از خداحافظی با سوخت فسیلی تا سلام بر حمل و نقل لوله‌ای

تنها چند ماه دیگر تا آغاز قرن جدید زمان باقی مانده است ،۱۴۰۰ آغاز سال که نه آغاز قرنی جدید خواهد بود که با توجه به پیشرفت سریع علم شاید نتوانیم به راحتی آینده‌ای را در حوزه‌های مختلف متصور شویم.

به گزارش ایمنا، تصور اینکه جهان در قرن آتی چگونه خواهد بود؟، رفتار و نحوه زندگی مردم، استفاده از منابع انرژی، منابع طبیعی و… چگونه خواهد بود، شاید کمی سخت باشد. یکی از موضوعاتی که همواره در تصور چشم‌انداز آن ابهام وجود دارد "حمل و نقل" است. علم روز به روز در حوزه‌های مختلف در حال پیشروی است و همین حالا نیز به نظر می‌رسد با آمدن تاکسی پرنده، مترو و قطارهای برقی علم حمل و نقل در بالاترین مرتبه خود قرار دارد اما باز هم جای سوال است انسان تا کجا می‌تواند با یاری گرفتن از ذهن خلاق و علم، صنعت حمل و نقل را فراتر ببرد که سعی کردیم در این مصاحبه در مورد چشم‌انداز حمل و نقل عمومی در قرن آتی بپردازیم. این گفتگو را که پیش‌تر در «چهاردهمین شماره مجله الکترونیک شهر گاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

محمود صفارزاده کارشناس حوزه حمل‌ونقل در گفت‌وگو با شهرگاه در مورد چشم‌انداز حمل و نقل عمومی در قرن پیش‌رو می‌گوید: در حال حاضر تمرکز سرویس‌های حمل و نقل عمومی بر استفاده از وسایل انبوه بر است که به نظر می‌رسد همین تمرکز یعنی استفاده از سرویس‌های انبوه بر در سال‌های آتی نیز با توجه به افزایش جمعیت مورد توجه قرار گیرد اما قطعاً در زمینه افزایش سرعت و ظرفیت جابه‌جایی مسافران، شاهد بروز انقلابی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً استفاده از تکنولوژی قطارهای مغناطیسی در آینده به عنوان اولین گزینه مورد تاکید قرار خواهد گرفت ادامه می‌دهد: این تکنولوژی به دلیل نداشتن آثار زیست محیطی، ظرفیت بالای جابجایی مسافر و کاهش زمان سفر در آینده حتماً مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

صفارزاده در مورد پدیده تاکسی هوایی می‌گوید: دقت داشته باشید که در حال حاضر نیز ما در بخش هوایی شاهد حمل مسافران به صورت VIP هستیم اما به نظر می‌رسد جابجایی مسافر از طریق هوا در سال‌های آتی به صورت جدی‌تری پیگیری شود.

این کارشناس حوزه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل با تاکید بر اینکه استفاده از حمل‌ونقل هوایی در سال‌های آینده قوت بیشتری به خود می‌گیرد، اما همچنان به دلیل رشد بالای جمعیت حمل‌ونقل روی زمین مورد توجه عامه مردم قرار خواهد گرفت عنوان می‌کند: حمل‌ونقل هوایی مسافران که تحت عنوان تاکسی پرنده هم از آن یاد می‌شود، همین حالا نیز برای جابجایی کالا و مسافر به صورت ویژه انجام می‌شود و حتی در آمریکا سرویس و خطوط ویژه‌ای برای تردد هوایی بین شهرها وجود دارد، اما اینکه تصور کنیم حجم زیادی از مسافران از این سرویس هوایی استفاده کرده و این مد به صورت عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، دور از ذهن نیست اما به نظر می‌رسد با توجه به رشد جمعیت و افزایش هزینه‌ها باز هم حمل‌ونقل بروی زمین به عنوان مد اصلی دنبال شود.

حمل‌ونقل لوله‌ای

صفارزاده با تاکید بر اینکه رشد علم در همه زمینه‌ها در سال‌های اخیر شدت فراوانی به خود گرفته به گونه‌ای که تصور این موضوع که چه اتفاقی در سال‌های آینده رخ می‌دهد سخت به نظر می‌رسد، می‌گوید: در حال حاضر مطالعاتی در کالیفرنیا در حال انجام است که به حمل‌ونقل تویوپ یا لوله شهرت گرفته است. هدف این نوع از حمل و نقل آن است که افراد را با سرعت صوت جابجا کند که می‌توان آن را مد حلقه‌ای یا لوله‌ای نامید. می‌توان انتظار داشت مطالعات مهم این پروژه در سال‌های آتی به ثمر بنشیند و مدل جدیدی از جابجایی افراد یا کالا را شاهد باشیم.

وی فراگیر شدن وسایل نقلیه چند منظوره را نیز در سال‌های آتی قابل تصور می‌داند و تاکید می‌کند: در حال حاضر افراد ممکن است برای طی کردن مسافت، سفرهای مختلفی را تجربه کنند یعنی اول با اتوبوس مسیری را طی کرده و بعد از آن مثلاً با استفاده از کشتی یا قایق مابقی سفر خود را ادامه دهند، اما حالا به صورت محدود وسایل نقلیه چند منظوره اختراع شده که دیگر نیاز به تعویض وسیله نیست و به نظر می‌رسد استفاده از این نوع وسایل چندمنظوره که هم بروی آب و هم خاک حرکت می‌کنند، فراگیرتر خواهد شد چرا که این نوع حمل و نقل ترکیبی به صرفه تر خواهد بود.

این کارشناس حوزه حمل و نقل با تاکید بر اینکه قطعاً در سال‌های آتی، استفاده از فضای زیرسطحی مثل مترو بیشتر خواهد شد به گونه‌ای که حتی شاهد خواهیم بود که برخی فضاهای تجاری و اداری به زیرزمین و در مجاورت این مد حمل و نقلی قرار خواهد گرفت عنوان می‌کند: قطعاً در آینده با توجه به افزایش مخاطرات زیست محیطی و … استفاده از حمل و نقل پاک و ایمن در دستور کار مسئولان امر قرار خواهد گرفت و قطعاً در آینده استفاده از خودروهای الکترونیک جای خودروها با سوخت سنتی و دیزلی را به دلیل کمبود منابع و کاهش آلایندگی خواهد گرفت و استفاده از سوخت‌های فسیلی کم و محدود می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر قطار، خودرو، موتور و… برقی وجود دارد و کمابیش مردم از آنها استقبال می‌کنند اما در آینده استفاده از خودروهای الکترونیک حتی در حوزه جابجایی بار و کالا دیگر انتخاب نیست بلکه یک الزام و ضرورت است.

کد خبر 470172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.