محافظان خوراکی ریه‌ها/خواص تغذیه‌ای لبو را بشناسید

نحوه برطرف کردن سردرد گرسنگی، محافظت و پیشگیری از سرطان با تخمه کدو، شناخت خواص تغذیه‌ای لبو، آشنایی با قاتل کبدچرب و محافظان خوراکی ریه‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج یک مطالعه علمی که توسط دانشگاه ملبورن استرالیا انجام شده است، سر درد ناشی از گرسنگی و سر درد ناشی از نامنظم بودن وعده‌های غذایی در مقایسه با سر دردهای ناشی از خستگی، تغییرات آب و هوایی، قاعدگی، مسافرت، هر کدام به ترتیب ۳۱.۰۳ درصد و ۲۹.۳۱ درصد از سردردهای روزانه را شامل می‌شود.

عوامل مختلفی مانند کمبود آب بدن، کمبود کالری و کافئین منجر به کاهش سطح گلوکز در بدن می‌شود که می‌تواند منجر به سر درد گرسنگی شود. وقتی مغز سطح پایین قند خون را حس می‌کند، هورمون‌های خاصی مانند گلوکاگون، کورتیزول و آدرنالین را ترشح می‌کند تا از هیپوگلیسمی یا سطح پایین قند خون بهبود یابد.

عارضه جانبی ترشح این هورمون‌ها سر درد همراه با احساس خستگی، بی حالی یا حالت تهوع است. کمبود آب بدن، کمبود کافئین و غذای کافی می‌تواند بافت مغز را سفت کند و این موضوع گیرنده‌های درد را که باعث سردرد می‌شوند، تحریک می‌کند. افرادی که استرس دارند یا مبتلا به دیابت هستند، از سر و صای شکم رنج می‌برند.

یک مطالعه توسط محققان یونانی نشان داد که ۹۳ درصد افرادی که استرس دارند، سردرد گرسنگی آن‌ها تشدید می‌شود و افرادی که استرس ندارند، بروز سر درد گرسنگی فقط ۵۸ درصد است. گرسنگی و استرس همچنین می‌توانند باعث حملات میگرن شوند. سر درد ناشی از گرسنگی به صورت فشار به دو طرف سر و پیشانی و کشیدگی شانه‌ها و گردن خود را نشان می‌دهد. سردرد گرسنگی با علائمی مانند سر و صدای شکم، خستگی، لرزش دست، سرگیجه، معده درد، تعریق، احساس سرما و مشکلات گوارشی همراه است.

مطالعه‌ای که توسط تیمی از محققان دانشگاه می‌سی سی پی و دانشگاه سین سیناتی در ایالات متحده انجام شد، نشان داد که سردردهای اولیه ممکن است ناشی از برخی بیماری‌های دستگاه گوارش باشد. برخی از مشکلات گوارشی مرتبط با سردردهای اولیه شامل بیماری ریفلاکس معده (GERD)، یبوست، سو هاضمه، سندرم التهاب روده (IBS)، درد شکمی عملکردی و بیماری سلیاک است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند با درمان این بیماری‌ها می‌توان سردردهای ناشی از آن‌ها را متوقف یا تسکین داد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

برای جلوگیری از سردردهای گرسنگی به موقع غذای سالم بخورید، از کنار گذاشتن وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه خودداری کنید، به طور مرتب وعده‌های غذایی کوچک بخورید، از شکلات یا آب میوه‌های شیرین خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون شود و خطر دیابت را افزایش دهد، برای کاهش اثرات منفی گرسنگی، مقدار زیادی آب بنوشید، همیشه میوه‌ای مانند سیب یا پرتقال یا یک جعبه آجیل را در دسترس شما باشد، ماست یا آب میوه نخورید.

متخصصان می‌گویند وقتی معده خالی است، سردردهای گرسنگی شایع است و معمولاً بعد از خوردن غذا از بین می‌رود اما این بدان معنا نیست که گرسنگی تنها علت سردرد است، بنابراین اگر سردردهای مکرر بدون گرسنگی مشاهده شود، ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد که برای تشخیص صحیح و درمان درست نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارد.

محافظان خوراکی ریه‌ها

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند منجر به کاهش التهاب اندام‌های حیاتی از جمله ریه‌ها شود، اظهار کرد: در مقابل، مصرف برخی خوراکی‌ها در طولانی‌مدت، سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیر به ریه‌ها می‌شود، از این رو توصیه پزشکان برای حفظ سلامت ریه‌ها بر مصرف مواد غذایی سالم مانند غلات و میوه‌ها است. ریه‌ها نقشی اساسی در سیستم ایمنی بدن دارند و مصرف مواد غذایی مفید به تقویت ریه‌ها در برابر بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند کرونا کمک می‌کند.

