۱۰ نکته برای نوشتن گزارش درباره خودکشی

«خودکشی» یکی از آسیب‌های اجتماعی است که رسانه‌ها در پرداختن به آن همواره با چالش‌های جدی مواجه هستند؛‌ زیرا برخی محققان اعتقاد دارند که انتشار اخباری درباره خودکشی افراد این آسیب را گسترش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوشتن درباره خودکشی، یکی از دشوارترین چالش‌ها برای خبرنگاران بوده است، خبرنگار در برخورد با خودکشی افراد بین یک دو راهی قرار می‌گیرد. برخی پژوهشگران و روان‌پزشکان اعتقاد دارند که خودکشی یک آسیب اجتماعی با قدرت سرایت است که هرچه بیشتر درباره آن صحبت شود در جامعه گسترده‌تر می‌شود. از همین روی رسانه‌ها و خبرنگاران در مواجه با اخبار مرتبط با خودکشی باید بسیار وسواس به خرج دهند.

بیمارستان samaritans (ساماریتان) ۱۰ نکته کلیدی برای روزنامه‌نگاران در تهیه گزارش‌های مرتبط به خودکشی آورده است، که به شرح زیر است:

۱- روش‌های خودکشی را گزارش نکنید برای مثال در تیتر ننویسید که فرد خودش را حلق‌آویز کرده است.

۲- در متن گزارش خود منابع و راهنماهای حمایتی را برای پیشگیری از خودکشی معرفی کنید. این کار می‌تواند کسانی را که به فکر خودکشی هستند را تشویق کند کمک بگیرند و با این کار شاید جان‌هایی نجات پیدا کنند.

۳- از به کار بردن کلمات و ادبیاتی که به خودکشی ارزش عاطفی می‌بخشد یا آن را باشکوه جلوه می‌دهد پرهیز کنید.

۴- به نقطه مشخص یا مکانی که برای خودکشی مشهور است اشاره نکنید. ننویسید که فلان مکان به خاطر خودکشی مورد توجه است و از ارائه اطلاعاتی مانند بلندی یا پل یا پرتگاهی که برای این منظور استفاده می‌شود خودداری کنید.

۵- از انتشار تصاویر و ویدئوهای دراماتیک و عاطفی و احساس خودداری کنید. انتشار بیش از حد تصاویر می‌تواند مرگ را فریبنده نشان دهد یا باعث شود اشخاص آسیب‌پذیر با فرد متوفی احساس همذات‌پنداری کنند.

۶- خبر و گزارش‌های مربوط به خودکشی را برجسته نکنید. به صورت جنجالی به آن نپردازید و صفحه اول رسانه را به آن اختصاص ندهید، در متن گزارش به سوابق خودکشی اشاره نکنید.

۷- در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی با احتیاط رفتار کنید. از ذکر نام یا لینک به نظرات یا وب‌سایت‌هایی که موضوع خودکشی را جذاب نشان می‌دهند خودداری کنید. در گزارش‌ها و خبرهای خودکشی بخش نظرات را باز نگذارید.

۸- از اشاره به محتوای یادداشت خودکشی یا پیام‌های اینچنینی که فرد از خودش باقی گذاشته پرهیز کنید. احتمال دارد با این محتوا کسانی با فرد درگذشته احساس همذات‌پنداری کنند. این موضوع می‌تواند خودکشی را رمانتیک جلوه دهد یا باعث ناراحتی خانواده فرد متوفی شود.

۹- حدس و گمان درباره دلیل خودکشی می‌تواند این موضوع را ساده جلوه دهد و باید از آن خودداری کرد. خودکشی بسیار پیچیده است و در بسیاری اوقات چندین عامل یا رویداد ممکن است کسی را به سمت خودکشی بکشاند.

۱۰- جوان‌ها بیشتر از دیگران مستعد دست زدن به خودکشی‌اند. وقتی خودکشی یک جوان را گزارش می‌کنید موضوع را برجسته نکنید. عکس‌هایش را مکرراً استفاده نکنید. از زبان احساسی و رمانتیک استفاده نکنید. یک رویکرد باملاحظه و متکی بر واقعیت بسیار سالم‌تر است. در پوشش موضوع خودکشی اشاره به راه‌های پیشگیری می‌تواند خطر رفتار منجر به خودکشی را کاهش دهد. به منابع و سازمان‌های حمایتی به صورت مستقیم و روشن اشاره کنید.

کد خبر 470199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.