جلوگیری از افزایش پرونده‌ها در دادگستری با تقویت حوزه پیشگیری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: امروز مسئولیت ما نسبت به مردم، دستگاه قضایی و رئیس قوه قضائیه چند برابر است و معاونان پیشگیری باید به عنوان مسئولان بدون مرز، هر جا و در هر زمینه که امکان آن فراهم باشد به میدان آمده و نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، دومین همایش معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها، در رابطه با نسخه ارتقا یافته سند تحول قضائی و برنامه‌های سال ۱۴۰۰ به صورت ویدئو کنفرانس با حضور محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، قائم مقام و مدیران کل در سالن معاونت برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در این نشست با اشاره به سند تحول قوه قضائیه، افزود: ظرف یکی دو سال گذشته تحولات بزرگی در قوه قضائیه رخ داده است، که اگر به مفاد و محتوای این اسناد دقت کنیم شاهد یک نگاه تحولی جدی، سودآور و مؤثر به حال ملت و دولت خواهیم بود.

الفت در خطاب به معاونین استان‌ها، تأکید کرد: همه باید برای تهیه و تولید برنامه‌های این سند تلاش کنیم، تا با غیرت، حساسیت، تعصب و همیت سازمانی برنامه‌ها را به نحو شایسته اجرا شود. همچنین تدوین برنامه ۱۴۰۰ باید مبتنی بر سند تحول قضائی باشد.

این مقام عالی قضائی با اشاره به نقش نهادهای داوری و میانجی‌گری، گفت: قوه قضائیه از ایجاد، توسعه و تکامل نهادهای مستقل داوری و میانجی‌گری حمایت می‌کند و الزاماً به دنبال تصدی‌گری در این حوزه‌ها نیست. اما چون عملکرد مثبت و دقیق این نهادها در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها مؤثر است، این انتظار از قوه قضائیه می‌رود که بر آرا صادره از این نهادها کماکان نظارت داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ادامه از توجه ویژه‌ای که رئیس دستگاه قضا به مبحث پیشگیری و معاونت پیشگیری دارد اشاره کرد، افزود: باید حوزه پیشگیری را قوی کرد، فعالیت‌ها را توسعه داد و مانع از افزایش پرونده در دادگستری‌ها شد.

وی همچنین به معاونان پیشگیری استان‌ها خاطرنشان شد: که با همکاری مدیران زندان‌ها، بازرسی از زندان، سلول و بندها را در دستور کار خود قرار دهند.

در این ویدئو کنفرانس معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران و هرمزگان به تشریح، تبیین عملکرد و اقدامات استان خود پرداختند.

کد خبر 470293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.