پشت پرده انفجارهای بغداد چیست؟

کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: آمریکا با ایجاد ناامنی‌ در عراق می‌خواهد این موضوع را القا کند که حضور نظامی نیروهایش در این کشور ضروری است و به همین دلیل خروج آنها را به تعویق بیندازد.

فرزان شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد انفجارهای بغداد اظهار کرد: عراق طی سال‌های گذشته پس از انهدام گروهک داعش، شاهد آرامش و امنیتی نسبی بود و بر همین اساس در شهرهای بزرگ این کشور هیچ حادثه‌ای رخ نداد و عمده حملات ایذایی افراد داعش نیز محدود به مناطق مرزی عراق بود.

وی افزود: انفجار اخیر در شهر بزرگ بغداد در طی سال‌های گذشته بی سابقه بود و شاهد واکنش‌های متعدد بین‌المللی به آن بودیم که عمدتاً این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ادامه داد: داعش به صورت رسمی مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت؛ زیرا بر اساس گزارش‌ها، عناصر انتحاری این گروهک تروریستی با حضور در مناطق پرجمعیت شهر بغداد، دست به این عملیات ناجوانمردانه زده اند.

شهیدی یادآور شد: اینکه داعش پس از انهدام در سال ۲۰۱۷ توانسته احیا شود و در شهرهای بزرگی مانند بغداد نفوذ کند و اینگونه عملیات‌های تروریستی را انجام دهد، جای بحث و بررسی دارد؛ زیرا بر اساس اظهارات مقامات امنیتی عراق، نیروهای نظامی این کشور نسبت به پایان تحرکات تروریستی دچار غفلت و خوشبینی شده اند و به همین دلیل این حادثه تروریستی رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده نیروهای مسلح این کشور پس از این اقدام تروریستی داعش را تهدید کرد و گفت که با عناصر این گروهک تروریستی مقابله می‌کند و مانع تکرار این گونه حوادث در عراق می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: برخی تحلیلگران عراقی همزمانی‌ این حادثه را با ورود جو بایدن به کاخ سفید مرتبط می‌دانند و معتقدند چون شکل‌گیری داعش در زمان دولت اوباما رخ داد، اکنون نیز با روی کار آمدن مجدد دموکرات‌ها، این اتفاقات در عراق رخ داده است.

شهیدی ادامه داد: در پشت پرده این اقدام تروریستی، متحدان منطقه‌ای آمریکا دست دارند؛ زیرا برخی کشورهای منطقه‌ای مانند عربستان و رژیم صهیونیستی سیاست‌های ایجاد آشوب در عراق را در طی سال‌های گذشته دنبال می‌کنند و نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی و تکفیری دارند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آمریکا با ایجاد این ناامنی‌ها در عراق می‌خواهد این موضوع را القا کند که حضور نظامی نیروهایش در این کشور ضروری است و به همین دلیل خروج آنها را به تعویق بیندازد.

کد خبر 470247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.