آینده حمل و نقل عمومی تا سال ۲۰۲۴

انتظار می‌رود که تا چند سال آینده، در پی افزایش چشمگیر جمعیت، گرایش برنامه‌ریزان به استفاده از استراتژی‌های مدرن در حمل و نقل عمومی، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر، تغییرات قابل توجهی در بازار وسایل حمل و نقل عمومی به وجود آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، منطقه آسیا_اقیانوسیه و کشورهای اروپایی از پیشروان نوآوری و بهبود زیرساخت‌های خود به شمار می‌روند که با تمام توان در تلاشند خدمات بهتری در زمینه حمل و نقل ارائه دهند تا میزان انتشار کربن را به حداقل برسانند. برنامه‌ریزان در شهرهای مختلف این مناطق تا کنون برای مدرن‌سازی و ایجاد حمل و نقل پاک اقدامات زیادی کرده و به موفقیت‌های قابل توجهی در این خصوص دست یافته‌اند. از اختراع انواع وسایل حمل و نقل الکتریکی گرفته تا ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، شهرهای اروپایی و منطقه آسیا_اقیانوسیه در چند سال اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است. اما در پی افزایش چشمگیر جمعیت، گرایش برنامه‌ریزان به استفاده از استراتژی‌های مدرن در حمل و نقل عمومی، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ آینده‌ای متفاوت در پیش روی وسایل حمل و نقل عمومی باشد.

سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌ها

یکی از چالش‌هایی که بسیاری از برنامه‌ریزان شهری در زمینه پیشرفت حمل و نقل عمومی با آن مواجه هستند انتخاب سرمایه‌گذاری در بزرگراه‌ها یا خودروها است. بدیهی است که در پی افزایش چشمگیر وسایل حمل و نقل، چه عمومی یا خصوصی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جدید یک ضرورت به نظر می‌رسد و مهم‌تر از افزایش بودجه برای تامین وسایل نقلیه به حساب می‌آید. اما می‌توان به گونه‌ای دیگر این مسئله را تجزیه و تحلیل کرد؛ چنانچه پیاده‌راه‌های جدیدی در سراسر شهرها ایجاد شده و حمل و نقل عمومی تغییرات چشمگیری متحمل شود، آنگاه آیا گرایش مردم به تغییر نوع تردد تحت تأثیر تغییرات جدید قرار می‌گیرد؟ در صورت تغییر گرایش مردم، پیاده‌روی بیشتر مورد استقبال شهرنشینان قرار می‌گیرد یا اینکه تمایل به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد؟

شهروندان بریتانیایی در این زمینه تجربیات زیادی کسب کرده‌اند؛ به عنوان مثال، پس از ایجاد یک خیابان جدید در گلاسکو، کلانشهری در اسکاتلند، مالکیت خودروها در منطقه به طور قابل توجهی تغییر پیدا کرد. همزمان با این رویداد، خیابان بزرگی در کلانشهر کمبریج انگلستان به وجود آمد که در آن، مسیرهایی نیز به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی اختصاص داده شد. در نتیجه این رویداد هر روز بر تعداد افرادی که به سمت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اتوبوس‌های عمومی روی می‌آوردند افزوده شد تا اینکه استفاده از خودروهای شخصی به حداقل رسید.

این اتفاقات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بدون ایجاد تغییر در زیرساخت‌ها، نمی‌توان تغییری در سیستم‌های حمل و نقل عمومی به وجود آورد.

آینده حمل و نقل عمومی

بدون شک تا سال ۲۰۲۴ حمل و نقل عمومی به طور قابل توجهی تکنولوژی‌محور خواهد شد. از مهم‌ترین تغییرات تکنولوژیک که تا کنون در زمینه حمل و نقل عمومی اتفاق افتاده است می‌توان به خرید بلیط به صورت آنلاین و سایر تکنولوژی‌هایی که از طریق گوشی‌های تلفن همراه هوشمند جهت تسهیل تردد روزانه صورت گرفته است اشاره کرد. علاوه بر این استفاده از کلان داده برای بهینه‌سازی مسیرها و زمان‌های تردد وسایل حمل و نقل عمومی یا خصوصی به ایجاد یک سیستم خودکار منجر خواهد شد. برنامه‌ریزی هوشمند ترافیکی، تردد ایمن و کارآمد خودروها را تضمین خواهد کرد و مردم را به سمت استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی، نسبت به خودروهای شخصی سوق خواهد داد.

مهم‌ترین عناصر تکنولوژی محور در سیستم‌های حمل و نقل عمومی

بهبود زیرساخت‌های ترافیکی. یکی از عواملی که برنامه‌ریزان شهری برای توسعه زیرساخت‌های تکنولوژی محور باید مورد توجه قرار دهند، بهبود زیرساخت‌های ترافیکی است. مدیریت هوشمند چراغ‌های راهنمایی، ایجاد مسیرهای جدید دوچرخه‌سواری و بهبود دسترسی برابر شهروندان به ایستگاه‌های اتوبوس از مؤثرترین اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.

ترویج بلیط‌های هوشمند از طریق گوشی‌های تلفن همراه. برنامه‌ریزان شهری می‌توانند به جای ارائه بلیط‌های کارتی یا کاغذی به شهروندان، نرم‌افزارهایی ایجاد کنند که مردم با نصب آن‌ها روی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه خود، به صورت اینترنتی به خرید و استفاده از بلیط‌ها بپردازند. به عنوان مثال، این رویکرد در دوران شیوع کووید -۱۹ که رعایت فاصله اجتماعی یک ضرورت به شمار می‌رود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. هم اینک در بسیاری از شهرهای جهان، مردم به صورت اینترنتی بلیط‌های وسایل حمل و نقل عمومی را خریداری می‌کنند و همین امر انتشار ویروس کرونا در صف‌های طولانی خرید بلیط از باجه‌ها را به حداقل رسانده است.

کد خبر 470176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.