاران هستیم.

وی ادامه داد: همانطور که در گزارشات قبل رفتار شاخص کل با سال ۹۲ مقایسه شد، با توجه به هارمونی رفتاری در قیمت و زمان شاخص کل ر مقایسه با سال ۹۲، تا کنون روزهای مثبت مورد انتظار اتفاق افتاده و اگر این حرکت ثبات داشته باشد می‌توان به روزهای خوب بورس تا پایان سال امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از جمله اتفاقات مثبت و مورد انتظار بازار این است که صنعت شیمیایی با توجه به اتفاقات مثبتی که این روزها افتاده به صدر ارزش معاملات صنایع رسیده و صنعت خودرو که در روزهای گذشته پیشتاز ارزش معاملات بود، در رتبه دوم قرار گرفته است، صنعت غذایی، بانک‌ها سیمان، فلزات اساسی و انبوه سازی در رده‌های بعدی قرار دارند.

رضایی افزود: بیشترین افزایش ارزش بازار مربوط به نمادهای پارسان، فولاد، فملی، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو که عمدتا نمادهای شاخص ساز بازار هستند بوده و نمادهای وامید، وتوسا، آسیا، پرداخت، سپ، کاما و کدما بیشترین کاهش ارزش بازار را تجربه کرده اند.

وی ادامه داد: بیشترین حجم معاملات مربوط به نمادهای ثبهساز، کمند، آسیا، وتران، س امید، خودرو و کاما بوده و بیشترین ارزش معاملات مربوط به نمادهای کمند، کاملاً، وپست، بوعلی، ثبهساز، غنوش بوده که می‌تواند این نمادهای را مورد توجه سرمایه گذاران قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مثبت شدن نمادهای دارایکم و صندوق پالایش با توجه به اعتراضات هفته‌های گذشته بود، در اقدام مدیریتی سیاست گونه بود که توسط سهامداران عمده و به دستور بخش اقتصادی دولت انجام گرفت و تا حدودی با مثبت شدن این نمادها امیدها به بازار بازگشته و شاهد این هستیم که ارزش معاملات افزایش یافته است.

رضایی افزود: تا اینجای کار به نظر می‌رسد تا چند روز آینده اتفاق خاصی در بازار نیفتد و بازار با ثباتی داشته باشیم البته لازم است سرمایه گذاران از رفتارهای هیجانی خود داری کنند و مسئولان نیز از رفتارهای هیجانی در حوزه تصمیم گیری دست بردارند، زیرا با توجه به ماهیت وجودی سرمایه، محیط سرمایه گذاری باید امن باشد تا سرمایه گذاران به آن اطمینان کنند.

کد خبر 470337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.