تفکیک غیر بهداشتی زباله در بوشهر

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر گفت: در حال حاضر، زباله‌ها در مقصد و به وسیله نیروی انسانی تفکیک می‌شود که روشی غیربهداشتی است.

به گزارش ایمنا، مسعود غلامزاده‌فرد اظهار کرد: جمع‌آوری زباله در شهر بوشهر به صورت تقریباً مکانیزه انجام می‌شود و روزانه به طور میانگین حدود ۱۷۰ الی ۱۸۰ تُن زباله در شهر بوشهر تولید می‌شود که متأسفانه این رقم بسیار بالایی است، تولید این حجم از زباله در محدوده شهری بوشهر و مناطق نظامی مثل پایگاه هوایی و دریایی و مجتمع‌های مسکونی آن‌ها است که به وسیله کارگران و ماشین آلات جمع‌آوری و به سایت دفن زباله منتقل می‌شود.

وی با اشاره به نیاز خرید دستگاه بازیافت برای مرکز استان بوشهر ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده با شهردار و پیش بینی ردیف بودجه در سال آینده، قرار بر خرید یک دستگاه ۲۵۰ تنی بازیافت شده است که از طریق آن زباله‌ها بازیافت خواهند شد با این روش، زباله‌های تر جداسازی شده و روی آن عملیات کود کمپوست انجام می‌شود و حتی در صورت تولید نشدن کمپوست، حجم زباله‌هایی که دفن می‌شوند بسیار کاهش خواهد یافت.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر افزود: برآوردهای مالی برای خرید دستگاه بازیافت در حال انجام است و از کارشناسان این حوزه برای ارزیابی و بازدید از سایت پسماند دعوت شده است با توجه به شرایط کنونی، حداقل مبلغ ۱۰ الی ۱۵ میلیارد تومان برای خرید این دستگاه پیش بینی می‌شود.

غلامزاده‌فرد اضافه کرد: تفکیک زباله‌ها در دو حالت تفکیک از مبدأ و تفکیک در مقصد انجام می‌شود در حال حاضر، تفکیک زباله‌ها در مقصد و به وسیله نیروی انسانی انجام می‌شود که روشی بسیار غیربهداشتی است، کارگران با باز کردن کیسه‌های زباله و تفکیک آن، مراحل پیش از دفن را انجام می‌دهند با ایجاد کارخانه‌های کمپوست و دستگاه‌های سرندو، روش‌های تا حدودی بهداشتی‌تر در دسترس خواهد بود.

وی ضرورت انجام چرخه بازیافت را یادآور شد و گفت: زباله در واقع به نام طلای کثیف شناخته می‌شود و ارزش اقتصادی زیادی دارد و باید به چرخه تولید بازگردد در برخی از کشورهای حتی زباله را وارد می‌کنند تا بتوانند از این مواد بازیافتی در چرخه تولید استفاده کنند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر تصریح کرد: تا سال گذشته، این بازیافت در قالب قرارداد با پیمانکار انجام می‌شد که منجر به درآمدزایی خوبی برای شهرداری و پیمانکار می‌شود و متأسفانه امسال برای این موضوع پیمانکاری گرفته نشده و مغفول مانده است.

غلامزاده فرد اظهار کرد: در آشپزخانه منازل به طور عام، فقط یک سطل زباله وجود دارد که همه زباله‌ها به آن ریخته می‌شود و نهایتاً ساعت ۹ شب به در منزل منتقل می‌شود در صورتی که اگر تفکیک از مبدأ انجام شود، پر شدن سطل زباله منزل چهار یا پنج روز زمان خواهد برد؛ پر کردن سطل زباله با کارتن، مقوا، پلاستیک، قوطی و… حجم پسماند را بسیار افزایش می‌دهد در صورتی که اگر این تفکیک انجام شود، حجم زباله‌های تر بسیار کمتر از میزان فعلی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تفکیک از مبدأ بحثی فرهنگی و آموزشی است و باید به صورت پله پله به خانواده‌ها آموزش داده شود، ادامه داد: آموزش‌های مقطعی نتیجه بخش نیست و در هر زمانی می‌بایست خلاقیت‌های زیادی در این حوزه صورت بگیرد، امکانات و مشوق‌ها نیز موجب ترغیب بیشتر مردم به این موضوع می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر با اشاره به سابقه وجود طرح تفکیک از مبدأ در بوشهر عنوان کرد: در سال‌ها پیش، زیرساخت‌های تفکیک از مبدأ در بوشهر اجرا شد چهار غرفه نیمه تعطیل به هشت غرفه فعال افزایش یافت؛ با انجام مطالعات علمی، بر اساس جمعیت، نوع مناطق مسکونی، برخورداری و… بلوک‌بندی مناطق صورت گرفت و بسته‌های آموزشی نیز تهیه شد در مرحله بعد ۲۰ نفر از نیروهای جوان و دانشگاهی به عنوان آموزشیار سازمان پسماند شروع به فعالیت کرده و با مراجعه حضوری و چهره به چهره، به آموزش شهروندان پرداختند.

غلامزاده فرد اضافه کرد: با انجام آموزش حضوری، کارت اشتراک حضوری نیز به شهروندان تحویل داده شد و برنامه جمع‌آوری در اختیار شهروندان قرار گرفت در مجتمع‌های مسکونی بزرگ نیز ایستگاه‌های بازیافت شامل چندین مخزن بزرگ برای کارتن، قوطی، پلاستیک، شیشه و PET قرار گرفت، شهروندان نیز می‌توانستند با تحویل مواد بازیافتی خود به ماشین‌های بازیافت، پلاستیک زباله دریافت کنند و یا با مراجعه به غرفه‌های بازیافت در سطح شهر، اجناس موجود در غرفه را تهیه کنند.

وی در خصوص فرجام این طرح گفت: یکی از وظایف سازمان پسماند شهرداری‌ها در کشور، توجه به مسئله تفکیک از مبدأ است و در صورت عملیاتی شدن آن، تناژ زباله تولیدی کاهش چشمگیری خواهد یافت. متأسفانه این طرح که زمان زیادی برای عملیاتی کردن آن صرف شده بود، در سه سال اخیر به حال خود رها شد و هم اکنون با دل‌زدگی شهروندان مواجه هستیم.

غلامزاده‌فرد افزود: همکاری مردم بوشهر با طرح تفکیک از مبدأ بسیار مثبت بود و استقبال از این طرح باعث آن شده بود تا بتوانیم تفکیک از مبدا را وارد مراحل بالاتری کنیم که متأسفانه این موضوع به طور کلی رها شد. اقدامات این حوزه به نحوی بود که حتی می‌توانستیم در قرارداد خدمات شهری (جمع‌آوری زباله) نیز کاهش هزینه چشمگیری را ایجاد کنیم که تغییرات مدیریتی این برنامه را نافرجام گذاشت.

منبع: ایسنا

کد خبر 470219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.