شهردار اراک در یک قدمی استیضاح

طرح استیضاح شهردار اراک با هشت رای تقدیم هیات رییسه شورای اسلامی شهر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیرماه سال جاری بود که اکثریت اعضا بر استیضاح محمدکریم شفیعی شهردار اراک اصرار داشتند اما در روز جلسه علنی که قرار بود شهردار استیضاح شود رویه تغییر کرد و ابتدای جلسه چهار نفر از هشت عضوی که بر استیضاح تاکید داشتند در نامه‌ای اعلام کردند منصرف شده و خواستار خارج شدن موضوع استیضاح از دستور کار شورا هستند.

همان زمان گفته شد که این اقدام در پی نامه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان مرکزی خطاب به اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر بوده که در آن ضمن تمجید از عملکرد شورای پنجم، استیضاح شهردار برخلاف صلاح شهر و شهرداری اراک دانسته شده بود.

با وجود این، انتقادات همچنان به عملکرد شهردار ادامه داشت و پس از آنکه شفیعی در یک برنامه رسانه‌ای سخنانی بر زبان آورد که برخی آن را هتک حریم دو عضو زن شورا دانستند، بار دیگر شوراباور نبودن وی که دلیل اصلی انتقادات بود مطرح شد.

در نهایت امروز خبری منتشر شد که بر اساس آن، ایرج رضایی، محمدحسین فدایی، حامد آجرلو، علیرضا مرادی، علی جعفر محصولی، طوفان محمدی، فرزانه رحمتی، پیمان رشیدی هشت تن از اعضای شورای شهر اراک در نامه‌ای خواستار رسیدگی به اتفاقات شهرداری و استیضاح شهردار اراک شدند.

اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک سوالاتی از شهردار داشتند که در پاسخ کتبی قانع نشدند و درخواست پاسخ شفاهی داشتند اما شهردار در جلسه پاسخ به سوال حضور پیدا نکرد و در نتیجه اعضای شورا طرح استیضاح شهردار را به هیئت رئیسه ارائه دادند.

رئیس شورا از شهردار جانبداری می‌کند

علی جعفر محصولی عضو شورای شهر اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره گفت: اعضای شورای شهر سوالات خود از شهردار را به صورت کتبی و شفاهی مطرح کردند، پاسخ شهردار قانع کننده و کامل نبود، و طی این دو هفته نیز برای دفاع از خود، در شورا حضور پیدا نکرد در نتیجه طرح استیضاح شهردار با هشت رأی به هیأت رئیسه شورای شهر اراک تقدیم شد.

وی افزود: رئیس شورای شهر همکاری لازم را انجام نداد و طرح استیضاح در دستور کار این هفته شورا قرار نگرفت. وقتی ما اعضای شورا قانع نشدیم و طرح سوال کردیم رئیس شورا باید این مساله را که هفته قبل صورتجلسه شده بود به اطلاع فرمانداری می‌رساند در حالی که این کار تا این لحظه نشده است و طرح استیضاح در دستور کار این هفته شورا قرار نگرفته است، ما در حال پیگیری هستیم تا روال قانونی استیضاح انجام شود.

وی در توضیح دلایل استیضاح شهردار اراک افزود: دلایل بسیار وجود دارد از جمله اینکه شهردار اراک شوراباور نیست، دلیل دیگر اینکه اتفاقاتی در شهرداری اراک رخ داده که شهردار منکر آن می‌شود و دیگر مشکلات که در نامه مربوطه مطرح شده است.

محصولی اظهار کرد: شهردار اراک هفته پیش برای پاسخگویی در جلسه شورا حاضر نشد و می‌توان گفت رئیس شورا با حالت جانبدارانه ای گفت "شهردار ساعت پنج در جلسه حاضر خواهد شد" در صورتی که شهردار اصلاً در شهر نبود که بخواهد در جلسه حاضر شود که این مساله نیز تخلف محسوب می‌شود و جای بحث دارد.

وی ادامه داد: شهردار بدون گرفتن مرخصی از رئیس شورا نمی‌تواند از حوزه استحفاظی خود خارج شود، حال ایشان یا با مرخصی از شهر خارج شده یا بدون مرخصی، اگر این خروج از شهر با مرخصی بوده چرا رئیس شورا اعلام کرد که وی ساعت پنج در جلسه حضور پیدا می‌کند؟ چرا وقتی در جلسه طرح سوال شده، به شهردار مرخصی داده شده و اجازه خروج از شهر داده شده است؟ اگر هم این کار بدون گرفتن مرخصی انجام شده باشد که شهردار متخلف است.

وی با بیان اینکه طرح استیضاح در دستور کار این هفته شورا قرار نگرفته، گفت: اعضای شورای شهر در مورد سوالات خود از شهردار قانع نشده و پیگیر این موضوع هستند و در هفته آینده قطعاً طرح استیضاح شهردار باید در دستور کار قرار بگیرد.

نبود شفافیت در عملکرد بودجه‌ای شهردار

ایرج رضایی، عضو دیگر شورا نیز در خصوص طرح استیضاح شهردار اظهار کرد: وقتی که طرح استیضاح شهردار اراک شش ماه پیش از دستورکار شورا خارج شد، به او برای جبران موارد مطرح شده فرصت داده شد اما این‌بار سوالات از شهردار جدی‌تر مطرح شده است.

وی نبود شوراباوری و اعتماد نداشتن به برنامه‌های شورا را مهم‌ترین دلیل استیضاح شهردار دانست و گفت: نه تنها موارد قبلی توسط شهردار اراک جبران نشد بلکه موارد جدیدی نیز اضافه شده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر اراک نبود شفافیت در عملکردهای بودجه‌ای شهردار را یکی از دلایل استیضاح او عنوان کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای شهر و طبق بخشنامه بودجه، کمیته تخصیص بودجه باید با حضور دو عضو شورا تشکیل شود اما در حالی که سال رو به اتمام است، شهردار هیچ‌کدام یک از اعضای شورا راحتی یک بار هم به این جلسات دعوت نکرده است.

رضایی گفت: عملکرد درآمد و هزینه‌ای شش ماهه نخست سال شهرداری نیز هنوز به تأیید اعضای شورا نرسیده است.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال پس گرفتن طرح استیضاح در صورت درخواست مشابه تیرماه از سوی بزرگان اصلاح‌طلب شهر، توضیح داد: در شورا دنبال این نبوده‌ایم که توصیه کسی را قبول کنیم، آن زمان توصیه‌های مختلف به دست شورا رسید و با بررسی این موارد مصلحت شورا، شهر و شهرداری را در این دیدیم که به شهردار فرصت بدهیم تا شاید به مسیر شوراباوری بازگردد اما بیش از این بخواهیم صبر کنیم فرصت‌سوزی کرده‌ایم.

وی در خصوص تأثیر مصاحبه شهردار درباره دو عضو زن شورای شهر در ارائه طرح استیضاح، گفت: من چندان به این موضوع توجهی ندارم چون نگاه اعضای شورا به طرح استیضاح شخصی نیست؛ البته همین عامل نیز جای انتقاد دارد چون شهردار حق ندارد به اعضای شورا توهین کند؛ امروز به این عضو توهین می‌شود و فردا به یکی دیگر از نمایندگان مردم توهین می‌شود با وجود این، مصاحبه شهردار دلیل استیضاح نیست.

کد خبر 470263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.