مینا جعفری، افزود: تغذیه مناسب برای پاکسازی ریه‌ها مهم است زیرا وقتی که ریه پاکسازی شود، فشار کمتری به آن وارد می‌شود، بعضی از آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی، اثر مثبتی بر عملکرد تنفسی دارند که در مواد غذایی تازه و میوه‌ها وجود دارند.

وی تصریح کرد: مطالعات متعدد نشان می‌دهد عملکرد ریه در افرادی که فیبر بیشتری می‌خورند، بسیار بهتر از کسانی هستند که فیبر مصرف نمی‌کنند و این فیبر را می‌توان در گندم سبوس‌دار، لوبیای پخته‌شده، دانه‌های چیا، گلابی و کلم بروکلی یافت.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه ارتباط مستقیمی بین مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده و عملکرد ضعیف ریه وجود دارد، گفت: نیتریت‌های مورد استفاده در فرایند فرآوری و نگهداری گوشت ممکن است باعث التهاب و استرس در ریه‌ها شوند و در عین حال نوشیدن یک فنجان قهوه در وعده صبحانه برای ریه‌ها مفید بوده و کافئین ضدالتهاب است و پلی‌فنول‌های موجود در قهوه که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز باعث کاهش استرس و التهاب می‌شوند.

وی ادامه داد: غلات کامل شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دوسر علاوه بر اینکه دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند، منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری بوده که برای سلامت ریه ضروری هستند و غلات تصفیه‌شده مانند آرد و برنج سفید، بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

جعفری اضافه کرد: گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن است که با سلامت ریه ارتباط دارد و خوردن آن در صورت ابتلاء به آسم می‌تواند التهاب مجاری هوایی را بهبود بخشد و در صورت داشتن بیماری انسداد ریوی مزمن احتمال مرگ را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند و توصیه می‌شود روزانه این سبزیجات برای حفظ ریه‌ها از ابتلاء به کرونا مصرف شود و خوردن پیاز به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا نیز مفید است.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: افراد بهتر است در این شرایط کرونایی از مصرف سوسیس و کالباس و سایر غذاهای چرب و آماده پرهیز کنند و کمبود ریزمغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

جعفری توضیح داد: مغزها نیز ویتامین E را در اختیار بدن قرار می‌دهند که حاوی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش التهاب کمک کرده، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و سلامت گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهند. این عمل باعث می‌شود اکسیژن بیشتری در بدن به گردش درآید و از انقباض رگ‌های خونی در ریه‌ها پیشگیری شود.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: بر اساس آخرین مطالعه بررسی مصرف مواد غذایی که هر ۱۰ سال یک بار توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، فاکتورهای تغذیه‌ای می‌تواند به عنوان عوامل خطر در بیماری‌های غیر واگیر مؤثر باشند و اکنون نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت ۱۸ سال به بالا در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

با قاتل کبد چرب آشنا شوید

محققان دریافتند رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز چربی درون کبد را بیش از سایر رژیم‌های سالم کاهش داده و شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی را به کمتر از نصف تقلیل می‌دهد. در این تحقیقات تأثیر رژیم‌های غذایی سالم از جمله رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز بر کاهش چربی کبد با کمک ۲۹۴ داوطلب بالای ۵۰ سال مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز با کاهش ۳۹ درصدی چربی کبدی بیشترین تأثیر را داشته و رژیم غذایی مدیترانه‌ای سنتی با ۲۰ درصد کاهش چربی کبد و سایر رژیم‌های غذایی سالم با حدود ۱۲ درصد کاهش چربی کبد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. رژیم مدیترانه‌ای سبز نوعی رژیم مدیترانه‌ای است که در آن مصرف گوشت قرمز کاهش و مصرف مواد مغذی گیاهی افزایش می‌یابد.

به این ترتیب کمبود پروتئین ناشی از کاهش مصرف گوشت از طریق گیاهان غنی از پروتئین، تأمین می‌شود. این نوع رژیم در مقایسه با رژیم سنتی مدیترانه‌ای مزایای بیشتری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال می‌توان به بهبود متابولیسم بدن، بهبود وضعیت سلامت قلب، مدیریت وزن و مدیریت قند خون اشاره کرد.

در این نوع رژیم انواع توت‌ها، انواع لوبیا، مغزها، سویا و سبزیجات که منابع سرشار آنتی اکسیدان، فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین گیاهی هستند، به مصرف می‌رسد. کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری به وجود می‌آید. با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه‌ای به نام کبد چرب به وجود می‌آید.

دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل به وجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلاء به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلاء به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سو تغذیه هستند.

خواص تغذیه‌ای لبو را بشناسید

لبو انرژی کمی دارد، و فرم خام آن منبع عالی فولات است، ضمن آنکه تأمین کننده مقادیری آهن است. وزن سه لبوی پخته شده کوچک حدود ۱۰۵ گرم است که این مقدار حدود ۵۳% از فولات مورد نیاز روزانه توصیه شده بدن را تأمین می‌کند.

همواره از لبوهای سفت، تازه و کاملاً قرمز استفاده کنید. لبوهای کوچک معمولاً تُردتر هستند. لبو را می‌توان به مدت ۴ تا ۵ روز در یخچال نگهداری کرد. لبو را به خوبی بشویید و مراقب باشید که در این مرحله پوست آن کنده نشود. لبو را می‌توان به صورت پخته، کبابی و آب پز مصرف نمود. هنگام پخت آب پز می‌توانید یک قاشق غذاخوری نمک به یک کیلو گرم لبو اضافه کنید.

لبو را می‌توان به صورت سرد در سالاد و پخته در سوپ مصرف کرد. برگ لبو را می‌توان مانند برگ اسفناج پخت و مصرف نمود. طریقه طبخ لبو بر اثربخشی مواد مغذی آن مؤثر است. یونانی‌ها و رومیان باستان از لبو برای کاهش تب استفاده می‌کردند. مدت‌هاست که خاصیت تصفیه کنندگی لبو توسط درمان گران گیاهی شناخته شده است. ضمناً معتقدند که لبو باعث تحریک کبد، کلیه، مثانه، طحال، روده و تحریک سیستم لنفاوی می‌شود.

همچنین سیستم ایمنی را در مبارزه با ویروس‌ها تقویت می‌کند. طب چینی لبو را برای تقویت عملکرد قلب و آرام کردن روح، تصفیه خون، درمان کم کاری کبد مؤثر می‌دانند. همچنین لبو برای تنظیم هورمون‌ها در دوران یائسگی زنان استفاده می‌شود… از آنجایی که مقدار اسید فولیک موجود در لبو بسیار بالاست، این سبزی می‌تواند در کاهش خطر بیماری قلبی عروقی بسیار مفید باشد. در واقع دریافت کافی فولات باعث کاهش سطح هموسیستئین، که از عوامل خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی است، می‌گردد.

لبو دارای فیبر محلولی است که به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می‌کند. در ضمن کاروتنوئیدها و فلاونوئیدهای موجود در لبو نیز از تشکیل کلسترول LDL و تخریب دیواره سرخرگ‌ها که به دنبال اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که مصرف لبو در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی مؤثر است.

از آنجا که نمایه گلیسمی (GI) لبو ۶۴ است، بنابراین به سرعت هضم و جذب جریان خون می‌شود و قند خون را بلافاصله افزایش می‌دهد. از این رو، لبو از جمله مواد غذایی است که برای ورزشکاران بعد از انجام تمرینات سنگین ورزشی و به منظور تأمین ذخیره انرژی عضلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسیار مناسب است. ارزش غذایی لبوی پخته در سوپ و یا ترشی لبو تفاوتی با انواع آب پز و کبابی شده ندارد.

محافظت و پیشگیری از سرطان با تخمه کدو

تخمه کدو یکی از دانه‌های مورد علاقه بسیاری از افراد است که انواع مختلفی دارد و به دلیل فواید و طعم خوبی که دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است. این تخمه خواص زیادی دارد از جمله: حاوی ویتامین E است که به بهبود سریع زخم‌ها کمک می‌کند. حاوی درصد بالایی از منیزیم و فسفر است که به تقویت استخوان‌ها و محافظت در برابر پوکی استخوان کمک می‌کند. یکی از منابع غذایی است که از طریق آن می‌توانید فیبر به‌دست آورید و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود دهید.

این نوع از تخمه یکی از آجیل‌هایی است که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند، زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان و روی است که برای کنترل فشار خون بالا مفید است. حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که یکی از بهترین اسیدهای مورد نیاز یک زن باردار به شمار می‌رود. به تقویت توانایی‌های ذهنی و افزایش چشمگیر تمرکز کمک می‌کند.

تخمه کدو به شما کمک می‌کند تا از خود در برابر سرطان محافظت کنید، زیرا از تقسیم سلول‌ها که منجر به تومورهای سرطانی می‌شود جلوگیری می‌کند. تخمه کدو دارای اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا ۳ است که پوست را مرطوب نگه می‌دارد.

کد خبر 470329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.